پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در نشست نخبگانی چالش‌های روز و اندیشه فاطمی عنوان شد
۱۴۰۲-۰۹-۲۶

حضرت فاطمه زهرا(س) در فرزند پروری نمونه و الگو است

در آستانه فرا رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست نخبگانی "چالش‌های روز و اندیشه فاطمی" برگزار شد.

به گزارش آستان‌نیوز، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست که عصر امروز 25 آذرماه در تالار شیخ بهایی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین «چالش‌های روز و اندیشه فاطمی» پرداخت و در پاسخ به این سوال که اگر حضرت فاطمه زهرا(س) در حال حاضر   ودر جامعه کنونی ما حضور داشتند چه اقداماتی را انجام می‌دادند؟ گفت: اینکه آن حضرت در حال حاضر در بین ما بودند  در واقع یک واقعه رخ نداده است از همین رو برای فهم چنین سوالی باید متکی بر اتفاقات تاریخی و آزمون‌های یاد شده شود. 
دکتر غلامرضا صدیق اورعی، تصریح کرد: در علوم تجربی، طبیعی و انسانی شیوه‌های استدلال منتج به فهم رابطه‌های ضروری خلاصه شده در حضورهای همزمان، قیام‌ها و تغییرات همزمان می شود و باید این حضور و غیاب و تغییرات متقارن را به طور ذهنی بازسازی کرد و برای اینکه شواهد برای اهل فن قانع کننده باشد باید بتوانیم آن را بازسازی کنیم.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: اطلاعات اجمالی تاریخی که از شیوه زندگی و شرایط زیست حضرت فاطمه(س) در ماه‌های آخر عمر ایشان داریم می‌تواند به عنوان عینیت امکان سنجی مطرح شود.اطلاعات اجمالی از زندگی حضرت زهرا(س)که بر همگان واضح است این است که حضرت در کودکی در کنار مادر و پدر و پس از  فوت مادر پرستار و غمگسار پدر بودند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: آن حضرت پس از هجرت مدتی در کنار پدر بودند و پس از ازدواج این نقش را برای شوهر و همچنین با فرزندان خود نیز حفظ کردند.ایشان در فرزند پروری نمونه و الگو بوده و علاوه بر تعبد و و تهجد، در  ارتباط با زنان مدینه به عنوان معلم و راهگشا بوده و پاسخگوی شبهات بودند.
وی خاطر نشان کرد: اگر شخصیت ایشان را ثابت فرض کنیم و در شرایط محیطی امروز قرار دهیم البته مراد امروز  جمهوری اسلامی و ایران فعلی، کارهای شخصی همچون عبادات، تلاوت قرآن، تهجد و راهنمای تعدادی از زنان در آموزش و بیان حقایق را با محوریت جهاد تبیین را انجام می‌دادند.
 

چگونه می‌توانیم از حضرت فاطمه زهرا(س) الگو بسازیم
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی قم نیز در ادامه این نشست با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم از حضرت فاطمه زهرا(س) الگویی بسازیم که قابل پیگیری باشد؟گفت: مرحله نخست مرحله تفکیک ملک از ملکوت است داده‌ها و گزاره های فاطمی فراوان است اما بسیاری از آنان ملک و زمینی نیست. 
نعمت‌الله صفری فروشانی، تصریح کرد: شیعه هر چه دستش از ملک کوتاه شود بیشتر به سمت ملکوت رفته است، در سیره فاطمی ما باید بیشتر به گزاره‌های ملکی و زمینی توجه کنیم. 
وی همچنین ادامه داد: شناخت عناصر فرا زمانی و تاریخی، شناسایی عناصر کارآمد و عناصری که می‌تواند برای زن امروز الگو و کارآمد باشد در تربیت فرزندان، خانه داری، همسرداری  و... بحث شناخت کلید شخصیت حضرت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از جمله مواردی است که برای زندگی فاطمی داشتن باید به آن توجه داشت.


حضرت زهرا(س) اگر در حال حاضر در بین ما بودند به جهاد تبیین می‌پرداختند
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از دیگر سخنرانان این نشست تخصصی با بیان اینکه یقینا حضرت زهرا(س) هنوز الگوی جامعه امروز است، گفت: این حضرت  همچنان سرمشق هستند و اگر در دوران حاضر زندگی می‌کردند و به جهاد تبیین می‌پرداختند. 
سهیلا پیروزفر، با اشاره به اینکه زن ابزار سو استفاده دیگران نیست تضریح کرد: زن مسلمان دین و عفت و زنانگی خود را حفظ کرده از حق دفاع می‌کند، ظلم ستیز است و در میدان معنویت، علم، تحقیق و تلاش‌های علنی و تربیتی نسلی اثر گذار پیشرو است.
وی ابراز کرد: در واقع زن مسلمان اندیشه ورز است و نسلی را تربیت می‌کند که از دامان او مردها به معراج می‌روند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی