پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، 60 کتاب با موضوع زیارت منتشر کرده است؛
۱۴۰۲-۱۰-۳۰

کتاب‌هایی که ما را برای یک زیارت خوب آماده می‌کنند

مدیر گروه تبادلات علمی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و  پژوهشگر این بنیاد با اشاره به آغاز پژوهش «کتابشناسی توصیفی زیارت»، گفت: تاکنون در پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی 60 کتاب با موضوع «زیارت» تالیف و منتشر شده است. 

دکتر مرتضی انفرادی، در گفت وگو با آستان نیوز از انجام پروژه پژوهشی «کتابشناسی توصیفی زیارت» خبر داد و گفت: این اثر که بخش قابل توجهی از آن انجام گرفته و اکنون مراحل پایانی خود را می گذراند، معرفی تخصصی آثار این بنیاد در حوزه زیارت را در دستور کار خود دارد.
پژوهشگر «کتابشناسی توصیفی زیارت» با بیان این که زیارت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام از جایگاه ویژه ای در آیین و آداب اسلامی  برخوردار است، خاطر نشان کرد: از این رو فرهیختگان عرصه علم و دانش در حوزه زیارت، تلاش گسترده ای را در مباحث متعددی انجام داده اند که حاصل آن تدوین آثار مختلفی است که اکنون جزء گنجینه های مکتوب به شمار می آید.
وی درباره ضرورت انجام پژوهش کتابشناسی زیارت گفت: معرفی و نمایاندن این آثار از مهمترین وظایف تصمیم گیران و تصمیم سازان پژوهش در عرصه زیارت است تا از این رهگذر به نتایج مهم کتابشناسی این موضوع نائل آیند. کتاب شناسی توصیفی زیارت با توجه به این رویکرد، آثار مرتبط با زیارت را در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس ارائه خواهد کرد.
مدیر گروه تبادلات علمی بنیاد پژوهش های اسلامی همچنین یادآور شد: توسعه روزافزون و توجه خاص جهان اسلام و تشیع به امام علی بن موسی الرضا علیه السلام باعث رشد تألیف، ترجمه و تدوین آثار زیادی در موضوع  رضوی شده است شناسایی این آثار می تواند به دانش افزایی و نشان دادن مسیر پژوهش کمک شایانی نماید.

وی همچنین درباره مراحل اجرایی این پژوهش گفت: برای آشنایی با کتابشناسی های ویژه رضوی و زیارت در سه قسمت به معرفی برخی از آثاری که توسط موسسه های آموزش و پژوهشی و انتشاراتی ها واز جمله بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس صورت گرفته اشاره می شود.
انفرادی، از دستاورد این پژوهش هم سخن به میان آورد و اضافه کرد: کتابشناسی توصیفی زیارت با توجه به اهمیت موضوع، با هدف معرفی منابع و مآخذ مرتبط با فرهنگ و سیره رضوی و سهولت دستیابی به این آثار و آشنایی با تألیفات رضوی بنیاد پژوهش ها و تسریع بخشی کار پژوهش در حوزه رضوی انجام گرفته است. از سوی دیگر هر پژوهشگری با اشراف بر پژوهشهای انجام گرفته، می کوشد نیازهای پژوهشی در حوزه زیارت را بیابد و بدین صورت با آگاهی از نیازهای مطالعاتی و تحقیقاتی به میراث علمی پیشنیان بیافزاید. 
وی با اشاره به یکی دیگر از فواید این کتابشناسی تصریح کرد: این کتابشناسی در واقع نقشه راه برای پژوهشگران است تا بدانند در موضوعات زیارت چه کارهایی در بنیاد پژوهشهای انجام گرفته است و چه کارهایی بر زمین مانده است و از سوی دیگر برای مسئولان و متصدیان پژوهشی به عنوان کارنامه عملکردی است که می توانند با سهولت آثار رسیده را در قالب هر محور پژوهشی بررسی نمایند و برای آینده نیز چشم انداز داشته باشند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی