پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۰-۰۹

گذری بر خدمات بانوان خادم در معاونت خدمات زائرین حرم مطهر رضوی / تبلور دلسوزی مادرانه در دفاتر پیداشدگان آستان جانان

در دین مبین اسلام به جایگاه زن و مقام والا و بلندمرتبه مادر توجه ویژه‌ای شده است. حرم مطهر رضوی نیز از گذشته تا به امروز همیشه پذیرای خیل پرشور بانوان و مادران زائر و مجاور بوده است، از این رو تلاش شده با اتخاذ تمهیدات ویژه همچون جذب بانوان به عنوان خادم و خادمیار به بهترین شکل از این طیف گسترده شیفتگان حضرت رضا(ع) در اماکن متبرکه رضوی میزبانی شود. 

 به گزارش آستان نیوز، بانوان خادمیار در زیر مجموعه معاونت خدمات زائرین حرم مطهر رضوی در بخش دفاتر پیداشدگان که وظیفه رسیدگی به امور پیداشدگان و گمشدگان زائرین و مجاورین را در این آستان مقدس زیر نظر اداره امور تسهیلات زائرین حرم مطهر برعهده دارد، خدمت می‌کنند. در واقع، نزدیک به 1700 بانوی خادمیار در شیفت‌های مختلف در خدمت در دفاتر این بخش و سایر خدمات مورد نیاز این معاونت مشارکت دارند. در ادامه به مرور خدمات این بانوان و دفاتر می‌پردازیم. 

 

مکانی امن برای کودکان پیداشده

این روزها بیش از گذشته اماکن متبرکه رضوی در قالب رواق‌ها و صحن‌های مختلف توسعه یافته است. همچنین این قطعه بهشتی در ایام خاص و مناسبتی پذیرای جمعیت میلیونی از دلدادگان انیس النفوس(ع) است، از این رو ممکن است کودکان یا افراد سالمند همراهان خود را در حین حضور در این صحن و سرای گسترده گم کنند. در این بین، دفاتر پیداشدگان همان‌طور که از نامش پیداست، مکانی برای وصل و پیوند دوباره اعضای خانواده‌ها یا همراهان در زمان زیارت امام مهربانی‌هاست؛ وقتی کودکی در لحظه غفلت بزرگترها به شوق دیدن پرواز کبوتری یا به دنبال بازی با کودک زائر دیگری در این حریم ملکوتی گم می‌شود، چه مکانی بهتر از دفاتر امن پیداشدگان می‌تواند پناه تنهایی و غریبی او باشد. زمانی که پدربزرگ یا مادربزرگی در ازدحام جمعیت، فرزندان و نوه‌های خود را در آستان جانان گم می‌کند، چه مأمنی آرام‌تر از این دفاتر می‌تواند تسلای تشویش و نگرانی او باشد.  

 

فعالیت شبانه‌روزی 9 دفتر پیداشدگان

بانوان خادم فعال در بخش پیداشدگان حرم مطهر رضوی با رویی خوش در 9 دفتر این بخش آماده خدمت به عموم زائرین و مجاورینی هستند که در زمان تشرف و زیارت، لحظه‌ای دور از عزیزانشان افتاده‌اند. آنان از کودکان پیداشده مادرانه مراقبت و نگهداری می‌کنند تا خانواده‌های آنان به این دفاتر مراجعه کنند. از کتاب و اسباب بازی تا لوازم خواب و بهداشتی، در این دفاتر مهیا است تا به این کودکان رسیدگی کامل شود و آنان با خاطره‌ای خوش به آغوش گرم خانواده‌شان باز گردند.

همچنین تمامی اين دفاتر به وسيله سيستم‌های متصل به شبكه به يكديگر مرتبط هستند و زائرین گم شده امکان ثبت پیام برای همراهان خود، انجام تماس تلفنی با اقوام و نزدیکان‌شان و همچنین شارژ تلفن همراه خود به منظور تماس با همراهان‌شان را در آن‌ها دارند. بنابراین زائرین به هر دفتری مراجعه کنند، می‌توانند ردپایی از همراه گم شده خود در صورت مراجعه او با دفتر دیگر، بیابند. 

در حال حاضر دفاتر پیداشدگان در صحن‌های انقلاب اسلامی، آزادی، کوثر، مسجد گوهرشاد، رواق‌های دارالحجه و حضرت زهرا(س)، رینگ‌های شیخ طوسی و شیخ طبرسی و باب الرضا(ع) به صورت شبانه‌روزی فعالیت دارد و بانوان خادم آنان با تلاش خالصانه و پیگیری مجدانه، لبخند آرامش را بر چهره‌های نگران دلدادگان امام خوبی‌ها(ع) به ویژه مادر و پدرها در این دفاتر می‌نشانند. 

 

خدمات ویژه مادر و کودک

در سردرب پنج دفتر از دفاتر پیداشدگان حرم مطهر رضوی، عنوان «خدمات مادر و کودک» نیز به چشم می‌خورد؛ دفاتر صحن‌های آزادی، کوثر، انقلاب اسلامی، رینگ شیخ طوسی و باب الرضا(ع)، از جمله آن‌ها است. این دفاتر پیداشدگان علاوه‌بر رسیدگی به امور پیداشدگان و گمشدگان زائرین و مجاورین در حرم مطهر، ارائه خدمات ویژه مادر و کودک همچون امکان استراحت و شیردهی به کودک، تعویض لباس و تعویض پوشک کودک را به بانوان در این آستان مقدس برعهده دارند. به عبارتی مادران می‌توانند با آرامش‌خاطر به این دفاتر مراجعه کنند و در بخشی مجزا از این دفاتر که به دلیل رعایت حفظ حریم و عفاف مادر و کودک با گشودن پرده از سایر فضای دفتر جدا می‌شود، به فرزند خود شیر داده یا لباس او را عوض کنند. 

 

خدمات خاص دیگر به بانوان 

در طول سال با توجه به شرایط جوی، آستان قدس رضوی با اجرای طرح زیارتی «یا معین‌الضعفا(ع)» میزبان تشرف کاروان‌های مجاوران سالمند و توان‌یاب به بارگاه خورشید فروزان خراسان است. مادران و مادربزرگ‌ها به طور معمول بخشی از اعضای این کاروان‌ها را به خود اختصاص می‌دهند که برای پیاده شدن از ون‌های آستان قدس رضوی که رفت و آمد آن‌ها را انجام می‌دهند، گاه نیاز به کمک دارند. در این شرایط بانوان خادمیار بخش پیداشدگان اداره امور تسهیلات زائرین حرم مطهر رضوی همراه و یاور این مادربزرگ‌ها هستند و با رویی گشاده از آنان میزبانی می‌کنند تا این بانوان هم زیارتی شیرین و فراموش‌نشدنی را تجربه کنند. 

همچنین تعدادی از بانوان خادمیار بخش پیداشدگان در ارائه خدمات در جایگاه شارژ تلفن همراه ویژه خواهران در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر همکاری دارند. 

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی