پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۹-۳۰

توانمندی موسسه بذر و نهال رضوی در کنترل بیولوژیک آفات / آمادگی برای انتقال دانش به عموم کشاورزان کشور

با توجه به اهمیت تولید غذای سالم، موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی به عنوان اولین حلقه تولید بذر و نهال، علاوه‌بر کنترل بیولوژیک آفات در مزارع و گلخانه‌های خود، آماده برای انتقال این دانش به عموم کشاورزان است تا به سهم خود گامی برای حفظ محیط زیست و نیل به سوی کشاورزی پایدار و امنیت غذایی بردارد. 

مدیر تولید موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: این موسسه علاوه‌بر حدود یک هکتار گلخانه تحقیقاتی و تولیدی که به بذرها و محصولات صیفی و سبزی اختصاص دارد، در بخش زراعت در سطح 200 هکتار و در نهالستان در سطح 60 هکتار، از ترکیبات بیولوژيک نظیر کودهای زیستی، سموم بیولوژيک، کارت‌ها و نوارهای شکارگر، حشرات شکارگر و... استفاده می‌کند.
دکتر احمدرضا پیله‌ور شهری درباره جزئیات روش‌های مورد استفاده برای کنترل بیولوژیک آفات و بیماری‌های گیاهی در این موسسه گفت: موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی بجای استفاده از سموم شیمایی، از سموم بیولوژیک مانند تنداکسیر که از عصاره فلفل قرمز تشکیل شده و نیز پالیزین که برگرفته از روغن‌های گیاهی مانند فندق و.. است، بهره می‌برد.
او ادامه داد: برخی قارچ ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها از جمله باکتری BT که در بدن حشرات سم تولید می‌کنند، در کنترل لارو حشرات در گلخانه مانند لارو مینوز نقش قابل توجهی دارند.
مدیر تولید موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی، استفاده از حشرات شکارگر مانند کفشدوزک‌ها، شیخک‌ها و کنه‌های شکارگر را یکی دیگر از راه‌های کنترل بیولوژیک آفات عنوان کرد و افزود: نوارها و کارت‌های رنگی جلب‌کننده حشرات نیز علاوه‌بر شناسایی جمعیت آفات و نوع آن‌ها، باعث کنترل و کاهش خسارت جمعیت آفات می‌شوند.
او ادامه داد: همچنین کودهای بیولوژیک مانند ترکیباتی که شامل قارچ‌ها و باکتری‌های مفید هستند، می‌توانند در حفظ محیط زیست و کاهش خسارت به خاک و آب نقش موثری داشته باشند.
پیله‌ور با اشاره به پارازیتیسم به عنوان یکی دیگر از روش‌های کنترل بیولوژیک خاطرنشان کرد: بدین منظور از زنبور تریکودرما به منظور جلوگیری از تخم‌گذاری و کشته شدن لارو حشرات، در گلخانه استفاده می‌شود.
او ادامه داد: موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی در تلاش است با توجه به اهمیت کنترل بیولوژیک و نیز دریافت مجوزهای مربوط به استانداردهای موردنظر همچون ISO 1405، علاوه‌بر توسعه این روش در تمام مزارع در اختیار خود، از طریق آموزش کنترل بیولوژیک به شرکت‌ها و واحدهای فعال در حوزه کشاورزی چه در داخل و چه خارج از آستان قدس رضوی، بتواند به سهم خود قدمی در تولید محصولات سالم و عاری از بیماری با حداقل خسارت به محیط زیست بردارد.
پیله‌ور اضافه کرد: ناگفته نماند هزینه‌های کنترل بیولوژیک به مراتب پایین‌تر از کنترل شیمیایی بوده است که تاثیر بسزایی در ترغیب کشاورزان به استفاده از این روش خواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی