پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در آستانه میلاد حضرت علی(ع) صورت گرفت؛
۱۴۰۲-۱۱-۰۴

برگزاری دومین آیین نکوداشت واقفه بیمارستان منتصریه «مرحومه احترام‌السلطنه قهرمان»

در آستانه میلاد حضرت علی(ع)، دومین آیین نکوداشت واقفه بیمارستان منتصریه «مرحومه احترام‌السلطنه قهرمان» در تالار شهید هاشمی‌نژاد مشهد برگزار شد. 

به گزارش آستان نیوز، این آیین ظهر امروز با هدف گرامیداشت یاد و خاطره مرحومه احترام‌السلطنه قهرمان و تقدیر از خانواده این واقفه نیک‌اندیش با حضور جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شماری از استادان حوزه پیوند اعضاء بدن، بیماران پیوندی و خیرین حوزه سلامت و همچنین تنی چند از اعضای خانواده قهرمان در تالار شهیدهاشمی‌نژاد بیمارستان امام رضا(ع) این شهر مقدس برپا شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی، دکتر محمود شبستری رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محسن محور مدیر گروه درمان آستان قدس رضوی و مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی و نیز دکتر محمد رضایی مدیر نظارت بر موقوفات آستان قدس رضوی، از جمله مدیران ارشد حاضر در این آیین نکوداشت بودند. 
 

وقف؛ پشتوانه تمدنی اسلام
در این مراسم معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: اگرچه قدمت وقف به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد، اما شاهد تأثیرگذاری متفاوت وقف در دوران اسلام با پیش از آن هستیم و تمام افرادی که نامشان در زمره واقفان به چشم می‌خورد از دوستداران اهل بیت(ع) هستند. در واقع جریان فرهنگ دینی موجب توسعه وقف شده است. 
گنابادی‌نژاد ادامه داد: همچنین وقف موجب نوع‌دوستی، دستگیری و گره‌گشایی از کار مردم می‌شود چنان‌که این بانوی واقف با اقدام خیر خود موجب گره‌گشایی در حوزه سلامت شده و خدمات ماندگاری را به دنبال داشته است. 
وی افزود: ما فقط ثمره این اقدامات را از نظر مادی و دنیوی می‌بینیم در حالی که انعکاس و پژواک آن‌ها در نزد خدا است. 
گنابادی‌نژاد با اشاره به روایتی از ابن خلدون در خصوص انعکاس اجتماعی بزرگ وقف گفت: وقف پشتوانه تمدنی اسلام است، یعنی احترام به واقفان و توسعه هر چه بیشتر وقف و واقفان علاوه بر جنبه مذهبی و انسان‌دوستانه، اگر درست پرورش یابد جنبه تمدن‌سازی نیز دارد. 
 

قدمت دیرینه وقف سلامت در آستان قدس
در این مراسم همچنین مدیر گروه درمان آستان قدس رضوی با اشاره به بازدید دو سال قبل حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تولیت این آستان مقدس از بیمارستان منتصریه بیان کرد: در این بازدید تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد هر ساله آیین نکوداشت واقف این بیمارستان در مشهد برگزار شود.  
دکتر محور ادامه داد: وقف در حوزه سلامت در آستان قدس رضوی قدمت دیرینه‌ای دارد و کتابی نیز در این خصوص با عنوان «تاریخ پانصدساله خدمات پزشکی در آستان قدس رضوی(از دارالشفا تا بیمارستان فوق تخصصی رضوی)» توسط این آستان مقدس منتشر شده و در آن به ساخت مراکز درمانی و سایر موقوفات درمانی وابسته به حرم مطهر رضوی در کشور اشاره شده است. 
وی افزود: در حال حاضر مرکز مجهز توان‌یابی باروری در بیمارستان رضوی در حال ساخت است. همچنین پیگیر ساخت مرکز تخصصی قلب هستیم و تنی چند از واقفان همچون ماشاءالله مرادنژاد نیز در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند. 
 

برگزاری دومین آیین نکوداشت واقفه بیمارستان منتصریه «مرحومه احترام‌السلطنه قهرمان»


اهمیت وقف در حوزه سلامت
در ادامه ماشاءالله مرادنژاد یکی از واقفان جدید حوزه سلامت آستان قدس رضوی گفت: خدا را شاکر هستم که توانستم با همکاری این آستان مقدس و بیمارستان رضوی در حوزه وقف سلامت قدم بردارم. بی‌شک وقف صدقه جاریه و موجب ماندگاری نام و یاد افراد همچون بانو قهرمان می‌شود.
وی تصریح کرد: در زمینه‌های مختلف حوزه وقف بررسی کرده بودم، اما آنچه امروزه در کشور ما ضرورت دارد، وقف در حوزه سلامت است که لزوم آن در دوران شیوع بیماری کرونا نیز مشخص شد. 
مرادنژاد افزود: از آنجایی که آستان قدس رضوی، قانون‌مندترین و مدون‌ترین نظام موقوفاتی را دارد و در آن نظارت دقیقی بر اجرای نیات واقفان می‌شود، این مجموعه را برای وقف خود انتخاب کردم که امیدوارم در آینده شاهد آثار و برکات آن در حوزه توانمندی باروری در جامعه و خدمت به زوجین کم‌برخوردار باشیم. 

   
توفیقات روزافزون بیمارستان منتصریه در حوزه پیوند اعضا
در این آیین همچنین دکتر محسن علی‌اکبریان رئیس بیمارستان منتصریه با اشاره به تاریخچه بیمارستان منتصریه، گزارشی از عملکرد این بیمارستان در حوزه پیوند اعضا، توفیقات روزافزون آن در سال جاری و همچنین توسعه بخش‌های مختلف بیمارستان از محل منابع موقوفاتی ارائه کرد. 
مینا قهرمان نیز به نمایندگی از خانواده قهرمان در این مراسم با تقدیر از مدیریت نظارت بر موقوفات آستان قدس رضوی گفت: بانو احترام السلطنه قهرمان با انجام این کار خداپسندانه به بسیاری از بیماران که حتی امیدی به زندگی نداشتند، جانی دوباره بخشید. امیدوارم شاهد پیشرفت بیشتر بیمارستان منتصریه در آینده باشیم.
اعطای لوح تقدیر و هدیه‌ای به رسم یادبود به دو تن از نوادگان این واقفه نیک‌اندیش و همچنین پخش کلیپی درباره تاریخچه بیمارستان منتصریه، از دیگر برنامه‌های این آیین نکوداشت بود.
شایان ذکر است، بیمارستان منتصریه، یکی از مراکز درمانی مهم مشهد در اوایل دهه 1300 شمسی بوده که «محمد حسن میرزا منتصرالملک» به همسر خود بانو «رابعه خانم احترام السلطنه» واگذار و با وی شرط کرد که از محل فروش املاک، در مشهد مریض‌خانه‌ای بسازد. ساختمان این مرکز توسط آستان قدس رضوی ساخته و آذرماه سال 1389 در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار داده شده است. در حال حاضر نیز این بیمارستان به عنوان مرکز پیوند اعضا و دیالیز در حال فعالیت است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی