پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۰-۱۰

کاشت بذر همدلی در دل مردم سرخس / خدمات شرکت کشت‌وصنعت سرخس به کشاورزان و دامداران

کشت و صنعت سرخس یکی از واحدهای زیرمجموعه شرکت کشاورزی رضوی است که با فعالیت در بخش‌های کشاورزی و دامپروری، توانسته علاوه‌بر ایجاد بهره‌وری در تولید انواع محصولات و نیز پرورش دام سبک، زمینه ایجاد اشتغال را برای جوانان بومی این منطقه فراهم کند.

مدیر کشت و صنعت سرخس در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: این مجموعه در بخش کشاورزی با در اختیار داشتن 750 هکتار زمین و 11 حلقه چاه به کشت محصولاتی شامل پنبه، کلزا، گندم، جو، ذرت و یونجه می‌پردازد.
 

کمک به تامین پنبه مورد نیاز صنعت نساجی
حسین عرب محمدی با اشاره به تولید محصول پنبه در این واحد با رویکرد تامین ماده اولیه صنایع نساجی و کمک به عدم واردات پنبه گفت: امسال حدود 150 هکتار از اراضی کشت و صنعت سرخس به کاشت پنبه اختصاص یافته که در قالب مزارعه کاری به کشاورزان واگذار و آموزش‌های لازم برای کاشت این محصول نیز به آن‌ها ارائه شده است.
او درباره اشتغال صورت گرفته به واسطه تولید پنبه خاطرنشان کرد: چرخه‌ای ایجاد شده از کاشت و برداشت این محصول، کمک شایانی به بحث اشتغالزایی در شهرستان سرخس کرده است، بدین صورت که به ازای هر هکتار حدود 100 نفر روز نیرو به فعالیت مشغول هستند.
مدیر کشت و صنعت سرخس افزود: طی دو سال گذشته انواع ارقام جو و گندم در مزارع این منطقه کشت و در این راستا 40 هکتار زمین به کشت رقم‌های جدید اختصاص داده شده تا با بررسی عملکرد بذور، علاوه‌بر افزایش بهره‌وری، به کشاورزان نیز برای کشت معرفی شوند.
او با اشاره به کاشت ارقام مختلف ذرت تصریح کرد: طی دو سال اخیر در اراضی کشت و صنعت سرخس 4 رقم ذرت کشت و از کشاورزان دعوت شده با مشاهده عملکرد این محصول از نزدیک، بتوانند از طریق کاهش هزینه‌ و افزایش تولید، به بهترین محصول دست پیدا کنند.
عرب محمدی ادامه داد: این کشت و صنعت در تلاش است با کاشت رقم‌های مختلف انواع محصولات زراعی، ارقامی را به کشاورزان معرفی کند که بالاترین راندمان را در منطقه دارند.
 

رویکرد جدید اشتغالزایی کشت و صنعت سرخس
عرب محمدی از تدوین برنامه جدید این کشت و صنعت برای اشتغالزایی در شهرستان سرخس خبر داد و افزود: پیرو انجام مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته، برنامه‌ریزی شده تعداد 5 حلقه چاه به کشت مزارعه‌کاری اختصاص داده و به جوانان فارغ‌التحصیل واگذار شود.
او ادامه داد: همچنین درصدد هستیم مجوز حفر تعدادی چاه در سطح 3 هزار هکتار از اراضی اختیار آستان قدس رضوی را بگیریم که در صورت موفقیت این پروژه، در مجموع 60 حلقه چاه احداث می‌شود که تحولی بزرگی را در حوزه اشتغالزایی در سطح شهرستان رقم خواهد زد.
عرب محمدی از تغییر الگوی کشت برخی محصولات در این واحد خبر داد و گفت: امسال کشت آفتاب گردان در دستور کار قرار گرفت، چراکه درآمد بالاتری نسبت به محصول ذرت دارد. همین امر باعث شده بسیاری از کشاورزان به تبعیت از کشت و صنعت سرخس به سمت تولید این محصول حرکت کنند.
مدیر کشت و صنعت سرخس افزود: همچنین تجهیز تمام اراضی این واحد به سیستم آبیاری مکانیزه باعث شده کشاورزان و پیمانکاران از این نوع آبیاری الگوبرداری کنند که همین بروزرسانی ادوات کشاورزی، افزایش بهره‌وری، درآمد بیشتر و پیشرفت منطقه را به همراه داشته است.
 

تحول در حوزه دام سبک
مدیر دامپروری شرکت کشاورزی رضوی نیز درباره فعالیت کشت و صنعت سرخس در حوزه دام سبک اظهار کرد: واحد سرخس حدود 5 سال پیش به این حوزه ورود کرد و در حال حاضر هم به دنبال گسترش تاسیسات مربوط به دامداری خود است.
مهندس محمد ظهری در مورد روند اجرای فعالیت این مجموعه در حوزه دام سبک گفت: از سال گذشته موضوع افزایش زیر ساخت دام با رویکرد طرح‌های نوین برای افزایش بهره‌وری در دستور کار قرار گرفت و در این راستا سوله‌ای با ظرفیت 2000 راس دام سبک تجهیز شد.
او ادامه داد: در صدد هستیم امسال به ضریب سه زایش در دو سال دست پیدا کنیم که البته این هدف هم کاملا دست یافتنی است. در واقع گسترش این اقدامات در شهرستان سرخس در دستور کار قرار گرفته تا از این طریق تحولی در حوزه دام سبک ایجاد شود.

گفتنی است، ۸ کشت و صنعت در زیرمجموعه شرکت کشاورزی رضوی مشغول به فعالیت هستند که شامل مزرعه نمونه، انابد، اسفراین، تربت حیدریه، جنوب خراسان، دامغان و سمنان، سرخس و همچنین باغات و چناران است.
کشت و صنعت سرخس با توجه به همجواری با کشور ترکمنستان و منطقه اقتصادی ویژه سرخس یکی از استراتژیک‌ترین کشت و صنعت‌های زیرمجموعه شرکت کشاورزی به حساب می‌آید که در خرداد ماه ۱۳۵۶ ثبت و در بخش کشاورزی، فعالیت خود را آغاز کرد. این واحد با در اختیار داشتن بالغ بر ۵ هزار هکتار از اراضی موقوفه، نیمی از آن را به کشت محصولات زراعی از قبیل گندم، یونجه، جو، پنبه، زیره و کلزا اختصاص داده است. در حوزه باغی نیز بیش از ۶۰۰ هکتار باغ مشجر پسته در اختیار دارد که ۴۰۰ هکتار آن در اسفندماه سال ۱۴۰۱ با همکاری هلدینگ ماهان به زیر کشت این محصول صادراتی رفت. این کشت و صنعت با بیش از ۳۰۰۰ راس گوسفند یکی دیگر از تامین‌کنندگان گوشت قرمز مهمانسرای حضرت رضا علیه السلام به حساب می‌آید.‌

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی