دکتر جواد حیادر، استادیار دانشگاه صنعتی قم، و دکتر یحیی جهانگیری، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات قم، در سیزدهمین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با تأکید بر نقش عدالت در سیر نزول و صعود انسان، بر لزوم دستیابی به عدالت در دانایی و آگاهی تأکید کردند.
عدالت در دانایی و آگاهی؛ شرط تحقق توحید و رشد و تعالی انسان
به گزارش آستان نیوز، دکتر جواد حیادر، استادیار دانشگاه صنعتی قم، در سیزدهمین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع)که در قم برگزار شد با اشاره به نقش عدالت در سیر نزول و صعود انسان، گفت: در فلسفه آفرینش در جهان بینی اسلامی، نظام آفرینش به صورت سیر نزولی و صعودی مطرح شده است. در این سیر، انسان از جهان عالی به عالم ماده فرود آمده و پس از طی مراحلی، مجدداً به عالم بالا صعود میکند. عدالت در این سیر نقشی اساسی دارد.
وی افزود: در سیر نزولی انسان، عدالت شرط تحقق توحید است. انسان برای رسیدن به کمال و تکامل، نیازمند به توحید است و عدالت زمینهساز تحقق توحید است. در واقع، عدالت باعث میشود که انسان به حقوق دیگران احترام بگذارد و در نتیجه، زمینهای برای ایجاد صلح و هماهنگی در جامعه فراهم میشود.
دکتر حیادر ادامه داد: در سیر صعودی انسان نیز عدالت نقشی اساسی دارد. انسان برای رسیدن به کمال، نیازمند به رشد و تعالی است و عدالت زمینهساز این رشد و تعالی است. در واقع، عدالت باعث میشود که انسان به حقوق دیگران احترام بگذارد و در نتیجه، زمینهای برای ایجاد عدالت اجتماعی فراهم میشود.
وی در پایان سخنان خود گفت: عدالت در سیر نزول و صعود انسان، نقشی دوگانه دارد. از یک سو، عدالت زمینهساز تحقق توحید و رشد و تعالی انسان است و از سوی دیگر، عدالت نتیجه توحید و رشد و تعالی انسان است. در واقع، توحید و عدالت دو جنبه از یک حقیقت هستند.
در ادامه این نشست، دکتر یحیی جهانگیری، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات قم، با تأکید بر لزوم دستیابی به عدالت در دانایی و آگاهی، گفت: در دنیای امروز عدالت در دانایی و آگاهی به عنوان یکی از مهمترین چالشهای بشر مطرح است. در حالی که در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات و آگاهی به مراتب آسانتر از گذشته شده است، اما همچنان شاهد نابرابریهای زیادی در این زمینه هستیم.
وی افزود: یکی از چالشهای دستیابی به عدالت در دانایی و آگاهی، وجود نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی است. در بسیاری از جوامع، دسترسی به منابع آموزشی و اطلاعاتی، به ویژه در مناطق محروم، محدود است.
وی چالش دیگر را وجود موانع فرهنگی و سیاسی دانست و گفت: در برخی از جوامع، محدودیتهایی برای دسترسی به اطلاعات و آگاهی وجود دارد.
وی در پایان سخنان خود، راهکارهایی برای دستیابی به عدالت در دانایی و آگاهی ارائه کرد و گفت: یکی از این راهکارها، توسعه آموزش و پرورش است. راهکار دیگر، تسهیل دسترسی به اطلاعات و آگاهی برای همه افراد است.
وی همچنین بر ضرورت ایجاد گفتمان و گفتگو در این زمینه تأکید کرد و گفت: با ایجاد گفتمان و گفتگو در این زمینه، میتوان زمینههای دستیابی به عدالت در دانایی و آگاهی را فراهم کرد.