پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۰۵

افرایش ۱۶ درصدی فضای زیارتی حرم مطهر رضوی با احداث رواق بزرگ امیرالمومنین(ع)

رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: با تکمیل ساخت رواق امیرالمومنین(ع) که ۲۴ ماه به طول می‌انجامد، ۱۶ درصد به فضای زیارتی حرم مطهر امام رضا(ع) اضافه خواهد شد.

به گزارش آستان نیوز، خلیل‌الله کاظمی در مراسم آغاز عملیات احداث رواق بزرگ امیرالمومنین(ع) که در آستانه میلاد با سعادت حضرت علی(ع) برگزار شد، اظهار کرد: علیرغم تمام زحماتی که در سال‌های گذشته کشیده شده واقعیت این است که از مساحت بالای یک میلیون متر مربع در حرم مطهر، تنها ۴.۷ درصد آن مسقف است و از این مقدار ۲.۴ درصد در همکف و ۲.۳ درصد زیر سطحی است که این مقدار با توجه به حضور خیل زائران در مناسبت‌های و ایام خاص امکان پذیرایی از این زائران را برای ما بسیار سخت کرده است. 
کاظمی افزود: به همین دلیل سازمان عمران حرم، علاوه بر حفظ و نگهداری ارزشمند و گرانبهای معماری حرم مطهر که جز وظایف آن تعریف شده، ایجاد و توسعه فضاهایی جدید برای تسهیل امر زیارت نیز جزو اولویت‌های این سازمان است.
وی افزود: برای ایجاد این فضاها، محدودیت‌های اساسی از جمله غیر ممکن بودن توسعه افقی و همچنین سلسله مراتب تشرف مانند بست، صحن و رواق است که از قدیم تعریف شده و باید این الزام را در توسعه فضاهای زیارتی در نظر بگیریم. 
 

برنامه کوتاه مدت و بلند مدت سازمان
رئیس سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر ادامه داد: برای حل این ماموریت دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت تدوین شده که افق کوتاه مدت این است که با رعایت سلسله مراتب تشرف، بتوانیم قسمت‌هایی از فضاهای موجود حرم را مسقف کنیم. کاظمی اضافه کرد: در افق بلند مدت نیز تلاش خواهیم کرد فضاهای غیر زیارتی حرم را بتوانیم با تدابیری که اندیشه می‌شود به لبه مَفصل حرم مطهر منتقل کنیم و در اختیار زائران قرار دهیم.
 

جزئیات پروژه صحن جمهوری
وی اظهار داشت: در راستای برنامه کوتاه مدت مسقف کردن فضاهای رو باز، با برسی انجام شده، صحن جمهوری به دلایل مختلفی از جمله موقعیت مکانی این فضا که در آن پنجره فولاد، سقاخانه و ایوان طلا وجود دارد و حس زیارت را به زائر منتقل می‌کند، در اولویت ایجاد فضای سرپوشیده قرار گرفت و پس از آن تصمیم گرفته شد پوششی در محل اجرای این پروژه انجام شود که به صورت موقت باشد.
کاظمی تصریح کرد:  با بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان و نخبگان استانی و کشوری مقرر شد پوشش صحن جمهوری در نیمه جنوبی به مساحت 3 هزار متر مربع و اتصال به بافت زیر سطحی رواق‌ها در قسمت جنوبی به مساحت 2 هزار متر که رواقی به مساحت 5 هزار متر مربع را به ما می دهد اجرایی شود.
 

۳ هزار مترمربع فضای زیارت از روی بام
وی افزود: در این پروژه، فضای زیارت از روی بام را هم خواهیم داشت که یک صحن بامی به مساحت 3 هزار متر مربع در آنجا احداث خواهد شد و در ضلع شمالی رواق هم صحن جمهوری به صورت چهار ایوانی خواهد بود. 
 

پیش‌بینی تکمیل طی ۲۴ ماه
کاظمی در ادامه گفت: با برگزاری مناقصه، در تیر ماه امسال یکی از شرکت‌های توانمند کشور برای انجام این پروژه انتخاب و فرآیند عملیاتی کلید خورد و امروز، در آستانه میلاد امیرالمومنین(ع) عملیات اجرایی احداث صحن امیرالمومنین(ع) به صورت رسمی آغاز خواهد شد که امید می‌رود در طی ۲۴ ماه به اتمام برسد. وی یادآور شد: با احداث رواق امیرالمومنین(ع)، ۱۶.۴ درصد به فضاهای زیارتی هم کف حرم مطهر رضوی اضافه خواهد شد و با احداث فضای زیر سطحی رواق شیخ بهایی نیز چیزی حدود ۰.۳۵ درصد به فضاهای زیارتی مسقف زیر سطحی این بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) اضافه خواهد شد که در مجموع با اجرای این دو پروژه ۲۶ درصد به فضاهای هم سطح و زیر سطحی حرم مطهر رضافه می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی