پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

مدرس دانشکده دین و رسانه صدا و سیمای قم:
۱۴۰۲-۰۹-۲۴

تبیین مکتب هنر رضوی پشتوانه‌ای پژوهشی برای خلق آثار هنری است

مدرس دانشکده دین و رسانه صدا و سیمای قم گفت: تبیین اصول و مبانی مکتب هنر رضوی پشتوانه‌ نظری و پژوهشی برای خلق آثار هنری در آینده است. 

مهدی داودآبادی فراهانی در حاشیه برگزاری دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با محوریت «مکتب هنر رضوی» در جوار حرم مطهر حضرت رضا(ع) در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: وقتی سخن از این مکتب هنری به میان می‌آید، در واقع از اصول و مبانی صحبت می‌شود که از قرن‌های متمادی در خلق آثار هنری پیرامون حضرت رضا(ع) حاکم بوده است. 
وی افزود: اگرچه تاکنون از گنجینه هنری رضوی و مکتب مرتبط با آن غفلت شده است، اما به برکت برگزاری کنگره، مکتب هنر رضوی معرفی و مبانی آن تبیین می‌شود. بی‌تردید اگر این اتفاق رخ نمی‌داد همچنان ظرفیت‌های پژوهشی هنری موجود در این مکتب با محوریت حضرت رضا(ع) مغفول باقی می‌ماند. 
در ادامه استادیار گروه هنرهای رسانه‌ای دانشکده دین و رسانه صدا و سیمای قم گفت: با ارسال مقاله‌ای با عنوان «زیبایی‌شناسی خطابه و مناظره مبتنی بر راهبرد اتوس در مکتب هنر رضوی» به این کنگره به تبیین اصول زیبایی‌شناسی که حضرت رضا(ع) در بیان خطابه‌ها و انجام مناظراتشان بکار می‌گرفتند، پرداختم. 
 

نگاهی متفاوت به آیین نقاره‌زنی
همچنین سیدحسین میثمی دانشیار دانشکده موسیقی دانشگاه هنر با اشاره به سخنرانی خود با محوریت مقاله «کارکردهای نشانه‌شناختی موسیقی در آیین نقاره‌زنی حرم رضوی» در دومین روز برگزاری کنگره مکتب هنر رضوی بیان کرد: در این مقاله لایه‌هایی که تاکنون در خصوص آیین نقاره‌زنی مغفول مانده است را از جنبه‌های انسان‌شناسی موسیقی مورد بحث قرار دادم. در واقع با توجه به رویکردهای کارکردی و نشانه‌شناختی، بیشتر بحث فرهنگی مد نظرم بود. 
وی در خصوص اهمیت تشکیل مکتب هنر رضوی و لزوم برگزاری این کنگره نیز گفت: در تشکیل این مکتب هنری قدم‌های نخست برداشته شده است. بی‌تردید جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک بُعد است و جنبه فرهنگی بُعد دیگر است. توازن این ابعاد است که می‌تواند فعلیت، انسانیت و برداشت ما و موقعیت آن مکان در زندگی ما را بهتر تبیین و تفسیر کند.
شایان ذکر است، دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با محوریت مکتب هنر رضوی به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر با پنل‌های تخصصی در روزهای 22 و 23 آذر 1402 در مشهدمقدس برگزار شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی