پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس فرهنگستان هنر:
۱۴۰۲-۰۹-۲۲

ایرانیان آیین شیعی خود را وامدار حضرت رضا(ع) هستند

رئیس فرهنگستان هنر گفت: ایرانیان آیین تشیع خود را وامدار حضرت رضا(ع) و سفر تاریخی ایشان هستند. 

به گزارش آستان نیوز، دکتر مجید شاه‌حسینی در افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با محوریت «مکتب هنر رضوی» که صبح امروز با حضور تولیت آستان قدس رضوی در تالار شهید طبرسی در جوار حرم مطهر رضوی برگزار شد، با محوریت هنر رضوی و روح هنر ایرانی اظهار کرد: ایرانیان هرگز تردیدی در محبت اهل بیت(ع) نمی‌کنند؛ آن‌ها یا شیعه هستند و اگر شیعه هم نیستند، محب اهل بیت(ع) هستند و این تکلیف هنر ایرانی است. 
وی ادامه داد: هنرمندان در دوران خلفای بنی عباس شعرهایشان را در منقبت ائمه اطهار(ع) می‌خواندند با آنکه می‌دانستند چه مجازات سنگینی در انتظار آنان است؛ در واقع در تاریخ منقبت‌خوانی استشهادی نقل شده است . بدین ترتیب تا پیش از سفر امام رضا(ع) به ایران، محبان اهل بیت(ع) در کشور بسیار تحت ظلم بودند.
رئیس فرهنگستان هنر با تأکید بر اهمیت سفر تاریخی حضرت رضا(ع) به عنوان یک سفر راهبردی گفت: کمترین ثمره این پیچ تاریخی، به رسمیت شناخته شدن محبان و شیعیان اهل یبت(ع) در ایران بود. 
وی با اشاره به حمله مغول به ایران و ویرانی‌های آن افزود: در این دوره دیگر نامی از ایران نیست، اما نام ایران از دوره صفویه توسط شیعیان محب اهل بیت(ع) باز می‌گردد. به عبارتی آیین تشیع ، مغول مهاجم را به انسان‌هایی مومن، متمدن و هنرمند تبدیل کرد. 
دکتر شاه‌حسینی تصریح کرد: ما ایرانیان، ایران، تشیع، هنر و همچنین عزت و سربلندی خود را مدیون آقا علی بن موسی الرضا(ع) هستیم. 
وی گفت: اگر همایشی با نام بلند مکتب هنر رضوی شکل می‌گیرد شاید همه روح و هویت هنر ایرانی است؛ در واقع تمام میراث ما است. از این رو از بانیان برگزاری این همایش بسیار سپاسگزارم که این امر را زنده کردند و به یاد ما آوردند. 
 

هنر شیعی؛ جلوه‌ای از هنر اسلامی
در ادامه دکتر حسن بلخاری عضو شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به نکاتی درباره چگونگی برگزاری نخستین دوره کنگره فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی در تهران بیان کرد: در دومین دوره کنگره با محوریت مکتب هنر رضوی با اصطلاح جدیدی مواجه هستیم که با سایر مکاتب هنری گذشته تفاوت دارد. 
وی گفت: در این راستا هرگاه در عرصه معرفت، امر جدیدی را مطرح کردید نخست باید ادبیات آن را تبیین کنید و سنگ بنای آن را بگذارید. 
مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران با طرح این پرسش که آیا با مکتب هنر رضوی قرار است باب جدیدی در مقابل هنر اسلامی گشوده شود، افزود: هنر شیعی برخلاف نظر برخی افراد نقطه مقابل هنر اسلامی نیست بلکه جلوه‌ای از جلوات تابناک هنر اسلامی است. 
وی درباره پارادوکس بین مکتب و هنر نیز گفت: جنس مکتب معرفت است و جنس هنر نزد عامه، احساس و نزد خاصه ذوق است. همچنین هم حس و هم ذوق را نقطه مقابل عقل دانسته‌اند. بنابراین اصطلاح مکتب با هنر نمی‌خواند. البته امکان وحدت میان معرفت و ذوق وجود دارد.
بلخاری با بیان مطالب و نمایش تصاویری در تبیین نقش هنر و ادبیات اظهار کرد: ما در مکتب هنر رضوی با پیشینه هزار ساله روبه‌رو هستیم که زبان آن بسته مانده است، از این رو در مکتب هنر رضوی محور فعالیت باید بازخوانی هنر موجود باشد. 
همچنین وی در این مراسم بر لزوم شناسایی دقیق هنرهای مختلف بکار رفته در حرم مطهر رضوی و تدوین دایره المعارف آن تأکید کرد. 
شایان ذکر است، کنگره مکتب هنر رضوی با همکاری موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر به مدت دو روز در روزهای ۲۲ و ۲۳ آذرماه در جوار حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی