«ایمانگرایی و امکان گفت وگو ادیان» در دومین همایش بینالمللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان، بررسی و تحلیل شد.
بررسی «ایمانگرایی و امکان گفت وگو ادیان» در دومین همایش بینالمللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان
به گزارش آستان نیوز، استاد گروه فلسفه دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین،در نشست تخصصی دومین همایش بینالمللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان که طی دو روز در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی بنیادبرگزار شد، به ارائه مقاله خود با موضوع «ایمانگرایی و امکان گفت وگو ادیان» پرداخت و عنوان کرد: شخص ایمانگرا عقل را در اثبات باورهای دینی به ویژه باور به وجود خدا، ناکارآمد میداند و با کنار گذاشتن آن در یک قمار عاشقانه دین را صرفاً بر اساس ایمان میپذیرد.
عبد الرزاق حسامیفر، ادامه داد: اما چالشی که بی درنگ با آن مواجه میشود این است که چگونه بدون مدد عقل میتواند از میان ادیان مختلف یکی را برگزیند؟ پاسخ ایمان گرا این است که این انتخاب میتواند ناشی از انگیزهها و دواعی مختلف در افراد باشد و چون حیثیات نفسانی افراد در میان میآید هیچ ضابطه عینی برای احتجاج در این زمینه وجود ندارد، پس هر کسی حق دارد به هر دینی گرایش پیدا کند و با هیچ برهان قانع کنندهای نمیتوان صدق یا کذب باور او را اثبات کرد.
به گفته این استاد دانشگاه این نوع نگاه به انتخاب، دین شخص را به سمت کثرتگرایی دینی سوق میدهد، چرا که وقتی نتوان با ادله عقلی حقانیت دینی را اثبات کرد همه ادیان شرایط یکسانی خواهند داشت و بدین ترتیب فرد ایمانگرا همچنان که ایمان خود به یک دین خاص را مستند به دلیل نمیکند از فرد دیگر نیز انتظار ندارد که ایمانش مستند به دلیل باشد.
وی اضافه کرد: بنابراین فرد ایمانگرا نه انحصارگرا بلکه کثرتگرا میشود و این کثرتگرایی او را متمایل به پذیرش گفت وگوی ادیان میکند. امکان گفتگوی میان ادیان از انحصارگرایی تا کثرت گرایی قبض و بسط پیدا میکند به این معنا که شخص انحصارگرا گفت وگو را فقط در حد آنچه مقبول طرفین است می پذیرد و شخص کثرت گرا به این دلیل که برای همه ادیان امکان بهرهمندی از حقیقت قائل است فضای گفت وگوی میان ادیان را بسیار گسترده میداند.
استاد دانشگاه قزوین، با بیان اینکه گفتگوی میان ادیان با ایمانگرایی بیشتر از عقلگرایی حداکثری و عقلگرایی انتقادی سازگار است، تصریح کرد: در واقع شخص میتواند ابتدا با مبنای ایمانگرایی به دینی باور پیدا کند، اما پس از آن بر مبنای عقلگرایی انتقادی در قلمرو آن دین باورهای خود را چنان سازگار کند که خردستیز نباشد.
تولیت آستان قدس رضوی
