پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۰-۱۳

گشایش 2 نمایشگاه ویژه میلاد حضرت فاطمه(س) در کتابخانه و موزه ملی ملک 

به مناسبت برگزاری آیین وقف‌نامه‌ای گرامیداشت میلاد حضرت فاطمه(س)، دو نمایشگاه در گستره فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی با محوریت آثار کتابخانه و موزه ملی ملک در این موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران گشایش یافت. 

به گزارش آستان نیوز، 2 نمایشگاه «تک‌اثر بیست و دوم: گفت‌وگوی گل و مرغ» و «گزیده نسخه‌های خطی و نشریات تاریخی مرتبط با بانوان» با هدف گرامیداشت ولادت باسعادت یاس نبوی حضرت فاطمه زهرا(س) و معرفی منتخبی از آثار ارزشمند و متنوع گنجینه ملک با حضور جمعی از فرهنگ‌دوستان بعدازظهر سه‌شنبه 12 دی ماه در این مؤسسه افتتاح شد. 
نمایشگاه گزیده نسخه‌های خطی و نشریات تاریخی مرتبط با بانوان با محوریت معرفی آثاری اعم از نسخه‌های خطی، کتاب‌های چاپ سنگی و نشریات تاریخ موجود در گنجینه ملک که در آن‌ها به شخصیت زنان از دیدگاه‌های گوناگون توجه شده است، در سرسرای همکف مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برپا شده است. 
 

گفت‌وگوی گل و مرغ؛ بیست و دومین نمایشگاه تک اثر
نمایشگاه تک اثر گفت‌وگوی گل و مرغ نیز با محوریت نمایش قاب‌آینه لاکی با نقش گل و مرغ موجود در گنجینه ملک که متعلق به دوره قاجار است و توسط زنده‌یاد بانو عزت‌ملک ملک، مجموعه‌دار بزرگ و دختر حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک به این گنجینه اهدا شده، دایر شده است.  
در بیست و دومین نمایشگاه تک اثر این مجموعه، علاوه بر نمایش این قاب‌آینه لاکی نفیس در ویترین نمایشگاه، تابلوهای اطلاعاتی در خصوص نقاشی گل و مرغ، قاب آینه، تکنیک نقاشی روغنی و همچنین نقوش اثر نظیر پروانه، بلبل، سهره قمری و گل‌های جعفری، نرگس، نسترن، صدبرگ و...، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. 
این نمایشگاه، یکی از دستاوردهای تازه کتابخانه و موزه ملی ملک در شناساندن و بازشناسی برگ‌های زرین کارنامه فرهنگی- تمدنی ایران اسلامی محسوب می‌شود که در تالار تک اثر این موقوفه دایر شده و تا یک ماه پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
برپایه آنچه در کتابچه این نمایشگاه آمده است؛ «گفت‌وگوی گل و مرغ در باور و جهان‌بینی ایرانی گفت‌وگویی ابدی و ازلی است. گفت‌وگوی عاشق و معشوق، بر بوم و زمینه بی‌زمان عشق. گفت‌وگویی بی‌زمان و در لامکان، که آغاز و انجامی ندارد و هر لحظه‌اش واحدی است تا ابد جاوید، در دوری صعودی و افزاینده که در نگاه اول ثابت و منجمد می‌نماید، اما عطر و رنگ و نغمه آن چون باغ در هنگام دمیدن سحر و وزیدن صبا ضرب‌ آهنگی تا اوج دارد. معلوم نیست بشر از چه زمانی مدهوش رنگ و بوی گل‌ها و نغمه پرندگان شد، اما می‌توان پنداشت که این امر در نهاد انسان فطری است و از آغاز حضور انسان، طبع زیبایی‌شناس او وی را شیفته این جمال کرد و از هنگامی که هنر را - با آن زبان دوری و نه خطی- برای بیان آنچه نمی‌توانست در قالب کلمات روزمره بیان کند برگزید، رد حضور گل و مرغ در آثار ساخته انسان مشهود و مشخص است. در نقش، آهنگ، رنگ و شعر. این نمایشگاه، شیوه نگریستن به عناصر و اجزای یک نقاشی گل و مرغ را در بستر و کلیت آن پیشنهاد می‌کند و سعی در بیان آن دارد، اگر چه ویژگی زبان خطی، به‌ویژه وقتی می‌خواهد بیان دور را در کلمات بریزد الکن بودن است. این یک شیوه دیدن و لذت بردن است، و نگا‌ه‌های دیگر بی‌شک متفاوت و هر یک زیبا».
شایان ذکر است، کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 شمسی توسط زنده‌یاد حاج حسین آقا ملک بر بارگاه ملکوتی رضوی وقف شده است و در حال حاضر همه روزه بجز روزهای تعطیل از ساعت 8:30 تا ساعت 16:30 به نشانی «تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» پذیرای اهل فرهنگ و هنر است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی