پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

روایت شب‌نشینی یلدای تولیت آستان قدس رضوی در کنار مددکاران و مددجویان بهزیستی
۱۴۰۲-۱۰-۰۱

مهمانی یلدایی پدر با فرزندان امام رضایی شهید فیاض بخش

یلدای دیگری از راه رسید و باز هم تولیت آستان قدس رضوی به سنت کریمانه اهل بیت(ع) به ویژه امام رأفت و مهربانی حضرت رضا(ع) برای خشنودی جمعی از اقشار کم برخوردار شهر مشهد، به دیدار معلولان آسایشگاه شهید فیاض بخش رفت تا لبخند را مهمان دل محبوب‌ترین خلق خدا کند.

به گزارش آستان نیوز، آسایشگاه شهید فیاض بخش، شهر کوچکی است با ساکنانی از سنین مختلف از اطفال، کودکان و نوجوانان دانش آموز و جوانان دانشجو تا زنان و مردان بالغ با سطوح متفاوت بیماری و معلولیت که خدمات متعدد و نیازهای گوناگونی دارند و وسعت دایره خدمت‌رسانی، در همان دقایق اولیه حضور در آسایشگاه، بر همه مهمانان روشن می‌شود.

 

اگر حمایت می‌شد
به محض ورود حجت الاسلام والمسلمین مروی به آسایشگاه، سیدجعفر تقی پور که روی ویلچر نشسته، جلوتر از همه ساکنان مجموعه، برای احوال‌پرسی و خوشامدگویی پیش قدم می‌شود و تولیت آستان قدس رضوی نیز متقابلا با سلام و احوال‌پرسی گرمی پاسخش را می‌دهند و بلافاصله نگینی از سنگ‌های حرم مطهر حضرت رضا(ع) را به او هدیه دادند. 
از احوالاتش که می‌پرسیدند گفت؛ 20 سالی می‌شود که مهمان آسایشگاه است. در این مدت به تحصیلات خود تا کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی ادامه داده و پس از آن با وجود محدودیت‌های جسمی، بیکار ننشسته و بعد از گذراندن دوره‌های مهارتی چند کار را تجربه کرده است؛ از فعالیت در بیمه و کارشناسی فروش تا امروز که غرفه‌ای از تولیدات دست‌ساز دوستانش را در آسایشگاه اداره می‌کند. غرفه پر از اشیای زینتی و انگشتر، کیف‌های چرمی تا زعفران درجه یک قاینات است. 
حجت الاسلام والمسلمین مروی با ورود به غرفه، برخی از محصولات را قیمت می‌کنند که سیدجعفر در جواب می‌گوید: «شما دست روی هر چی گذاشتین، هدیه می‌دهم؟ حاج آقا بیشتر از فروش، اینجا سرگرم هستم. خوب بود اگر حمایتی از من می‌شد تا بتوانم مغازه‌ای برای خودم بیرون از مجموعه باز کنم.» تولیت آستان قدس رضوی پرسیدند: ازدواج کردی یا نه؟ سیدجعفر گفت: هنوز نه. در جوابش گفتند: حتما هنوز همسر باب سلیقه‌ات را پیدا نکردی؟ سری بعد آمدم، خانه بخت رفته باشی. 

 

