پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

خطیب حرم مطهر رضوی:
۱۴۰۲-۱۰-۲۳

امام محمد باقر(ع) پایه گذار انقلاب فرهنگی و تحول علمی در دنیای اسلام بود

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: امام محمد باقر(ع) پایه‌گذار و آغازگر یک انقلاب فرهنگی و تحول علمی در دنیای اسلام بود.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقر حیدری کاشانی در ویژه برنامه میلاد پر نور و سرور پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت؛ حضرت امام محمد باقر(ع) که در نخستین شب از ماه مبارک رجب المرجب در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن این ماه پر خیر و برکت و همچنین تبریک میلاد با سعادت امام محمد باقر(ع) به تبیین ویژگی‌های شیعه از منظر این امام همام پرداخت. 

وی در این خصوص عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های بارز شیعیان از منظر امام محمد باقر(ع) پیروی و تبعیت از ولایت است. 

امامان ما همواره در ستیز با طاغوت‌های زمان بودند بنابراین پیروان آنها نیز در درجه اول باید شناخت درستی از طاغوت و طاغوتیان داشته باشند و در گام بعد باید مبارزه با طاغوت را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند. 

این کارشناس دینی افزود: در قرآن کریم کفر به طاغوت مقدم بر ایمان است. یعنی انسان با ایمان ابتدا طاغوت زمان را باید بشناسد و با آن مبارزه کند وگرنه اهل ایمان نیست. چرا که مبارزه بی‌امان با طاغوت‌های زمان عصاره زندگی ائمه معصومین(ع) بوده است. 

وی اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های شیعیان از منظر امام باقر(ع) خواندن نماز شب است. ایشان فرموده‌اند: کسی که نماز شب نمی‌خواند از ما نیست. نماز شب نماد رفتاری شیعه واقعی است و در سلوک شیعیان از نماز شب به عنوان محور یاد شده است. 

سخنران حرم رضوی در ادامه به برخی از اقدامات امام محمد باقر(ع) در طول دوران امامت شان اشاره و ابراز کرد: یکی از مهمترین اقدامات این امام بزرگوار تربیت شاگرد و فرستادن آنها به عنوان عناصر دین شناس و آگاه به اقصی نقاط بلاد اسلامی بود. 

وی بیان کرد: این اقدام امام باقر(ع) باعث ایجاد انقلاب فرهنگی و تحول علمی در دنیای اسلام شد چرا که این اقدام ترویج مکتب تشیع را به دنبال داشت. 

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی خاطرنشان کرد: یکی از توصیه‌های امام باقر(ع) به پیروانشان این بود که در برابر نعمت‌های الهی شاکر باشند. انسان شکرگذار مقام و جایگاه بسیار والایی در نزد خداوند دارد و به سبب این عمل در زمره سعادت مندان عالم قرار خواهد گرفت. 

وی اضافه کرد: یکی از بزرگ‌ترین نعمات الهی که شکر ان بر همه واجب است، نعمت ولایت می‌باشد. انسان با نور ولایت به سوی خدا و به سوی همه خوبی‌ها هدایت می‌شود. 

گفتنی است؛ مدیحه‌سرایی و مولودی‌خوانی توسط بلبلان اهل بیت (ع) مهدی سروری، جعفر اسلامی نژاد و دکلمه خوانی مداح نوجوان؛ محمدطاها شیخ زاده از دیگر برنامه های شب میلاد امام محمد باقر (ع) در حرم مطهر رضوی بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی