پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با ایام میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س)؛
۱۴۰۲-۱۰-۱۳

انجمن «عصر طنز» آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد

همزمان با ایام میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س)؛ انجمن «عصر طنز» مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش آستان نیوز، نخستین جلسه انجمن عصر طنز بعدازظهر روز گذشته با حضور امیرمهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، ناصر فیض شاعر، نویسنده و طنزپرداز مطرح کشور و جمعی از اهل هنر و ادب در نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد.
 

شکل‌گیری انجمن‌های متعدد ادبی 
در این جلسه حکیمی اظهار کرد: انجمن عصر طنز در ادامه شکل‌گیری انجمن‌های ادبی در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از جمله انجمن ادبی رضوی با بیش از سه دهه فعالیت در حوزه شعر آیینی و انجمن عصر داستان که در سال گذشته راه‌اندازی شده و توفیقات خوبی در این مدت داشته است، شروع به کار کرد. 
مدیرعامل این مؤسسه با تأکید بر این‌که طنز، یکی از حوزه‌ها برای انتقال مفاهیم به جامعه است که تاکنون مغفول مانده است، افزود: بسیاری از ادیبان و شاعران زبان فارسی در طول تاریخ زبان طنز را مورد توجه قرار دادند. 
وی ادامه داد: در واقع در شعر و نثر فارسی از نمونه‌های طنز بسیاری می‌توان نام برد که مفاهیم ارزشمند را با استفاده از طنز و کنایه به جامعه منتقل کردند.
حکیمی با اشاره به این‌که راه‌اندازی انجمن عصر طنز با حضور علی‌اصغر دلیلی‌صالح شاعر و طنزپرداز مشهدی در این مؤسسه به طور جدی دنبال شد، گفت: همچنین برپایی جلسه ثابت و هفتگی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و سپس جلساتی در حوزه‌ ادبیات نمایشی و فیلم‌نامه به عنوان برنامه‌های آینده این مؤسسه در دستور کار قرار دارد.  
 

استفاده از طنز در انتقال مفاهیم رضوی
مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با ذکر روایتی از حضرت رضا(ع) بیان کرد: بی‌تردید زیبایی سخن بزرگان دین را فقط هنرمندان و ادیبان می‌توانند به جامعه منتقل کنند. گاهی یک شعر، فیلم و نمایش این کار را می‌تواند انجام دهد و گاهی این مفاهیم را در قالب طنز می‌توان به جامعه منتقل کرد.  
وی با طرح این پرسش که «آیا می‌توان مفاهیم گسترده‌ای همچون مفاهیم اخلاقی، اجتماعی و خانوادگی که در سخنان و روایات ائمه معصومین(ع) به ویژه حضرت رضا(ع) وجود دارد را با زبان طنز به مردم جامعه منتقل کرد؟»، گفت: به نظر می‌رسد این ظرفیت در زبان طنز وجود دارد و می‌توان اقدامات بسیاری در این حوزه انجام داد. 
حکیمی با اشاره به حدیثی از حضرت رضا(ع) در خصوص اهمیت آب ادامه داد: اگر اثر طنزی پیرامون موضوع مصرف آب تولید شود، به نظر می‌رسد اثری رضوی است. بنابراین زبان طنز از زبان‌های جدی است که می‌تواند در خدمت احیای امر بزرگان دین و انتقال مفاهیم ارزشمند آنان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: بسیار خوشحال هستم که امروز شاهد افتتاحیه انجمن عصر طنز در این مؤسسه هستیم و امیدوارم طنزپردازان خراسانی این مکان را محفلی برای خود بدانند و بکوشند با زبان طنز، جامعه را با این مفاهیم مذهبی آشنا کنند. 
 

برگزاری جلسات هفتگی 
علی‌اصغر دلیلی ‌صالح مسئول جلسات انجمن عصر طنز نیز در این جلسه بیان کرد: در حال حاضر جلسات هفتگی این انجمن هر سه‌شنبه از ساعت 17 تا 19 در مکتب هنر رضوان واقع در مشهد، خیابان کوهسنگی 17، پلاک 14 برگزار می‌شود و حضور در جلسات آن برای علاقه‌مندان آزاد است.
وی ادامه داد: رویکرد این انجمن طنز اجتماعی است و در تلاش خواهیم بود تا مبتنی بر فرمایشات حضرت رضا(ع) به معضلات اجتماعی و مسائل اخلاقی پرداخته شود. 
دلیلی صالح با ذکر برخی موضوعات از جمله سکوت، صبر، پاکیزگی و... مبتنی بر روایات حضرت رضا(ع) گفت: بی‌تردید با رویکرد طنز می‌توان به این موضوعات اجتماعی در جلسات هفتگی انجمن عصر طنز پرداخت و اثر خلق کرد. 
وی خاطرنشان کرد: در این جلسات، هر ماه یک نشست تخصصی با دعوت از یک میهمان ویژه برگزار خواهد شد چنان‌که در جلسه افتتاحیه انجمن میزبان ناصر فیض هستیم. همچنین از ظرفیت پیشکسوتان حوزه طنز استفاده خواهیم کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی