پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مطرح کرد:
۱۴۰۲-۱۰-۰۶

دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) جایی برای دانش و مهارت در پرتو معنویت  

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: این دانشگاه پایگاه پژوهشی آستان قدس رضوی به شمار می‌رود و شعار کلیدی دانشگاه دانش و مهارت در پرتو معنویت است ، به انی معنا که دانشجو علاوه بر فراگیری علم و دانش و مهارت افزایی، معارف رضوی را فرا گیرد.

به گزارش آستان‌نیوز، مرتضی رجوعی در ویژه برنامه «فناورانه» که به صورت زنده از حرم مطهر رضوی پخش شد، به اهداف تاسیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) اشاره و عنوان کرد: این دانشگاه در سال 1373 توسط تولیت فقید مرحوم آیت الله واعظ طبسی با هدف تامین نیروی انسانی متعهد و متخصص که بتواند نیازهای مربوط به موسسات آستان قدس رضوی را تامین کند تاسیس شد.
وی  با بیان اینکه این دانشگاه در سال 1378 پس از اخذ مجوزها با دو رشته تربیت بدنی و کتابداری فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: رکن دوم ماموریتی این دانشگاه از دیدگاه موسس آن، تولید علم و دستیابی به مرجعیت علمی متناسب با شان حضرت رضا(ع) بود که در همین راستا این دانشگاه در راستای تامین نیاز نیروی انسانی شهر مشهد، استان خراسان و در سطح ملی  مشغول فعالیت است و نیاز تامین نیروی انسانی آستان قدس رضوی  را برآورده می‌کند.
 

دستاوردهای 25 ساله دانشگاه در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی 
رجوعی ادامه داد: از سال 1378 تا کنون 25 سال از عمر دانشگاه سپری می‌شود و خوشبختانه طی این سال ها در هر دوره‌ای فعالیت‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی توسعه یافته و روز به روز بر دانشکده‌ها و رشته‌های مختلفی افزوده می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: بالغ بر 55 رشته در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه تدریس می‌شود و تعداد دانشجویان از یک هزار دانشجویی که در سال های اولیه تحصیل می‌کردند، امروز به حدود 10 هزار دانشجو در دو پردیس مستقل دانشگاه برادران و خواهران رسیده است.
 

تحصیل 9600 دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه امام رضا(ع)
به گفته رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، در حال حاضر 9600 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 600 دانشجوی خارجی از کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، ترکمنستان و بحرین در دایره دانشجویان ما قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال پیش عنوان «بین‌المللی» به دانشگاه امام رضا تعلق گرفت، اظهار کرد: در حال حاضر عنوان بین‌المللی، باعث شده است دانشگاه امام رضا(ع) بتواند بهتر و راحت‌تر با کشورهای خارجی ارتباط بگیرد. 
رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه بخش اصلی دانشجویان بین‌المللی دانشگاه امام رضا(ع) از بین دانشجویان عراقی و افغانستانی‌اند، گفت: افزود: در پذیرش دانشجویان خارجی با رعایت معیارهای کیفیت بخشی در حوزه آموزشی، علمی و پژوهشی کار را دنبال می‌کنیم و هدف ما جذب نخبگان کشورهای اسلامی است.
 

انتصاب به نام مبارک حضرت رضا(ع) ویژگی خاص این دانشگاه 
رجوعی در ادامه مهمترین ویژگی دانشگاه را انتصاب آن به نام مبارک حضرت رضا(ع) ذکر کرد و گفت: این دانشگاه به دلیل نام مبارک حضرت، در دنیا به ویژه در کشورهای مسلمان دنیا شناخته شده است. در واقع این فیض انتصاب ما به علی بن موسی الرضا(ع) باعث شناخت بیشتر ما در جوامع علمی و خارجی شده است و این دانشگاه علاوه بر مباحث علمی باید از سطح بالای موارد فرهنگی نیز برخوردار باشد، از همین رو در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی برنامه‌های مشترکی داریم که تلاش داریم در شان نام حضرت  به سمت تحقق یک دانشگاه اسلامی حرکت کنیم.
وی از مهم‌ترین ویژگی های دیگر این دانشگاه را برخورداری از دو پردیس مستقل خواهران و برادران دانست و گفت: علاوه بر امکانات رفاهی، آزمایشگاهی و پژوهشی در دو پردیس و برخورداری دانشجویان از مباحث علمی، امکان بهره‌مندی از  آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و مراکز رفاهی نیز برای آنان فراهم آمده است.
 

سطح و جایگاه دانشگاه در جهان کجاست؟
رجوعی به جایگاه خوبی که این دانشگاه توانسته در عرصه ملی و بین‌المللی کسب کند اشاره کرد و  اضافه کرد: این دانشگاه طبق آخرین رتبه‌بندی پایگاه جهان اسلام در بین دانشگاه‌های داخلی رتبه 42 را کسب کرده است در رتبه بندی خارجی نیز اخیرا وارد نظام رتبه‌بندی «ران» شده‌ایم.
 

افتخارآفرینی دانشجويان دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع)
رجوعی در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به درخشش‌ها و افتخارآفريني دانشجويان حريم علمي عالم آل محمد (ص) در عرصه‌هاي ملي و بين المللي و در حوزه‌هاي علمي، پژوهشي، فرهنگي و ورزشي در  سال جاري گفت: خوشبختانه امسال دانشجويان دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) چهار رتبه تك رقمي مرحله نهايي بيست و هشتمين دوره المپياد علمي دانشجويي كشور را در زيرگروه هاي روانشناسي و الهيات و معارف اسلامي از آن خود كردند.
وي كسب رتبه اول و سوم نهمين دوره ملي و سومين دوره مسابقات بين‌المللي «كن ست» ايران، كسب رتبه دوم رشته مداحي و رتبه سوم رشته حفظ پنج جزء در سي و هفتمين جشنواره سراسري قرآن و عترت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي سراسر كشور توسط دانشجويان دانشگاه بين المللي امام رضا (ع) را نمونه اي ديگري از افتخارآفريني هاي دانشجويان اين دانشگاه برشمرد.
رئیس دانشگاه بين‌المللي امام رضا(ع) همچنین انتخاب پايان‌نامه دانشجوي كارشناسي ‌ارشد علوم و معارف نهج‌البلاغه دانشگاه بين المللي امام رضا(ع) به عنوان يكي از پايان‌نامه‌هاي برگزيده در بيست و يكمين جشنواره ملي پايان‌ نامه ‌هاي ديني و قرآني كشور، حضور فعال دانشجويان در رقابت‌هاي ورزشي و كسب مدال نقره بازي‌هاي پاراآسيايي هانگژو 2023 را از ديگر افتخارات دانشجويان اين دانشگاه در سال جاري معرفي كرد.
 

فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه
وی یکی از ارکان کلیدی دانشگاه‌ها را مباحث آموزشی و انجام پژوهش‌های علمی و کاربردی دانست و  تصریح کرد: ما معتقدیم این دانشگاه پایگاه پژوهشی آستان قدس رضوی است یعنی جایی که این مجموعه نیاز به متخصصین حوزه فنی و مهندسی دارد می‌تواند به دانشجویان ما رجوع کند.
رجوعی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در حوزه‌های علوم اداری، انسانی، روانشناسی، ورزشی و...مراکز متعددی دارد، گفت: از همین رو متناسب با این نیاز مراکز تحقیقاتی با محوریت معماری و شهرسازی اسلامی، فناوری‌های زیستی و سلامت و مرکز تحقیقات تبلیغ و تربیت دینی امام رضا(ع) در این دانشگاه فعال شده است. به علاوه این دانشگاه دارای دو آزمایشگاه تحقیقاتی به نام‌های آزمایشگاه سیستم و آزمایشگاه داده‌های حجیم می‌باشد.
 

دانش و مهارت در پرتو معنویت شعار کلیدی دانشگاه
وی به چشم‌انداز ده ساله در افق 1410 اشاره کرد و افزود: شعار کلیدی دانشگاه دانش و مهارت در پرتو معنویت است ، به انی معنا که دانشجو علاوه بر فراگیری علم و دانش و مهارت افزایی، معارف رضوی را فرا گیرد.
رجوعی خاطر نشان کرد: تلاش داریم در تراز انقلاب اسلامی با رویکرد تمدن‌سازی نوین اسلامی حرکت کنیم و بتوانیم از ارکان علمی کمک بگیریم تا تمدن نوین اسلامی مبتنی بر عقلانیت و علم در این دانشگاه شکل بگیرد و در آن سمت و سو حرکت کنیم.

به گفته وی یکی از ماموریت‌های این دانشگاه در درجه نخست این است که فارغ‌التحصیلان در دستگاه‌ها، موسسات و نهادهای وابسته به آستان قدس رضوی فعالیت کنند زیرا آستان قدس رضوی  نیازهای مختلفی در رشته‌های فنی، مهندسی، علوم انسانی و علوم اداری و.... دارد و همچنین با توجه به  فرصت‌های شغلی فراوانی که در سطح استان و کشور وجود دارد از مهارت این فارغ‌التحصیلان استفاده می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی