آیین افتتاح مدرسه معرفتی علامه طباطبایی با حضور ۱۰۰ جوان از ۱۵ استان در مشهد با میزبانی از پیکر مطهر یک شهید گمنام برگزار شد.
علامه طباطبایی، چرا یک الگو برای جوانان؟ / میزبانی مدرسه معرفتی علامه طباطبایی از پیکر یک شهید گمنام
به گزارش آستان نیوز، در بدو ورود به مراسم هدایایی به رسم یادبود به مهمانان داده میشد تا یادمان این مراسم باشد، هر کدامشان که چسبهای کاغذکاهی را باز میکنند چشمشان به کتابی می افتد که مزین به عکس علامه طباطبایی است، مجری برنامه در حالی که کتاب را در دست دارد به معرفی شخصیت برجسته علامه طباطبایی و به ویژه به کوشش های قرآن پژوهانه وی اشاره میکند.
هنوز دقایقی بیش از شروع مراسم نگذشته بود که خادمان حرم مطهر رضوی با در دست گرفتن پرچم متبرک حرم علی ابن موسی الرضا (ع) به استقبال زائران حضرتش میآیند، همه دیدهها تار میشوند و دلهای شکستهشان را به پنجره فولاد گره میزنند و این زیباترین لحظات در یادشان ماندگار میشود، تا چشمهایشان خیس اشک است مهمان دیگری به جمعشان اضافه میشود، پیکر مطهر شهید گمنام را به سالن که میآورند اشکها روانه میشوند.
پس از مداحی توسط ذاکر حرم، حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی تولایی؛ مدیر مدرسه معرفتی علامه طباطبایی که موسسه جوانان آستان قدس رضوی متولی آن است، ضمن خوشآمد به میهمانان حاضر در مراسم، به تشریح اهداف برگزاری این دوره پرداخته و در ادامه به تبیین زمان برگزاری جلسه و حضور اساتید مدعو پرداخت.
الگوسازی برای جوانان
تولایی با بیان اینکه یکی از مهمترین مأموریتهای موسسه جوانان آستان قدس رضوی تمرکز بر محور معرفتافزایی و معنویتافزایی مخاطب جوان و نوجوانان ست، گفت: یکی از بهترین راههایی که هم علم و معرفت در جوان افزایش پیدا کند و هم آتش معرفت در جوان شکل بگیرد این است که الگوهایی را معرفی کنیم که در هر دو زمینه علمی و معنوی برجسته هستند از همین رو موسسه جوانان آستان قدس رضوی از سال ۹۵ تاکنون محور کارهای محتوایی خود را اندیشههای علامه طباطبایی قرار داده است.
وی عنوان کرد: اینکه مرحوم علامه طباطبایی محور این فعالیتها قرارگرفته اند از چند جهت حائز اهمیت است، این که در بین شخصیتهای علمی و فرهنگی معاصر کم نظیر هستند، ثانیا تاکید مقام معظم رهبری بر این است که جوانان ما باید از اندیشههای مرحوم علامه طباطبایی الگو بگیرند و اگر این الگوگیری صورت نگیرد، از نگاه رهبری، انقلاب اسلامی به یکی از آرزوهای خودش دست پیدا نکردهاست.
مشاور مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی در ادامه افزود: سفره معرفتی علامه طباطبایی سفرهای است که همه سطوح فکری را میتواند در بربگیرد، رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیرشان بر این موضوع تأکید داشتند که علامه طباطبایی رویکردی را در مباحث معرفتی و فرهنگی پشت سر می گذارند که سیره علامه و نیاز جامعه امروزی ما است.
علامه منفعل نبود
مدیر مدارس معرفتی جوانان آستان قدس رضوی در ادامه گفت: رویکرد علامه طباطبایی (ره) آرایش تهاجمی است، گاهی این برداشت میشود که عبارت آرایش تهاجمی معنای منفی دارد و باید با آن مواجهه قهری داشت، در حالی که علامه منفعل نبودند و در مقابل اندیشههای مهاجم ایستادگی کردند. جریانهای رقیب معرفت اسلامی این قدر در مبانی فکری خود سست هستند و ابهامات و ایرادات زیادی دارند که پردازش به همانها کافی است تا حقانیت مکتب اسلامی بر همگان روشن شود.
تولایی با اشاره به این موضوع که مجموعه این دغدغهها موجب شد که احساس کنیم لازم است نسبت به علامه طباطبایی به عنوان یک اندیشمند و به طور کلی نسبت به اندیشمندان شاخص در موسسه جوانان آستان قدس رضوی سرفصلی جدی را باز کنیم و به آن بپردازیم، گفت: مدارس معرفتی آستان قدس رضوی نیز با همین هدف آغاز به کار کرد که شخصیتهای برجستهای که در زمینههای مختلف میتوانند برای جوانان ما الگو باشند، در مدرسه علامه طباطبایی حضور پیدا کنند و به بررسی ابعاد مختلف موضوعاتی که در نظر گرفته شده پرداخته شود. این موضوعات زمینههای مختلفی نظیر نگاهها و منظرهای اجتماعی و سیاسی علامه، سلوک و معنویت فردی علامه و نسبت آن با جهان معاصر، اندیشههای ایشان در مقابله با فلسفه غرب، بررسی کلیدواژه آرایش تهاجمی در سیره علامه، آشنایی با آثار ایشان، نظام کلی اندیشه علامه را در برمیگیرد.
100 مهمان از 15 استان
وی در ادامه عنوان کرد: این شرایط را فراهم کردیم که افراد پس از ثبتنام در فراخوان عمومی و گزینش و سنجش براساس معیارهای مدنظر ۱۰۰ نفر از این عزیزان از ۱۵ استان کشور برگزیده و مهمان ما هستند و پس از شرکت در دورههای در نظرگرفته شده از ۲۹ آذر تا ۱ دی ماه در آزمونی که برای آنان در نظر گرفته شده شرکت خواهند کرد. بنا هست تا افراد حاضر در این دورهها دورنمایی واضح و مستحکم نسبت به اندیشه علامه طباطبایی پیدا کنند و در فرآیندهای بعدی حضوری و مجازی چه در مدارس و چه در برنامههای استمراری ابعاد دیگر آن را کشف و نسبت به ابعاد دیگر آن احاطه پیدا کنند و به صورت پروندهای باز آن را پیگیری کنند.