پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در بیست و دومین پیش نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) مطرح شد
۱۴۰۲-۱۱-۰۴

روش امام رضا(ع) حذف بدعت‌ها و انحرافات و همدلی وهم‌زبانی با مردم بود

به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، بیست و دومین پیش نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) برگزار شد.


به گزارش آستان نیوز، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست که صبح امروز 4 بهمن ماه در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین کاربرد واژگان عدالت و تمدن ونسبت آن ها با یکدیگر در قرآن پرداخت.
محمد داغستانی کوزه‌گر، عنوان کرد:عدالت و تمدن به‌عنوان دو پدیده مرتبط با زندگی اجتماعی بشر، از موضوعات مورد توجه نخبگان جوامع از روزگاران کهن تاکنون بوده‌اند. با این‌که عدالت‌خواهی از خواسته‌های همگانی در جوامع بشری بوده و زمینه جنبش‌های اعتراضی در میان عموم مردم و تکاپوهای فکری در میان متفکران را موجب شده، اما تمدن‌خواهی و تمدن‌اندیشی به‌طور ویژه در میان نخبگان مطرح بوده است.
وی ابراز کرد: در قرآن واژه عدالت به دلیل عامه‌فهمی آن پرکاربرد و واژه تمدن به دلیل خاصه‌فهمی کم‌کاربرد است، هرچند مصادیق مفهوم تمدن به فراوانی کاربرد داشته است.
داغستانی ادامه داد: استفاده از قالب بیان حقوق انسان در آیات سه‌سال نخست بعثت، مایه آگاهی‌بخشی ژرف به مخاطبان درباره عدالت و نیز مفهوم ملازم آن یعنی تمدن شده است. رابطه تمدن و عدالت در قرآن از گونه زایشی افزایشی است، به این معنا که پیدایش تمدن، زمینه زایش مراتبی از عدالت و عدالت‌گستری است که بر کیفیت تمدن مؤثر بوده و این تأثیر متقابل میان این دو پدیده اجتماعی در جوامع انسانی همیشگی است.
عدالت فرهنگی حق حیات معنوی و کرامت انسانی است
استاد دانشگاه فردسی مشهد نیز در ادامه این نشست، با بیان اینکه فرهنگ هر جامعه هویت جامعه را تشکیل می‌دهد، گفت: ما عضوی از یک جامعه هستیم که فرهنگ آن‌ جامعه را رقم می زنیم .
طاهره رحیم پور ازغدی با بیان اینکه عدالت به معنای موزون بودن، تساوی و نفی تبعیض است، تصریح کرد: تمدن اسلامی از طرفی ریشه در فرهنگ اسلامی دارد و از سویی دیگر ریشه در سایر فرهنگ‌ها دارد.برخی از اندیشمندان معتقدند بین تمدن اسلامی و تمدن مسلمانان باید ممیزه ای قرار دهیم.
وی خاطر نشان کرد: تمدن‌ اسلامی عبارت است از مجموعه‌ای از عقاید و ارزش‌های برگرفته از معارف اسلامی که در پیشرفت حوزه‌های مختلف علمی و هنری و تألیف و شکل‌گیری نهادهای سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و .. در جوامع اسلامی تأثیرگذارند. 
ازغدی ادامه داد: عدالت فرهنگی حق حیات معنوی و کرامت انسانی است، کرامت نیز ذاتی و برای همه است و حتی مشرک و کافر هم کرامت ذاتی دارند.کرامت ارزشی نیز این است که به سبب اثر بخش بودن در جامعه ارزشمندی برای فرد قائل شویم.
وی با طرح این سوال که امام رضا(ع) چگونه تحول فرهنگی ایجاد کردند و تحول فرهنگی چیست؟گفت: امام رضا(ع) تلاش کردند بدعت‌ها و انحرافات زمانه را از بین ببرند و با مردم همدلی وهم‌زبانی می کردند.
تمام فرهنگ‌ها به دنبال عدالت هستند
استادیار دانشگاه آزاد مشهد، نیز از دیگر سخنرانان این مراسم، با بیان اینکه عدالت گستره وسیعی دارد و تمام فرهنگ ها به دنبال آن هستند، گفت: در واقع همه مردم دنبال گمشده و منجی هستند که با ظهورش عدالت را در جهان برقرار کند.
اردشیر اسدبیکی، تصریح کرد: امام رضا(ع) در دعای قنوت خود برای ظهور حضرت عصر(عج) می فرمایند:«بارالها کار ظهور بنده شایسته و خلیفه راستین خود را (امام مهدی) را صلاح فرما، همانگونه که کار پیامبران و فرستادگانت را اصلاح نمودی و از سوی خویش با روح‌القدس ایشان را یاری و پشتیبانی فرما و دیده‌بانانی از پیش رو، پشت سر همراه ایشان گردان تا از هر گزندی نگاه دارند، ترس و هراس ایشان را به امن و امان دگرگون ساز، که ایشان تو را می‌پرستد و هیچ چیز را همتا و مانند تو نمی دانند.» 
عدالت بر پایه اخلاق اساس سیره اهل بیت(ع) است
عضو هئیت رئیسه بیست و دومین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) نیز در ادامه این نشست عدالت بر پایه اخلاق را اساس سیره اهل بیت(ع) برشمرد و گفت: ایمان و عمل صالح لازمه رسیدن به تمدن اسلامی و بربنیان عدالت استوار است.
حجت الاسلام سید جلال حسینی تصریح کرد: عدالت از منظر اخلاقی، تکلیفی، حقوقی و فقهی قابل بررسی است و با توجه به فضیلت اخلاقی بودن آن از موضوعات فطری به شمار می‌رود. 
وی با اشاره قرار گرفتن عدل در کنار احسان در آیه ۹۰ سوره نحل گفت: بر مبنای این آیه شکل گرفتن عدالت در فضای اخلاقیات ممکن است و این دو مقوله تکمیل کننده یکدیگر هستند
حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه بنیان سیره اهل بیت(ع) برپایه اخلاق است، اظهار کرد: برای برپایی تمدن نوین بر پایه تعالیم اسلام باید به فضایی که عدالت در آن شکل می‌گیرد نیز توجه کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

وعاظ با مطالعه عمیق و مخاطب‌‏شناسى منبرها را پرجاذبه کنند
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به افزایش سطح آگاهی‌های عموم مردم از جمله نوجوانان و جوانان، مطالعه گسترده و عمیق و مخاطب…

تلویزیون اینترنتی