اهدای «ضامن آهو»ی دیگری به موزه رضوی
بازدید از کارگاه‌های مختلف آسایشگاه، با کارگاه کار روی چوب آغاز شد. علی مهتاب و رفیقش نیز ویلچرنشین هستند. مشغول کنده‌کاری روی یک تکه چوب ضخیم بودند. دیوار کارگاه مملو از آثار چوبی قهوه‌ای سوخته بود. با آیاتی از قرآن کریم یا تصایری خیال انگیز از متن  داستان‌های دینی. علی آقا بعد از احوال‌پرسی با تولیت آستان قدس و مهمانان توضیح داد که بیشتر کارهای‌شان ملهم از قرآن مجید و برخی الهام گرفته از آثار زیبای استاد فرشچیان است. 
حجت الاسلام والمسلمین مروی پرسید: ازدواج هم کردین؟ که هر دو جواب مثبت دادند. آقای مهتاب کمی از روزگارش تعریف کرد که همسرش نیز معلول است اما به‌حمدالله دختری سالم خدا به آنها عطا کرده است. تولیت آستان قدس رضوی در ادامه کلامش اضافه کردند: إن شاء الله فرزندی صالح برای شما باشد. 
مهتاب، تابلوچوب «ضامن آهو» را که تقلیدی چشم‌نواز از اثر نگارگری استاد فرشچیان بود، تقدیم تولیت کرد و ایشان وعده دادند که آن را در موزه حرم مطهر رضوی نگهداری خواهند کرد.  

 

توانی بالاتر از برندها
کارگاه بعدی به هنر چرم‌کاری اختصاص داشت. بانویی از چرم، کیف درست می‌کرد و در سمت دیگر، آقایی مشغول تولید کفش چرمی بود. دقایقی را هم حجت الاسلام والمسلمین مروی به گپ و گفت با خانم اثمر داووی و آقای محمد آرویزی گذراند و آنها در این فرصت از زندگی و شرایط کاری خود تعریف کردند. 
مسئول کارگاه، ویترینی مملو از کیف و کفش‌های دست‌دوز را به مهمانان نشان ‌داد که ظرافت و هنرمندی آن‌ها هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. سپس پیشنهاد داد: خوب بود تولیدات این عزیزان را که از نظر کیفی به مراتب بالاتر از برخی برندهای چرم است و تا امروز شرکت‌های بزرگی برای هدیه دادن کارها، مشتری ما هستند، آستان قدس رضوی نیز این کارها را به عنوان هدیه مهمانانش در نظر بگیرد که مورد موافقت ایشان قرار گرفت.

 

شُکری بی شکایت!
مقصد بازدید بعدی، کارگاه پر سروصدای خیاطی بود. یکی از بزرگترین کارگاه‌هاست و زنان و مردانی با سطوح مختلف معلولیت سرگرم کارند. حجت الاسلام والمسلمین مروی به سراغ اولین نفر از این جمع رفت و احوال او را پرسید اما جوابی نگرفت. کارشناس آسایشگاه گفت؛ او دچار اسپاسم شدید است. صفرآقا صدایش می‌زدند، به‌سختی تلاش کرد با نگاه و لبخندی، جواب سلام مهمانش را بدهد. برای اینکه او اذیت نشود، تولیت آستان قدس بیش از این حرفی نزدند و احوال دیگر دوستانش را جویا شدند.
یکی از بانوان مشغول برش‌کاری بود. برای شرکت‌های مختلف لباس کار سری‌دوزی می‌کنند. تعریف کرد که همسرش معلول است و مدتی است بستری شده و او کارش را ادامه می‌دهد. رضا حسنی، دیگر از اعضای کارگاه در حالی‌که نیم‌تنه بدنش از کار افتاده و فقط انگشتانش تحرک محدودی دارد، با این حال مسلط مشغول چرخ‌کاری است. با روی گشاده پذیرای تولیت آستان قدس و مهمانان شد و چند کلمه‌ای از حال و احوالش گفت.
حجت الاسلام والمسلمین مروی از او پرسید چه می‌کنی آقا رضا؟ او جوابی دلنشین داد که پاسخ خیلی از اهالی با صفای شهید فیاض بخش بود: «شکر خدا می‌کنیم.» و اضافه کرد: «حاج آقا، من از صفر تا صد خیاطی را بلدم و می‌توانم انجام بدهم!» اعتقاد قلبی و اعتماد به نفس او تعجب حاضران را برانگیخت. با همه ناتوانی‌ و محدودیت‌ها، صفرآقا و دوستانش، نه‌تنها نا امید نیستند و دست از کار و زندگی نکشیدند که دقیق‌ترین کارها را به زیباترین شکل ممکن انجام می‌دهند. و زبان جز به شکر خالق باز نمی‌کنند.

 

خادمان بی‌نام و نشان 
در بخش دیگری از این بازدید تولیت آستان قدس رضوی از ساختمان در دست ساخت توانبخشی آسایشگاه دیدن کرد که 50 درصد آن با کمک خیرین نیک اندیش به انجام رسیده و هنوز تا تکمیل عملیات نیاز به مساعدت نهادها و مردم دارد. جایی که قرار است برای اموری نظیر کادردرمانی، فیزیوتراپی، درمان اختلالات روانی، گفتار درمانی و نظایر آن مورد استفاده قرار بگیرد و احوال جسمانی معلولان این مجموعه را بهبود ببخشد.
با ورود به کلینیک دندانپزشکی مجموعه، در اثنای گفت‌وگوی مدیران آسایشگاه و تولیت آستان قدس رضوی مرتباً نام مردان و زنان بلندهمتی به گوش می‌خورد که از هر چه در توان دارند؛ مهارت، تخصص، شهرت و امکانات مالی و معنوی برای کمک و بهبود احوالات فرزندان شهید فیاض بخش دریغ نمی‌کنند. گروه زیادی از پزشکان و دندانپزشکان که مرتباً جهت ویزیت و انجام امور درمانی معلولین از شهرهای هم‌جوار، از نیشابور تا پایتخت پروازی به اینجا می‌آیند تا کاملاً رایگان با انواع خدمات ارزشمند از اعمال سبک پزشکی تا جراحی‌های چند ساعته دهان و دندان در خدمت این بروبچه‌ها باشند.
در بخش‌های دیگر نیز هر جا چشم می‌چرخانیم، نام یک یا چند نیکوکار به چشم می‌خورد که به قدر توان خود خدمتی ارائه داده‌اند؛ از  طراح برج میلاد که به طراحی بنایی کمک کرده، یکی یخچال تهیه کرده، یکی کاشی‎های ساختمان را تأمین کرده، یکی چرم به کارگاه بخشیده، گروه «خیرین دوشنبه‌های تهران» حمام و امکانات آب درمانی را سروسامان داده‌اند و... همه اقشار از روحانی، کاسب بازاری، پزشک و پرستار و معلم با نیات الهی به سروسامان دادن این مجموعه یاری رساندند که امروز آسایشگاه شهید فیاض بخش میزبان 500 همشهری معلول مشهدی باشد.
مردان و زنانی که مصداق تأکید همیشگی تولیت آستان قدس رضوی هستند و دامنه خدمت به خلق را از حریم حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) تا هرجای عالم که خلق خدا نیاز به حمایت و دستگیری دارند، وسعت داده‌اند. جمع بی‌شماری که بی‌نام و نشان و پوشیدن قبای خدمت، به‌حق خادم الرضا(ع) هستند.

 

پدر بچه‌های امام رضایی فیاض بخش باشید
حجت الاسلام والمسلمین مروی پس از بازدید بخش‌های دیگری از این مجموعه، دقایقی را همنشین مددکاران و مددجویان شد تا شنونده درددل‌ها و مشکلات‌شان باشد. به نمایندگی از همه جوان‌ترها، تارخ دیانتیان لب به سخن باز کرد: «خیلی به آسایشگاه خوش آمدید. حاج آقا هر کسی ما را یک طوری صدا می‌زند: بچه‌های امام رضا(ع)، معلولین، مددجو، اما ما هم مثل همه مردم هویت خودمان را داریم. من دانشجو هستم، کلی مهارت و استعداد دارم. مجری‌گری کردم، بازیگر و هنرمندم ... حاج آقا هر کاری بخواهید از من برمی‌آید! من هم مثل هر جوان دیگری دغدغه کار و زندگی دارم.»
او خطاب به تولیت آستان قدس رضوی گفت: «خدا خیلی شما را دوست داشته که تولیت حرم امام رضا(ع) شدید. شما نماینده حضرت رضا(ع) هستید. دوست دارم بگویم که پدر بچه‌های امام رضایی فیاض بخش هستید. خوب می‌شد یک روز امام رضا(ع) ما رو بطلبه و شما هم ما را به حضوربپذیرید تا مثل پدر و پسر بنشینیم و درباره روزگارمان با شما حرف بزنیم. از شما خواهش می‌کنم به ما کمک کنید.»   

 

مقدس‎ترین خدمت به محبوب‌ترین خلق خدا
حالا دیگر همه چشم انتظار بیانات حجت‌الاسلام والمسلمین مروی هستند. ایشان اول خطاب به تارخ گفت: ماشاءالله سخنران خوبی هم هستید.» سپس خطاب به مددکاران آسایشگاه شهید فیاض بخش گفت: خدا را شاکرم در این شب به یادماندنی در جمع مددجویان و مددکاران عزیز حضور پیدا کردم تا ضمن احوال‌پرسی از نزدیک، از عمق جان بابت خدمات شبانه‌روزی مددکاران و مدیریت مجموعه عرض خداقوت و خسته نباشید داشته باشم. حقیقتاً این دیدار را در شب یلدا توفیق می‌دانم.
ایشان با طلب رحمت و مغفرت برای همه دست اندرکاران تأسیس بنای نیکو و خیر شهید فیاض بخش و خادمان و مددکاران آن، دعا کرد که همگی مهمان سفره رحمت و رأفت امام مهربانی‌ها، حضرت امام رضا(ع) باشند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی خطاب به مددکاران و مسئولان مرکز گفت: خدمات و زحمات شما در این دنیا قابل اندازه‌گیری نیست. پاداش‌های دنیوی کم و کوچک هستند. شما به کسانی رسیدگی می‌کنید که از حداقل‌های امکانات رفاهی، مادی و عاطفی بی‌بهره هستند.
ایشان با اشاره به این نکته که بیشتر از چند دقیقه از نظر روحی ظرفیت حضور در هر بخش را نداشته، تصریح کرد: کار و خدمات شما خدایی است چون شبانه روزی کنار مشکلات و کمبودهای این قشر کم برخوردار مشغول ارائه خدمت هستید و ظرفیت شما تمام نمی‌شود.
تولیت آستان قدس رضوی همچنین اضافه کرد: با نشاندن یک لبخند بر لب این عزیزان، خدا را خشنود کرده‌اید. مطابق منابع روایی و سیره معصومین و اولیای بزرگ الهی، بعد از اهتمام به واجبات و اوامر الهی، هیچ عملی مقدس‌تر از نفع رساندن به مردم نیست.
بعد از به پایان رسیدن سخنان ایشان، یکی از پسران عضو گروه ورزشی پوچیا چند کلمه‌ای با تولیت آستان قدس صحبت کرد و گفت: «ما بچه‌ها مثل قهرمانان قدرت نامرئی داریم، ولی قهرمان واقعی ما هستیم که با همه کمبودها ورزش می‌کنیم و در مسابقات برنده می‌شویم.» او دو کاپ قهرمانی هفتمین دوره مسابقات پوچیای کشور و نیز مقام سومی مسابقات لیگ ملی بکتبال با ویلچر مردان را به ایشان اهدا کرد.
با تقدیم بسته‌های هدایا شامل متبرکات، کارت هدیه و فیش بهره‌مندی خانوادگی مددکاران از مهمانسرای حضرت رضا(ع)، به‌دست حجت الاسلام والمسلمین مروی، 500 مددجو و 350 مددکار این مجموعه در شب یلدا از غذای متبرک حرم مطهر رضوی بهره‌مند شدند.

 

گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی