پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۹-۲۲

توسعه زیرساخت‌ها برای تبدیل سرخس به منطقه آزاد / سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیاردی آستان قدس برای نصب دستگاه ایکس‌ری

با نگاه به تولید ملی و به منظور جلوگیری از ورود یا خروج کالای قاچاق به/از کشور، منطقه ویژه اقتصادی سرخس نسبت به تهیه و نصب دستگاه ایکس‌ری در این سایت اقدام کرده است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش آستان نیوز با توجه به تردد سالانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار دستگاه کامیون از مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه، گمرگ شهرستان به دلیل کمبود فضا قادر به پذیرش این تعداد کامیون نبوده، از همین رو منطقه ویژه اقتصادی سرخس نسبت به نصب یک دستگاه ایکس‌ری در این سایت اقدام کرده است تا در کنار مزایای متعددی که در جلوگیری از ورود و خروج کالای قاچاق دارد، روند ترخیص، بازرسی و تردد کامیون‌ها را تسهیل کند.
در حال حاضر یک دستگاه ایکس‌ری در گمرک سرخس فعال است که مقرر شده در فضایی بزرگ‌تر و نزدیک به مرز جانمایی شود. این برای نخستین بار در کشور است که دستگاه ایکس‌ری در فضای داخل یک منطقه ویژه اقتصادی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. 
 

سرمایه‌گذاری برای توسعه امکانات و زیرساخت‌ها
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، ایکس‌ری را یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کاری گمرک در حوزه خدمات‌دهی عنوان کرد و گفت: با توجه به توجیه اقتصادی صورت گرفته و لزوم توسعه امکانات سایت، این منطقه به منظور تهیه دستگاه ایکس‌ری ورود و برای ساخت و نصب آن ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.
محمدرضا کلائی اظهار کرد: با توجه به تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد تجاری صنعتی و در نتیجه افزایش حجم کار و از آنجایی که صادرات و ترانزیت به کشورهای آسیای میانه از مرز سرخس انجام می‌شود، نصب دستگاه ایکس‌ری یکی از الزامات گمرک به حساب می‌آید.
 

قابلیت اسکن روزانه تا 350 کامیون
او درباره قابلیت‌های دستگاه مذکور خاطرنشان کرد: دستگاه ایکس‌ری که قرار است در منطقه نصب شود، قابلیت اسکن روزانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ کامیون ورودی و خروجی را دارد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس ادامه داد: با آغاز به کار فعالیت منطقه به عنوان منطقه آزاد تجاری صنعتی پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ی‌ نزدیک، تردد کامیون‌ها روزانه به حداقل ۵۰۰ کامیون برسد که این امر ظرفیت اقتصادی بسیار خوبی را برای مرزنشینان این خطه فراهم می‌کند.
 

اختصاص 10 هکتار به فضای مورد نیاز دستگاه ایکس‌ری
او با اشاره به تجمیع گمرکات سرخس در منطقه ویژه و استقرار پایانه و تمامی سازمان‌ها و اداره‌های مرتبط در امر صادرات و ترانزیت در این سایت گفت: با توجه به این‌که در آینده‌ای نزدیک منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان منطقه آزاد تجاری فعالیت خود را آغاز می‌کند و مرز سرخس شبانه‌روزی خواهد شد، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا امکان خدمات‌رسانی هر چه بهتر و با کیفیت‌تر به ناوگان حمل و نقل زمینی فراهم شود.
کلائی ادامه داد: از همین رو بجای جانمایی دستگاه ایکس‌ری در فضای گمرک که چیزی حدود 30 هکتار است، از مجموع ۵۳۰۰ هکتار مساحت در اختیار منطقه، فضایی 10 هکتاری به این امر اختصاص داده شده که در مجاورت گمرک و سازمان‌های مرتبط است.
 

جانمایی در همجواری نقطه صفر مرزی
او با اشاره به جانمایی دستگاه ایکس‌ری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس در کمترین فاصله ممکن با پنجره واحد و سازمان‌ها و ادارات مرتبط مرزی گفت: فاصله دستگاه ایکس‌ری فعال در گمرک تا محل خروج از کشور بسیار کم است که با نصب و بهره‌برداری از این دستگاه جدید، عملا فضای چندین برابری در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد و نمایندگان و صاحبان کالا می‌توانند در کمترین زمان ممکن اقدامات مربوط به ارزیابی و اسکن کامیون‌ها را پیگیری کنند.
کلائی ادامه داد: با توجه به فضای محدود گمرک، در حال حاضر در محل دستگاه فعلی ایکس‌ری، با تجمع کامیون‌ها برای اسکن و بازرسی روبرو هستیم که باعث اختلال در نظم رفت و آمد کامیون‌ها شده است.
او افزود: از طرفی دیگر دستگاه ایکس‌ری فعال در گمرک سرخس، امکان پاسخگویی به حجم بالای کامیون‌های ورودی و خروجی را ندارد، از همین رو نیاز بود علاوه‌بر جانمایی این دستگاه در فضایی بزرگ‌تر و مجاورت مرز، ظرفیت اسکن روزانه نیز افزایش یابد که این مهم در دستگاه جدید محقق شده است.

گفتنی است، منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سال ۱۳۷۵ و با اهداف عمرانی و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی و... در زمینی به مساحت ۵۲۹۰ هکتار در نقطه صفر مرزی با کشور ترکمنستان و نزدیک شهر سرخس تاسیس شد که همجوار با کشورهای عضو در پیمانهای شانگهای، اورآسیا و کشورهای حوزه CIS است.
با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی منطقه ویژه اقتصادی سرخس به عنوان چهار راه ترانزیتی از شمال –جنوب شرق و غرب، زیرساخت‌های قابل توجهی در حوزه‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی ایجاد و در اسناد بالادستی به عنوان یک مرکز لجستیک مرزی مطرح شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی