پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۰-۲۴

به نشر داستان های فلسفی «دینو و راز چمی دونم چی چی» را برای کودکان منتشر کرد

 انتشارات به‌نشر، کتاب «دینو و راز چمی دونم چی چی» را که حاوی داستان‌های فلسفی برای کودکان است را منتشر کرد.

به گزارش آستان‌نیوز، این کتاب حاوی ۵ داستان فلسفی برای کودکان دبستانی است. داستان‌های جمع و جور این کتاب درباره چند قهرمان است که برای پیدا کردن جواب یک سوال، سفری را شروع می‌کنند. دینو و موناش در ساحل وسیله‌ای را پیدا می‌کنند که نمی‌دانند نامش چیست؟ چه کسی آن را ساخته؟ اصلا برای چه کاری ساخته؟
کودکان همراه با خواندن ماجراهای کتاب در فصل‌های دینو و راز چمی دونم چی چی، سه دوست بعلاوه یک، دم قرمزی‌ها، تکان بخور لاکی خاکی!، یکی بیشتر چه فایده ! پا به پای قهرمانان داستان ماجراجویی می‌کنند و قدم به قدم به پیدا کردن پاسخ نزدیک می‌شوند.اما فرق این رمان با دیگر رمان‌ها در این است که در ماجرای هر فصل قهرمانان با یک مسئله فلسفی درگیر می‌شوند. در کاربرگی که در پایان هر فصل قرار دارد، سرنخ‌های بیشتری برای فکر کردن به سوالات و پیدا کردن پاسخ ارائه شده است. مربی یا والدین می‌توانند به همراه کودک بحث و گفت وگوی فلسفی داشته باشند و لذت ماجراجویی فکری را در کنار هم تجربه کنند.
 این کتاب به قلم زهرا زرگر  نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان نوشته شده که نگارش کتاب‌های «اوپشی دوپشی کلاس اولی می‌شود» و «خانه‌ی کوچک جوجی» را در کارنامه ادبی خود دارد.
کتاب «دینو و راز چمی دونم چی چی» با تصویرگری  فاطمه زمانه‌رو، شمارگان دو هزار نسخه و قطع رحلی کوتاه منتشر شده و  با قیمت 85 هزار تومان در فروشگاه‌های انتشارات به‌نشر در مشهد و سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
 نویسنده در مقدمه کتاب در باب اهمیت فلسفه برای کودکان می‌گوید: «کودکان بزرگترین فیلسوفان جهان هستند، چون آن‌ها برخلاف ما هنوز احساس شگفتی را از دست نداده‌اند؛ همه چیز در جهان برای آن‌ها تازه است و جسورانه درباره‌ی هر چیز سوال می‌پرسند. یکی از ابزارهایی که به کودکان و حتی بزرگسالان کمک می‌کند بدون نیاز به کلمات سخت و عبارات پیچیده فلسفه ورزی کنند ، داستان فلسفی است. داستان فلسفی با قراردادن یک سوال فلسفی در دل یک ماجرا خواننده را با یک چالش فلسفی روبه‌رو می‌کند . خواننده در عین حال که داستانی را دنبال می‌کند با یک مسئله ی فلسفی ، اهمیت و جنبه‌‌های مختلف آن آشنا می‌شود  وقتی داستان به پایان می‌رسد، تفکر تازه‌ شروع می‌شود . حالا خواننده باید درباره‌ی داستان و مسئله مطرح شده در آن فکرکند و با بررسی پاسخ‌های مختلف به یک کشف فلسفی برسد. به این ترتیب داستان فلسفی جرقه‌ی فلسفه روزی را برای افرادی که این رشته را به صورت تخصصی نخوانده‌اند روشن می‌کند.»
 در قسمت‌هایی از کتاب «دینو و راز چمی دونم چی چی» می‌خوانیم: « موناش به چمی دونم چی چی چسبید و خودش رابالا کشید. اما همین که آن بالا رسید سر خورد و آن طرف روی زمین افتاد. همین جور که سرش پایین و دمش بالا بود گفت: هیچ جای دندانی رویش نیست. با یک پشتک صاف شد و گفت: مگر اینکه یک خرگوش بی دندان درستش کرده باشد! دینو گفت: شاید هم یک موریانه غول پیکر! که توانسته تونل به این گشادی توی چوب درست کند! هر سه از فکر خرگوش بی دندان و موریانه ی غول پیکر خنده شان گرفت. لاکو گفت: پس کی آن را ساخته؟ موناش گفت: شاید یک جانور مخفی! دینو گفت: که یک جای همین دور و بر قایم شده!.»

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی