پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۰۴

توسعه بازرگانی و تقویت نشان تجاری؛ دو دستاورد مهم شرکت فرش رضوی در ۱۴۰۲

شرکت فرش آستان قدس رضوی قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مجتمع متمرکز تولید فرش در کشور است که در 10 ماه نخست امسال با همکاری بیش از 400 قالیباف توانسته ۲۵۰۰ مترمربع فرش دستباف در رجشمارهای مختلف را در دو کارگاه تولیدی خود در مشهد و کاشمر تولید کند.

به گزارش آستان نیوز، این شرکت در راستای اجرای شعار امسال مبنی بر رشد تولید توانسته است علاوه‌بر حفظ سقف تولید پیشین، با گسترش حوزه فعالیت خود در جغرافیای کشور و حضور در سایر استان‌ها، میزان تولید خود را گسترش دهد که در این راستا ۵۰۰ متر مربع فرش دستباف در قالب کارگاه های برون سپاری تولید شده است. 
 

پیشینه‌ای چهل ساله در تولید فرش دستباف باکیفیت
شرکت فرش آستان قدس رضوی یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات است که با پیشینه‌ای چهل ساله در تولید فرش دستباف باکیفیت برای اماکن متبرکه و دیگر مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کند. این شرکت با توجه به برخی ویژگی‌های منحصر به فردی که در اختیار دارد، از جمله تولید متمرکز و یکپارچه، استفاده از رنگزاهای طبیعی، نظارت مستمر و دوری از هرگونه تقلب در بافت و نیز امکان سفارش‌پذیری، خود را به مجموعه‌ای بی‌مانند در کشور تبدیل کرده است.
 

توسعه اشتغالزایی در سطح کشور
با توجه به این‌که هنر- صنعت فرش دستباف دارای حلقه‌های متعددی است و مشاغل مختلفی از جمله طراح، نقاش، رنگرز، ریسنده، چله‌کش، قالیباف و پرداخت‌کار را شامل می‌شود، توسعه فعالیت در این حوزه به اشتغال غیرمستقیم افراد زیادی یاری می‌رساند.
مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی اظهار کرد: با گسترش تولید به‌شیوه برون‌سپاری و با هدایت و نظارت این شرکت، علاوه‌بر قالیبافانی که در کارگاه‌های مشهد و کاشمر مشغول به کار هستند، برای بیش از 200 نفر قالیباف در استان‌های خراسان، ایلام و اصفهان به تولید فرش دستباف اشتغال ایجاد شده است.
حمید کارگر ادامه داد: شرکت فرش آستان قدس رضوی در تلاش است تا با اتکا به تجربه اندوخته چهار دهه گذشته خود، در مسیری تازه و رو به توسعه گام بردارد.
 

ایجاد حلقه‌های مختلف زنجیره تولید فرش دست‌باف
در کارگاه‌های این شرکت علاوه‌بر فرایند بافت، حلقه‌های دیگری از زنجیره تامین فرش دستباف نیز مهیا است و واحدهای طراحی، رنگرزی، بافت و تکمیل و قالیشویی به ارایه خدمات می‌پردازند.
کارگر در این باره گفت: شرکت فرش آستان قدس رضوی توانسته تمام فرآیندهای مربوط به چله‌دوانی، رنگرزی، بافت، پرداخ پنت و عملیات تکمیلی را به صورت متمرکز و سامان‌دهی شده در کارگاه‌های مشهد و کاشمر خود ایجاد کند.
 

توسعه فعالیت‌های تجاری و بازرگانی
از آنجا که رونق بازرگانی و فروش به‌عنوان موتور محرکه تولید تلقی می‌شود، امسال بسط و توسعه فعالیت‌های تجاری و بازرگانی در اولویت شرکت فرش آستان قدس رضوی قرار گرفت تا به کمک آن بتوان به تولید نیز رونق بیشتری بخشید. 
او با اشاره به شرکت در نمایشگاه‌های مختلف در راستای گسترش فعالیت‌های تجاری و بازرگانی خاطرنشان کرد: امسال علاوه‌بر حضور گسترده و متفاوت در نمایشگاه بین‌المللی تهران، اقداماتی همچون ایجاد امکان فروش امانی دستبافته‌ها، تنوع بخشیدن به شیوه‌های فروش، حضور در برخی نمایشگاه‌های استانی فرش دستباف و برنامه‌ریزی برای فروش ویژه پایان سال در دستور کار قرار داده شده است.
 

تقویت نام و نشان تجاری شرکت فرش آستان قدس رضوی
امسال همچنین شاهد تقویت نام و نشان تجاری شرکت در مسیر بازاریابی و سفارش‌پذیری با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف تبلیغاتی به‌صورت رویدادمحور به همراه توسعه ارتباطات برون‌سازمانی بودیم.
کارگر با اشاره به ثبت نام و نشان «پاژ» برای دستبافته‌های رضوی در سال 1402 گفت: افزون‌بر نام و نشان پیشین شرکت که به فرش‌های بافته‌شده برای حرم مطهر رضوی اختصاص دارد، نشان «پاژ» نیز معرف دستبافته‌های این شرکت خواهد بود.
او ادامه داد: در سال‌جاری همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با موزه فرش ایران و فرهنگستان هنر ایران به امضا رسید و به زودی تفاهم‌نامه دیگری برای همکاری و انجام فعالیت‌های مشترک تولیدی و تجاری در زمینه فرش با کمیته امداد امام خمینی(ره) منعقد خواهد شد.
کارگر افزود: آماده‌سازی کاتالوگ سه زبانه شرکت، عکاسی از فرش‌ها و آماده‌سازی بستر فروش اینترنتی فرش‌ها، افزایش دستمزد قالیبافان در دو مرحله و کمک‌های معیشتی به این هنرمندان گمنام، میزبانی نشست کمیته فرش فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در مشهد و برنامه‌ریزی همایش ملی فرش و معماری نیز در همین مسیر به انجام رسیده است.
 

مفروش کردن حرم حضرت معصومه(س) با دست‌بافته‌های رضوی
مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی یکی از شاخص‌ترین اقدامات این شرکت در سال جاری را تولید و تحویل حدود 1600 مترمربع فرش دستباف به حرم حضرت معصومه(س) عنوان کرد.
او ادامه داد: در این فرایند که دهه کرامت سال‌جاری انجام شد، 162 تخته فرش دستباف که در کارگاه‌های مشهد و کاشمر این شرکت بافته شده بودند همزمان با سالروز ولادت خواهر گرامی امام رضا(ع) در حرم ایشان مفروش شد.
 

تقویت توان علمی شرکت در حوزه نیروی انسانی
تقویت توان علمی در حوزه نیروی انسانی هم یکی دیگر از اقدامات شرکت فرش آستان قدس رضوی در سال 1402 بوده است که در این راستا برنامه‌هایی همچون تنطیم ساختار جدید منابع انسانی بر پایه اسناد راهبردی و کلان شرکت، آموزش و ارتقا سطح مهارتی کارکنان در بخش‌های تولیدی همچون شست‌وشوی صادراتی فرش دستباف و شیوه‌های نوین رنگرزی گیاهی و... اجرا شده است.
کارگر، ورود به فرایند کسب جایزه تعالی برای نخستین‌بار، کسب رتبه در جشنواره روابط‌عمومی‌های آستان قدس، نوسازی و تجهیز واحد رنگرزی، احداث سالن جلسات شرکت به نام شهید رواقی و نیز فراخوان جذب دانش‌آموختگان رشته فرش برای همکاری با شرکت را از دیگر رخدادهای سال‌جاری در این شرکت عنوان کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی