پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۰۷

کنگره «مکتب هنر رضوی»؛ راهگشای بازخوانی گنجینه بی‌مانند هنرهای حرم رضوی

برگزاری دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با محوریت «مکتب هنر رضوی»، مسیری برای بازخوانی گنجینه بی‌مانند هنرهای حرم رضوی در راستای دست یافتن به مدلی در جهت امتداد اجتماعی زیارت با زبان هنر بود که امسال رقم خورد و بازخوردهای بسیاری به همراه داشت. 

به گزارش آستان نیوز، وقتی فهرست بلندبالای برنامه‌های فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی را بررسی می‌کنیم، کنگره مکتب هنر رضوی را نمی‌توان نادیده گرفت و باید از آن بیشتر سخن گفت.
این کنگره به عنوان جزئی از برنامه‌های مورد پیگیری در جهت تحقق کلان پروژه «مکتب هنر رضوی» آغاز شد و با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک میان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر تقسیم کار لازم صورت پذیرفت. 
مهم‌ترین هدف برگزاری این کنگره، زمینه‌سازی ایجاد ادبیات در راستای تحکیم و تبیین مکتب هنر رضوی بود. در حقیقت این کنگره به دنبال تقویت نقش هنر در توسعه فرهنگ اسلامی با نگاه ویژه به حرم مطهر رضوی و فرهنگ رضوی در چارچوب مکتب هنر رضوی بود. 
فراخوان برگزاری این کنگره با برگزاری نشست خبری در 27 تیرماه 1402 در تهران اعلام شد و علاقه‌مندان حوزه پژوهش هنر تا ۱۰ مهرماه فرصت داشتند چکیده مقالات پژوهشی خود را به دبیرخانه ارسال کنند. 
محورهای کنگره شامل «تببین شاخصه‌های مکتب هنری»، «منبع‌شناسی مکتب هنر رضوی»، «نسبت مکتب هنر رضوی با گفتمان‌ها و جریان‌های مهم اسلامی»، «جایگاه مبانی قرآنی، حدیثی و فقهی در مکتب هنر رضوی»، «تأثیر مکتب هنر رضوی در زیست انسان معاصر» و «تمدن نوین اسلامی، نقش تمدن‌ساز مکتب هنر رضوی» بود. 
در مدت زمان فعالیت دبیرخانه علمی کنگره مکتب هنر رضوی، ۲۵۰ چکیده مقاله و 90 مقاله کامل از پژوهشگران، استادان و دانشجویان دریافت شد که در نهایت 50 عنوان از مجموع مقالات مورد پذیرش کمیته علمی کنگره قرار گرفت که در کتاب چکیده مقالات آن نیز منتشر شده است. 
 

دستاوردهای برگزاری کنگره در مشهد
افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با محوریت مکتب هنر رضوی نیز با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، دکتر مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر و جمعی از مدیران آستان قدس رضوی و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های هنری کشور در 22 آذرماه در تالار شیخ طبرسی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در جوار حرم مطهر حضرت رضا(ع) برگزار شد تا این رویداد علمی هنری به مدت دو روز دنبال شود.
این کنگره در این مدت، با ۴ پنل تخصصی از جمله یک پنل «بین‌الملل» با سه سخنران از کشورهای چین، اوکراین و ترکیه و سه پنل «گفتمان معرفتی مکتب هنر رضوی»، «گفتمان هنری مکتب هنر رضوی» و «تبیین هنرهای بصری در مکتب هنر رضوی» با ارائه بیش از ۲۰ مقاله در قالب سخنرانی برپا شد. 
همچنین از آنجایی که مراکز مختلف دانشگاهی و فرهنگی هنری کشور پشتوانه برگزاری این کنگره بودند، پنج نشست تخصصی جانبی در آستانه برگزاری این کنگره از جمله دو نشست در دانشگاه تربیت مدرس، دو نشست در دانشگاه هنر در تهران و یک نشست در مدرسه اسلامی هنر در قم برپا شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی