پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۰-۱۲

اجرای طرح‌های مشترک آستان قدس و وزارت کشاورزی برای رونق تولید طلای سفید

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح‌های مشترکی میان دفتر پنبه این وزارتخانه و شرکت کشاورزی رضوی برای رونق بخشی به تولید پنبه انجام و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

ابراهیم هزارجریبی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: بخشی از این طرح‌ها در حوزه کنترل آفات و برنامه‌های تغذیه‌ای پنبه بوده که در قالب مزارع الگویی این شرکت انجام شده است.
او ادامه داد: همچنین در سال گذشته برداشت مکانیزه پنبه در اراضی شرکت کشاورزی رضوی به صورت الگویی انجام شد که در بازدیدهایی که کشاورزان از این مزارع داشتند، اطلاعات فنی در اختیار آن‌ها قرار گرفت.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید انحصاری دو‌ رقم پنبه توسط شرکت کشاورزی رضوی خاطرنشان کرد: این مجموعه با در اختیار داشتن امتیاز تولید ارقام ورامین و خورشید، بخشی از بذر پنبه مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.
او ادامه داد: آستان قدس رضوی مزارع مختلفی را در سطح استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی به کشت پنبه اختصاص داده است که در بازدیدهای صورت گرفته از مزارع و همچنین صنعت نساجی آن، شاهد عملکرد خوب این مجموعه‌ها بودیم.
 

کاشت موفق پنبه در اراضی شور
هزارجریبی با اشاره به کاشت موفق پنبه در اراضی شور توسط شرکت کشاورزی رضوی تصریح کرد: با این‌که بخشی از مزارع پنبه‌کاری آستان قدس در شهرستان انابد در اراضی شور قرار دارد، اما این شرکت با استفاده از نوعی کشت به نام کف‌کار توانسته است گیاه پنبه و حتی کلزا را کشت کند.
او ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر این است که سایر کشاورزان با مشاهده این مزیت در اراضی آستان قدس، توانسته‌اند تولید پنبه با استفاده از روش کف‌کار را در همین اراضی شور توسعه دهند.
هزارجریبی افزود: در این روش بجای این‌که بذر روی پشته کشت شود، در کف کشت می‌شود و نیازی هم به خاک‌ورزی ندارد.
 

عرضه بذر دلینته پنبه به کشاورزان
او با اشاره به بازسازی و راه‌اندازی کارخانه لینترگیری(کرک‌زدایی) بذر پنبه شرق کشور توسط شرکت کشاورزی رضوی در کاشمر گفت: این کارخانه متعلق به وزارت جهاد کشاورزی بوده که از سال گذشته در اختیار آستان قدس است.
هزارجریبی ادامه داد: در این کارخانه علاوه‌بر دلینته کردن بذرهای پنبه تولید شده در واحد‌های زیرمجموعه شرکت کشاورزی رضوی، بذور پنبه سایر شرکت‌ها نیز کرک‌زدایی شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی