پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت ولادت حضرت فاطمه(س) صورت گرفت؛
۱۴۰۲-۱۰-۱۳

تقدیر از 5 بانوی واقف و خادم فرهنگ ایرانی- اسلامی در کتابخانه و موزه ملی ملک 

کتابخانه و موزه ملی ملک همزمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت ولادت حضرت فاطمه(س)، از 5 بانوی واقف و خادم فرهنگ ایرانی- اسلامی در این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران تقدیر کرد. 

به گزارش آستان نیوز، این آیین به سنت هر ساله مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برپایه وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف این مجموعه با هدف بزرگداشت ایام میلاد پربرکت دخت نبی اکرم(س) و پاسداشت مقام زن، با حضور جمعی از دوستداران فرهنگ و تاریخ کشور و برنامه‌های متنوع، بعدازظهر روز گذشته در سالن اجتماعات مؤسسه برگزار شد. 
در این آیین وقف‌نامه‌ای از هایده لاله پیشکسوت باستان‌شناسی، سوسن اصیلی پیشکسوت کتابداری و نسخه‌شناس، فرزانه قائینی پیشکسوت موزه‌داری، میترا اعتضادی پیشکسوت مرمت آثار تاریخی و زنده‌یاد ایران دستغیب بهشتی واقف آثار تاریخی به پاس تلاش‌هایشان در حفظ و معرفی میراث تمدن ایرانی- اسلامی تجلیل شد. 
 

از سخنرانی تا شعرخوانی
همچنین در ابتدای این آیین، امیر خوراکیان رئیس مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با تأکید بر اهمیت تجلیل از جایگاه ویژه کنش‌گران و کوشندگان راه فرهنگ این سرزمین به تشریح رویکردها و محورهای تازه این مجموعه در مسیر گسترش فرهنگ پرداخت و توسعه برنامه‌های فرهنگی برپایه آثار گنجینه ملک را محوری‌ترین رویکرد این مؤسسه عنوان کرد. 
در ادامه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا اصلانی سخنران مراسم ضمن اشاره به جایگاه والای دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا(س) در فرهنگ دینی و مذهبی مسلمانان، به معرفی ثمرات و دستاوردهایی پرداخت که باور به ارزش‌های این بانوی بزرگ اسلام در فرهنگ اسلامی و شیعی در سده‌های گذشته برجای گذاشته است.
مراسم گرامی‌داشت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) این موقوفه با شعرخوانی سمانه خلف‌زاده و پخش کلیپ‌های آیینی و تخصصی درباره مناسبت این جشن و برنامه‌های فرهنگی تخصصی آن در زمینه‌های کتابداری و موزه‌داری نیز همراه بود.
 

افتتاح 2 نمایشگاه 
در ادامه این آیین مناسبتی، دو نمایشگاه تخصصی دربرگیرنده مواریث تاریخی- تمدنی کتابخانه و موزه ملی ملک با عناوین «تک‌اثر بیست و دوم؛ گفت‌وگوی گل و مرغ: قاب ‌آینه لاکی با نقش گل و مرغ، متعلق به دوره قاجار» و «گزیده نسخه‌های خطی و نشریات تاریخی مرتبط با بانوان» در کتابخانه و موزه ملی ملک افتتاح شد.  
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک هر ساله هشت آیین وقف‌نامه‌ای شامل جشن گرامی‌داشت میلاد فرخنده پنج تن آل عبا(ع)، میلاد پربرکت امام رضا(ع) و مبعث رسول اکرم(ص) و همچنین مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) و یارانش در دهه اول محرم، را براساس وقف‌نامه آن برگزار می‌کند.
شایان ذکر است، کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 شمسی بر حرم مطهر امام هشتم(ع) وقف شده است و در حال حاضر به نشانی «تهران، میدان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» پذیرای فرهنگ‌دوستان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی