پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۰-۱۱

ثبت‌نام سیزدهمین دوره طرح ملی «شباب الرضا(ع)» آغاز می‌شود

دبیر طرح ملی تلاوت «شباب الرضا(ع)» گفت:  ثبت‌نام سیزدهمین دوره طرح ملی «شباب الرضا(ع)» در سراسر کشور از اواخر دی ماه آغاز می‌شود. دختران ۱۰ تا ۱۵ سال و پسران ۸ تا ۱۵ سال می‌توانند با مراجعه به سایت  www.melitelavat.ir  در این طرح ثبت‌نام کنند. 

حسین مقدم‌کیا  در گفت‌وگو با آستان‌نیوز با اشاره به سابقه اجرای طرح ملی «شباب الرضا(ع)» گفت:  این طرح از سال 1391 با هدف کشف و پرورش استعدادهای قرآنی نوجوان در مشهد توسط مؤسسه صراط برنامه‌ریزی شد و با حمایت معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی، در کشور فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر  بعد از ۱۳ سال، این طرح آموزشی به صورت یک طرح ملی در سراسر کشور اجرا می‌شود. 
وی عنوان کرد: دختران ۱۰ تا ۱۵ سال و پسران ۸ تا ۱۵ سال مخاطب این طرح هستند و به مدت 6 سال در دوره‌های دو ساله در سه سبک منشاوی، مصطفی اسماعیل و عبدالباسط، استعدادیابی شده و در زمینه حفظ، مفاهیم قرآن و تلاوت  آموزش‌ها را فرا می‌گیرند و بعد از کسب آموزش‌ها در این طرح رشد کرده و به رده‌های بالاتر دست می‌‌یابند. تاکنون بیش از  هزاران نفر از این طرح فارغ‌التحصیل شده‌اند که از آن‌ها به عنوان قاری، حافظ و مربی قرآنی یاد می‌کنیم. البته تلاوت‌های این طرح در سه سطح  برگزار می‌شود  که اولین سطح آن برگزاری طرح در مساجد ، مدارس و محلات است. هم چنین این طرح در سطح استانی، کشوری و بین المللی نیز برگزار می‌شود که در تمامی این سطوح خروجی‌های افتخارآفرینی داشته‌ایم. هزاران نفر به این طرح ورود پیدا کرده‌اند که در حال حاضر به عنوان حافظ، قاری و مربی قرآنی از آن‌ها نام می‌بریم.

برگزاری اولین دوره تربیت مربی «شباب الرضا»
مقدم‌کیا  با اشاره به برگزاری اولین دوره «تربیت مربی» ویژه فارغ التحصیلان شباب الرضا بیان کرد: برای به‌کارگیری حداکثری استعداد و ظرفیت قرآن‌آموزان فارغ‌التحصیل در طرح شباب الرضا(ع)، در 20 بهمن‌ماه سال‌جاری در جزیره کیش، اولین دوره تربیت معلم برگزار می‌شود. طی این دوره، ۵۰ نفر از فارغ‌التحصیلان طرح ملی «تلاوت شباب الرضا(ع)» از استان‌های مختلف کشور دعوت شده است که بعد از حضور در این دوره، به عنوان استاد و قاری در مؤسسات مختلف، مشغول به کار می‌شوند.

اعزام برگزیدگان طرح «شباب الرضا» به کشورهای خارجی
دبیر طرح ملی تلاوت شباب الرضا(ع) تصریح کرد: در کنار طرح‌های تلاوت، رقابت‌هایی برای قرآن‌آموزان تحت عنوان «شوق تلاوت»  طراحی شده است  که در این طرح، استعدادهای قرآنی گرد هم جمع می‌شوند و از آموزش‌های یکسانی بهره‌مند می‌شوند.در قالب این مسابقات، قرآن‌آموزان از شهرهای مختلف با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که برگزیدگان نهایی بعد از رقابت، برای کسب جایزه و رشد بیشتر هرساله به جزیره کیش، عتبات عالیات و... اعزام می‌شوند. همچنین این نخبگان برای تشویق و کسب تجربه‌ اجرا در محافل، به سفرهای خارجی  به ویژه کشورهای پاکستان، عراق، سوریه و لبنان اعزام می‌شوند.
اقبال خوب کشورهای عراق و پاکستان نسبت به اجرای طرح «شباب الرضا»
مقدم کیا با اشاره به اعزام برگزیدگان ششمین مرحله «شوق تلاوت» به پاکستان، افزود:  هدف از اعزام برگزیدگان به کشورهای خارجی هدف ترغیب و جایزه برای قرآن‌آموزان و نخبگان اجراسازی طرح شباب الرضا(ع) در کشورهای مقصد است .  ماه گذشته با حمایت‌های دفتر فرهنگی رایزنی جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد دو نفر از نوجوانان برگزیده  ششمین دوره رقابت‌های «شوق تلاوت» از شهرهای تبریز و بوشهر  همراه با هیئتی مشتمل از اعضای ستاد، یک نفر مستندساز و مسئول آموزش، به پاکستان و شهرهای کراچی و حیدرآباد اعزام شدند. و تلاوت‌های زیادی در مراسم‌ مختلف را تقدیم حضار کردند. همچنین با اساتید و قاریان برجسته پاکستان جلساتی برگزار شد، این طرح پیشنهادی مورد استقبال قرار گرفت و امروزه ثبت‌نام این طرح، در پاکستان آغاز شده و تا ۲۰ بهمن ماه نیز ادامه دارد. اگر این طرح مورد استقبال قرار گیرد، در سال‌های آینده در شهرها و استان‌های دیگر پاکستان نیز برگزار خواهد شد. 
مقدم‌کیا یادآور شد: برای اجراسازی این طرح در کشورهای خارجی مربی آموزشی اعزام نمی‌کنیم، بلکه برای اساتید قرآنی و قاریان قرآن پاکستان جلسات توجیهی و تربیت معلم قرآن برگزار می‌شود. آ‌ن‌ها مسیر آموزشی طرح ملی تلاوت«شباب الرضا» را دنبال می‌کنند که از سوی ستاد این طرح هدایت و ارزیابی می‌شوند و بعد از چند سال فعالیت در ستاد، قرآن آموزان می‌توانند به عنوان مربی به دیگر افراد آموزش می دهند. تاکنون طرح شباب الرضا علاوه بر پاکستان در عراق، لبنان و سوریه اجرا شده است که متأسفانه با شیوع بیماری کرونا، این طرح متوقف شد. در بین کشورها عراق و پاکستان انگیزه و اقبال خوبی نسبت به اجرای این طرح داشته‌اند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی