پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

نگاهی بر دستاوردهای رسانه‌ای مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سه سال اخیر
۱۴۰۲-۱۱-۲۱

تولید آثار هنری و فاخر رسانه ای در سایه امام رئوف(ع)

ابزارهای هنری همیشه نقش تأثیرگذاری در اشاعه مفاهیم و معارف در بین اقشار و گروه‌های مختلف مردم داشته است. در این میان وقتی ابزارهای هنر با ابزار قدرتمندی همچون رسانه ترکیب می‌شود، این تأثیرگذاری دوچندان شده تا جایی که به طور مثال یک نماهنگ می‌تواند میلیون‌ها مخاطب در بستر فضای مجازی پیدا کرده و بر روح و جان کاربران نفوذ کند. فعالیت‌های متنوع رسانه‌ای مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز همواره مبتنی بر این امر بوده و نقش پررنگی در ترویج معارف رضوی تاکنون داشته است. 

به گزارش آستان نیوز، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به عنوان نهاد متولی هنر در این آستان مقدس، از دیرباز نگاه ویژه‌ای به حوزه رسانه در تولیدات هنری خود داشته و این آثار را در قالب‌های دیداری و شنیداری به اهل هنر و معرفت عرضه کرده است. 
 

تنوع تولیدات رسانه‌ا‌ی
واحد هنرهای دیداری و شنیداری مؤسسه در سه سال اخیر توجه خاصی به ارتقای سطح کیفی و هنری تولیدات رسانه‌ای خود اعم از آثار دیداری همچون کلیپ، موشن گرافیک، فیلم کوتاه و... و آثار شنیداری مثل تولیدات موسیقایی، سرود، پادکست و کتاب صوتی داشته تا آثار فاخر و ماندگار با محوریت موضوعی امام رضا(ع) و حرم مطهر رضوی تولید شود. البته این واحد آثار رسانه‌ای متنوعی نیز در موضوعات و مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی همچون نوروز، سردار شهید قاسم سلیمانی، حمایت از مردم مظلوم فلسطین و... تولید کرده است. همچنین بیشتر آثار رسانه‌ای در دو استودیوی مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و با استفاده از امکانات فنی موجود تولید می‌شود و در صورت نیاز از ظرفیتهای خارج از مؤسسه نیز استفاده می‌شود. در نهایت این تولیدات رسانه‌ای دیداری و شنیداری برای پخش در اختیار شبکه‌های مختلف صدا و سیما؛ از شبکه استانی خراسان رضوی تا شبکه‌های سراسری قرار می‌گیرد. همچنین این آثار در شبکه‌های مجازی مؤسسه و آستان قدس رضوی منتشر می‌شود.
 

تولید آثار رسانه‌ای فاخر هنری در زیر چتر امام رئوف(ع)


دستاوردهای مهم موسیقایی
از جمله تولیدات شاخص رسانه‌ای این مؤسسه می‌توان از مجموعه قوالی‌های رضوی افغانستان و پاکستان نام برد که برای نخستین بار در مجموعه آستان قدس رضوی تولید شد. به طور مثال، آلبوم قوالی و مناقب‌خوانی‌های رضوی هراتی افغانستان با عنوان «قول و قبول» در سال 1400 در مشهد رونمایی شد. همچنین به انجام پروژه گردآوری مجموعه «آواهای رضوی ایران زمین» که شامل موسیقی‌های مختلف با محوریت حضرت رضا(ع) از مناطق مختلف کشور است، می‌توان اشاره کرد که آلبوم آن در 8 بخش همچون چاووش‌خوانی، سلام‌خوانی و... در کنار یک کتاب پژوهشی تهیه شده است. 
علاوه بر این دو فعالیت شاخص، در سالهای اخیر شاهد تولید سرودها و نماهنگ‌های بسیاری به ویژه در ایام مناسبتی به همت این مؤسسه بودیم که می‌توان از آثاری همچون «سردار دل‌ها؛ اسطوره ایران زمین»، «سرباز وطن»، «خادم بی‌ادعا»، «کریم‌آباد»، «زخم انگور»، «روضه پرچم»، «هوای رضا»، «شمس الشموس»، «آرام جان‌ها»، «جان جهان» و «کهکشان هشتم» نام برد. همچنین تعدادی از این آثار در جشنواره‌های موسیقی مورد تقدیر قرار گرفته است به طور مثال از فعالیت‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در حوزه تولید آثار موسیقی با محوریت سردار شهید قاسم سلیمانی در حاشیه برگزاری سی و هفتمین جشنواره «موسیقی فجر» در سال 1400 تجلیل شد. همچنین نماهنگ «فاطمیون حرم» از آثار تولیدی مؤسسه در نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» در همین سال مورد تقدیر قرار گرفت. 
 

تولید آثار رسانه‌ای فاخر هنری در زیر چتر امام رئوف(ع)


معرفی مجموعه‌های چندرسانه‌ای و تلویزیونی
در کنار تولید سرود و نماهنگ، این مؤسسه کلیپهای متنوعی نیز در قالب موشن گرافیک و موشن پوستر و... تولید کرده است که به طور نمونه می‌توان به موشن گرافیک «حریم کبریا»، موشن گرافیک «شمارش معکوس»، موشن پوستر «حیاتُنا الحسین(ع)» و موشن پوستر «آرام جان‌ها» اشاره کرد. گاهی سوژه‌های تولیدات رسانه‌ای ظرفیت لازم را داشته و از ابعاد مختلف به آن‌ها پرداخته می‌شود، به طور نمونه می‌توان به تولید مجموعه چندرسانه‌ای «کلام نور» با محوریت موضوعی حدیثی از امام رضا(ع) در دهه آخر صفر سال گذشته اشاره کرد که شامل بروشور، پادکست، پوستر و استوری موشن بود. در این میان، مجموعه محصولات چندرسانه‌ای اعم از پوستر، پویانمایی و موشن گرافیک در حمایت از مردم قهرمان فلسطین، مجموعه کلیپ‌های کوتاه «قصه گفتم کبوترت بشوم» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، کلیپ‌های تلفیقی «انقلاب در آیینه حرم» و پوئم سمفونی رضوی «تمام راه باران»، از دیگر آثار چندرسانه‌ای تولیدی این مؤسسه است. تولید پادکست نیز از دیگر فعالیتهای رسانه‌ای مؤسسه به شمار می‌آید که می‌توان از تولید دو مجموعه پادکست با موضوع کتاب وکتابخوانی و ویژه دهه آخر صفر در دو سال اخیر نام برد. 
همچنین به همت این مؤسسه تعدادی مجموعه تلویزیونی با بخشهای جذاب و متنوع تهیه و از شبکه‌های سیما پخش شده است که در این میان می‌توان به مجموعه تلویزیونی «آرام جان‌ها» و «خدمت‌نامه» به مناسبت ایام پایانی ماه صفر امسال و سال گذشته اشاره کرد.  
 

از تولید مستند و نمایش تا پویانمایی
مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در حوزه تولید مستند و فیلم کوتاه و نمایش نیز تولیدات ارزشمندی در سالهای اخیر داشته است که می‌توان از مستند «در این بهشت بی‌پایان» که روایتی متفاوت از گنجینه هنری سترگ حرم مطهر رضوی، معنویت بی‌پایان و خدمت خادمان هنرمند این آستان مقدس است، نام برد. این مستند در سال گذشته رتبه اول بخش مستند داخلی دومین جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام رضا(ع) را کسب کرد. فیلم مستند «من محمد حسن را دوست دارم» نیز به بخش مسابقه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» راه یافت و در این جشنواره اکران شد. همچنین می‌توان به تولید فیلم کوتاه تلویزیونی «آمرلی»، با هدف بزرگداشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی و ضبط مجموعه «شهر عسل» با مضامین شهروندی و رضوی در قالب عروسکی- رئال با همکاری شهرداری مشهد اشاره کرد. «آهوان» نیز از آثار تولیدی حوزه نمایش مؤسسه بود که در شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی در تبریز در سال جاری خوش درخشید و در 6 بخش جشنواره موفق به کسب رتبه‌های برگزیده شد. این نمایش رضوی در مشهدمقدس نیز به روی صحنه رفت. 
این مؤسسه با دارابودن بخش مجزایی در حوزه تولید پویانمایی، در این حوزه رسانه‌ای اثرگذار نیز فعال است که به طور مثال می‌توان از تولید مجموعه پویانمایی «جنگل دوستی‌ها» و دو پویانمایی «کبوتر» و «حوض فیروزه» ویژه کودکان نام برد. همچنین پویانمایی «طوفان الأقصی» امسال در حمایت از مردم مظلوم غزه تولید شد. در حال حاضر نیز مؤسسه در حال تولید آثار پویانمایی جدیدی است که می‌توان به پویانمایی «گوهرشاد» و...، اشاره کرد. 
 

توجه به اقشار مختلف به ویژه ناشنوایان
اجرای سرودهای زنده و نمایش‌های خیابانی امام رضایی در ایام مناسبتی خاص در سطح شهر مشهد به ویژه در جوار حرم مطهر رضوی، فرودگاه و راه‌آهن، تهیه بسته محصولات رسانه‌ای «بهار نیایش» و توزیع آن در بین مجموعه‌ای از هتل‌های مشهد و دیگر نقاط هدف از جمله راه‌آهن در نوروز 1402، برگزاری اردوهای دو روزه در مشهدمقدس برای 5 گروه سرود برگزیده مسابقه تلویزیونی «همآهنگ» در سال جاری، از دیگر اقدامات رسانه‌ای مرتبط مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سه سال اخیر است.
همچنین این مؤسسه در تولیدات رسانه‌ای خود به اقشار آسیب‌پذیر جامعه از جمله ناشنوایان نیز توجه کرده چنانکه در سال‌های اخیر شاهد ترجمه و ضبط کلام سریال یوسف پیامبر(ع)، سریال «مختارنامه» و دو فیلم سینمایی «امام رضا(ع)» و «منصور» به زبان اشاره ویژه ناشنوایان کشور بودیم. به مناسبت ماه مبارک رمضان نیز برنامه «عاشقانه‌های جوشن کبیر» ویژه ناشنوایان ساخته و از شبکه سلامت به روی آنتن رفت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی