پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
۱۴۰۲-۱۰-۱۰

طوفان‌الاقصی نقطه عطفی در احیای امت اسلامی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه طوفان الاقصی نقطه عطفی در احیای امت اسلامی است، گفت: ظهور و بروز اسلام به تکوین یک امت در مدتی کمتر از نیم قرن تبدیل شد و امت با هویت خودش مرزهای جغرافیایی، نژادی و زبانی را به‌هم ریخت و قدرت تشکیل داد و هویت تولید کرد.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، روز گذشته در نشست علمی «طوفان الاقصی و احیا امت اسلامی» که ذیل همایش «طوفان الاقصی، هویت و دینداری» به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم برگزار شد، ابراز کرد: کلمه توحید، کلمه محوری است و از همین رو  امام علی(ع) پس از رحلت پیامبر(ص) اعتلای کلمه الله را محور همه برنامه‌ها و تصمیمات خود قرار دادند و هر چه در تزاحم با این بود در رتبه بعدی قرار گرفت. 
وی افزود: البته این هویت دینی و اسلامی و اعتلای کلمه توحید به تدریج کمرنگ شد و خلافت عثمانی فروپاشی پیدا کرد و این وضعیتی بود که امت اسلامی در بخش اقتدار و قدرت سیاسی با آن مواجه شد. با حضور و سلطه مستقیم و غیرمستقیم استعمار به تدریج خفت و ذلتی که بر امت اسلامی تحمیل شد، عمدتا تحمیل فرهنگی بود.
حجت‌الاسلام و المسلمین پارسانیا، اوج تحقیر امت در فلسطین و مسجدالاقصی در بیش از ۷۰ سال گذشته رخ داد و به نحو دیگری هم این تحقیر در بیت‌الله الحرام به صورت غیرآشکار رخ داد. به تدریج ناسیونالیسم عربی، محور شد و اسلام موضوعی حاشیه‌ای شد، این هویت دینی به محدوده زندگی خصوصی مسلمین رانده شد و اسلامی که ظرفیت اجتماعی داشت به حاشیه رانده شد و اگر مبارزه هم صورت می‌گرفت حول محور توحید و اسلام نبود بلکه بیشتر با پوشش قومی و قبیله‌ای بود.
وی در ادامه با بیان اینکه این هویت با ایجاد انقلاب اسلامی، تغییر رویکرد داد، اظهار کرد: هویت اسلامی وجود داشت نه در بین خواص که بعضا ملحد شده بودند بلکه در سطح عمومی ولی به حاشیه و قلمرو زندگی فردی رفت اما با پیروزی انقلاب و شکل‌گیری نهضت‌های مقاومت، شرایط متفاوت شد.
 

طوفان‌الاقصی کانون امت اسلامی را در بازسازی هویت اسلامی فعال کرد
حجت‌الاسلام و المسلمین پارسانیا با اشاره به حوادث یمن، اضافه کرد: عملا خروجی دشمنی دشمنان، نسلی را در این کشور تربیت کرد که در کنار جبهه مقاومت ایستاده‌اند و نسل‌های بعد هم از تجربه آنان استفاده خواهند کرد، افزود: حتی در عربستان، شتاب شدیدی برای تجدد و زیست مدرن ایجاد کردند و تصورشان این بود که موج دینداری تمام شده است لذا سراغ عادی‌سازی روابط با اسرائیل رفتند و به سرعت هم این کار را پیگیری کردند ولی طوفان‌الاقصی شبیه بیداری اسلامی نقش جدیدی را ایجاد کرد و کانون امت اسلامی را در بازسازی هویت اسلامی خود فعال کرد.
وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران، ایرانی بود ولی در ذیل هویت برتر اسلامی معنا یافت، البته خیلی‌ها آدرس غلط می‌دادند که باید به سمت غرب و شرق هویت خود را بسط دهد اما اگر به آن سمت می‌رفت این هویت فرو می‌ریخت، انقلاب در فراز و فرودها و در گرایشات مقطعی به این طر ف و آن طرف هویت برتر خود را حفظ کرد و توانست با تعامل با برخی کشورهای اسلامی، آن را بسط دهد.
 

اسلام قطب جدید هویت‌بخش در جهان
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مسئله فلسطین امروز در سطح جهانی مسلمین را حول خود جمع کرده است و  امروز اثری از جهان دو قطبی و سه قطبی چند دهه قبل نیست.قطب جدید هویت‌بخش، بدون شک اسلام است و ظرفیتی که برای تغییر قدرت آرایش جهانی ایجاد کرده است غیرقابل انکار است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی