پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۰-۳۰

مشارکت آستان قدس در طرح کنترل کانون‌های ریزگرد / ممنوعیت کشت‌وکار در ۷ هزار هکتار از اراضی سرخس

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس گفت: تا پایان امسال حدود ۷ هزار هکتار از اراضی مرتعی و دیمه زارهای واقع در کانون‌های ریزگرد در این شهرستان قرق می‌شود تا کشت و کاری در آن صورت نگیرد.

سروش نیک‌فرجام در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: این اقدام در راستای مطالبات مردمی و بر اساس طرح مطالعاتی سازمان منابع طبیعی انجام می‌شود تا کانون‌های فرسایش بادی و ریزگردها کنترل شود.
او ادامه داد: این طرح توسط کارشناسان و پس از بررسی‌های میدانی طی ۶ ماه تهیه و تدوین شده است.
نیک فرجام با اشاره به وجود سه کانون فرسایش بادی در سرخس خاطرنشان کرد: قرار است در مرحله نخست حدود ۳ هزار هکتار از زمین‌های در اختیار املاک و اراضی آستان قدس قرق شود و در مرحله بعد حدود ۴ هزار هکتار از اراضی واقع در کانون‌های خانگیران، صمدآباد و چاله زرد در دستور کار قرار گیرد.
او ادامه داد: با توجه به این‌که کشت محصولات حتی به صورت دیم به دلیل شیار زدن زمین، در فرسایش خاک و گسترش ریزگردها موثر است، از انعقاد قرارداد با افراد برای کاشت جلوگیری شده است.
مدیر املاک و اراضی سرخس از هدف‌گذاری برای تبدیل اراضی به مرتع در قالب برنامه‌ای ۴ ساله خبر داد و گفت: چنانچه در این اراضی کشت و کاری انجام نشود، طبیعت می‌تواند دوباره خود را بازیابی کند.
او ادامه داد: در شهرستان سرخس حدود ۱۳۰ هزار هکتار بیابان وجود دارد که این مساحت به سطح ۲۰۰ هزار هکتار در حال گسترش است. از همین رو در تلاش هستیم در قالب برنامه‌ای مدون ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی و بخشی از اراضی دیمه‌زار را به مرتع تبدیل کنیم.
نیک فرجام با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته برای مقابله با ریزگردها در سرخس اظهار کرد: در چند سال اخیر، در منطقه ویژه اقتصادی سرخس و جاده ترانزیت نیز کاشت درخت انجام شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی