پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همکلامی با تعدادی از نوجوانان معتکف در حسینیه موسسه جوانان آستان قدس رضوی؛
۱۴۰۲-۱۱-۰۸

هر ثانیه از «بی نهایت عاشقی»، جلوه‌ای از شناخت خداوند بود

خودشان می گویند، حالشان در این اعتکاف خوب است، می گویند این جا لحظه ها انگار زیباتر، دلنشین تر و عاشقانه تر می شود، می گویند، می خواهند که «بی نهایت عاشق» خدا شوند... ما ساعتی را در حسینیه موسسه جوانان آستان قدس رضوی زمان سپری کردیم و با معتکفان نوجوان همکلام شدیم.

به گزارش آستان‌نیوز، مراسم اعتکاف «بی نهایت عاشقی» با حضور 116 دانش آموز سمپادی از مدارس استعدادهای درخشان استان در ایام البیض ماه رجب در حسینیه موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد. ماامروز برای گزارش و روایت «بی نهایت عاشقی» در این اعتکاف حاضر و با این نوجوانان همکلام شدیم.

هرثانیه از بی نهایت عاشقی
زهره عباسی، دانش آموز پایه هفتم مدرسه فرزانگان دو را می بینم که گوشه ای نشسته و در حال و هوای خودش مشغول مطالعه است. از او از عنوان اعتکاف یعنی «بی نهایت عاشقی» می پرسم که می گوید: هرثانیه از بی نهایت عاشقی جلوه‌ای از شناخت خداوند بود که بسیار ارزشمند بوده و برای رسیدن به عشق خداوند به نوجوانان کمک کرده است.
او در خصوص حال و هوای این روزهایش می گوید: باتوجه به اینکه تابه‌حال توفیق حضور در اعتکاف را نداشتم، این حضور برایم بسیار جذاب بود و در آن حس‌های معنوی خاصی را تجربه کردم‌. مجاهدت‌های تن و جسم که همان روزه و نماز است، در این سه روز لذت‌بخش بود و موجب شکل‌گیری حال و هوای معنوی زیادی شده است. از میان اعمال و برنامه‌هایی که در این اعتکاف برگزار شد، بهترینش خواندن نماز شب بود زیرا این توفیق، چیزی است که همیشه نصیب انسان نمی‌شود. همچنین خواندن نماز شب احوالات معنوی زیادی را برای انسان فراهم می‌آورد و باعث می‌شود که انسان احساس توجه ویژه‌ای را از خداوند دریافت کند.
این معتکف نوجوان در خصوص محتوای کتاب «عشق خدا» که در اعتکاف های بی نهایت عاشقی، کتاب همراه همه معتکفان است، اضافه می کند: این کتاب در بسته اعتکاف به معتکفین هدیه داده شد که بسیار مفید و کاربردی است. یکی از مباحث این کتاب در خصوص عشق و محبت با واسطه و بی‌واسطه است که انسان را متوجه این امر می‌کند که دوست داشتن خداوند از جنس عشق بدون واسطه است و این رابطه بنا بر فطرت خداجویی ما انسان ها به صورت دوسویه با خداوند قرار دارد.

احساس نیاز به این حال و هوا
مائده تهمینه وحدت، دانش‌آموز یازدهم انسانی مدرسه فرزانگان یک بیان می کند: با توجه به اینکه مدتی از حال‌وهوای این چنینی دور بودم، احساس نیاز زیادی به فضای اعتکاف داشتم تا ارتباط خودم را با خدای بی نهایت تنظیم کنم.  به نظرم در بی نهایت عاشقی که فرصت بسیار مناسبی برای عاشقی خداوند است، شرکت کردم تا این عشق خداوند را در درون خودم تقویت کنم.
مائده می گوید: در وضعیت کنونی جامعه ارتباط با خدا بسیار در دل انسان ها محدود شده و مردم از این عشق فقط در حد نیاز استفاده می‌کنند اما بی نهایت عاشقی فرصت مناسبی است تا متوجه شویم که عشق خداوند بی نهایت است و باید نامحدود در دل و جان ما ریشه کند. البته باید تلاش کنیم که این احساسات خوب خدایی را در درون خودمان تثبیت کنیم و از این روزها بهره کافی را ببریم، چون این فرصت ناب شامل هرکسی نمی‌شود و من از الان به فکر این هستم که سال های بعد هم در این اعتکاف حضور پیدا کنم. 

راه و چگونگی عاشقی خدا
این دانش‌آموز پایه یازدهم در خصوص مباحث کتاب عشق خدا می گوید: در قسمتی از کتاب با عنوان «عاشق‌شو» مباحثی مطرح شده بود که بسیار روان و تاثیرگذار بود، زیرا در این مبحث راه و چگونگی عاشقی، از خود گذشتگی، راه رسیدن به معشوق یگانه و… بیان شده بود که انسان را به تفکری عمیق وادار می‌کرد. همچنین علاوه بر محتوای خوب بی نهایت عاشقی، تمام برنامه‌های این مراسم باعث شد که انسان به آن خلوتگاه مورد نظر دست یابد و خدا را در لحظه لحظه این اعتکاف احساس کند.
همه یک گمشده داریم
حسنا جامی دانش‌آموز پایه نهم فرزانگان سه هم می گوید: ارزشمندی و انگیزه وجودی ما فطرت خداجویی ما است که خود خداوند در درون ما نهاده است، بی نهایت عاشقی هم برای پررنگ کردن این انگیزه و امید با برنامه‌های متفاوت خود در این اعتکاف تاثیر بسیار زیادی گذاشت. نقطه عطف این اعتکاف ارتباط با نوجوانانی بود که همه باهم هم فکر و هم‌عقیده بودیم و گمشده واحدی به اسم خدا را در درون خود احساس می‌کردیم. سکوت و خلوتگاهی که سحرگاه وجود دارد، احساس عبادتی را در انسان به وجود می‌آورد که علاوه بر عبادت انسان را به تفکر فرا می‌خواند. تفکری که از جنس عبادت است و با  عبادت تفاوتی ندارد، زیرا با این تفکر انسان شناختی از خالق خود به دست می‌آورد که در سال ها عبادت ممکن است آن را پیدا نکند. 

خاصیت بی نهایت عاشقی
کوثر دلتنگ دانش‌آموز پایه نهم از شهرستان تربت جام در خصوص بی نهایت عاشقی می گوید: خاصیت بی نهایت عاشقی این است که به قشر نوجوان و جوان و همچنین نیاز آن ها توجه ویژه‌ای کرده است. برنامه‌های متفاوت این اعتکاف از قبیل مناجات‌خوانی، سخنرانی، بازی، پرسش و پاسخ و... باعث شدند، خدایی را که ۱۵ سال از او‌ دور بوده‌ام را پیدا کنم و با او انس بگیرم.
این نوجوان دهه هشتادی در خصوص تمام شدن اعتکاف می گوید: امروز حسی جز دلتنگی و ناراحتی در وجود من پیدا نمی‌شود چون به‌قدری با این فضا انس گرفته‌ام که برای جدایی از اینجا ناراحت و دلتنگ هستم. همچنین محتوای کتاب عشق خدا که در گعده‌های کتابخوانی آن را مطالعه کردیم و در آن به پرسش و پاسخ پرداختیم، بسیار مفید بود و تاثیر بسزایی در شناخت مسیر برای ما نوجوانان داشت، همچنین این کتاب و فضای اعتکاف به ما کمک کرد تا خدای گمشده درون خود را پیدا کنیم و با او سخن بگوییم.

رفاقت های خالصانه
فاطمه نجات دانش‌آموز پایه هشتم از مدرسه فرزانگان دو هم می گوید: برای نزدیکی به خدا باید انسان در مرحله اول به شناخت نسبی از خود به عنوان مخلوق خداوند رسیده باشد تا بتواند خداوند را تا حد امکان بشناسد و به او نزدیک شود. هدف من از شرکت در اعتکاف در مرحله اول خودشناسی و در مرحله بعد خداشناسی بود که خدا را شکر و به عنایت امام رضا(ع) این تجربه برایم لذت بخش بود. هرثانیه از بی نهایت عاشقی جلوه‌ای از شناخت خداوند بود که بسیار ارزشمند بوده و برای رسیدن به عشق خداوند به نوجوانان کمک کرده است. مجاهدت‌های جان، بیداری‌ها، راز و نیاز با خداوند و همچنین انجام بازی‌های گروهی، ارتباط میان معتکفین را بیشتر کرده و باعث شکل‌گیری رفاقت خالصانه‌ای میان ما شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی