پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۰۹

کاهش آلام بیماران سرطانی در بیمارستان رضوی/ از تشخیص با رادیو داروها تا درمان‌ با روش‌های مختلف

با پیشرفت علم پزشکی، هر ساله شاهد استفاده از جدیدترین تکنیک‌های درمانی و تشخیصی دنیا در مراکز پزشکی کشور هستیم. روش‌هایی که در درمان بیماری همچون سرطان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. بیمارستان فوق تخصصی رضوی، یکی از مراکز پیشرفته و مجهز در این حوزه است که توانسته خدمات ارزشمندی را مشهدالرضا(ع) به بیماران سرطانی داخلی و خارجی ارائه دهد و نه تنها مرهمی بر دردهای آن‌ها باشد، بلکه جانی دوباره به بیماران ببخشد.  

به گزارش آستان نیوز، بیمارستان رضوی به عنوان بیمارستانی با درجه یک عالی در کشور، در ساختمان شماره دو خود به بخش‌های مختلف تشخیصی و درمانی در حوزه بیماری صعب‌العلاج سرطان مجهز است که شامل «رادیوتراپی و آنکولوژی»، «هماتولوژی و آنکولوژی» و «شیمی‌درمانی سرپایی» می‌شود. در ادامه به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان(8 تا 15 بهمن ماه) به مرور منتخبی از خدمات این بیمارستان در حوزه سرطان می‌پردازیم.
 

انجام ماهانه حدود 160 پت اسکن در بخش پزشکی هسته‌ای 
بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی دارای سه واحد «تصویربرداری تشخیصی»، «سیکلوترون» و «درمانی» است که انواع درمان‌های مبتنی بر مواد رادیواکتیو در این بخش انجام می‌شود. در حال حاضر 8 نوع رادیودارو در واحد سیکلوترون این بخش تولید می‌شود تا در دستگاه PET/CT (پت.سی.تی) به منظور ارائه خدمات تصویربرداری تشخیصی به بیماران سرطانی (انجام پت اسکن) مورد استفاده قرار گیرد. اسکن عمومی انواع سرطان‌ها و تومورهای مغزی، از جمله کاربردهای این رادیو داروها است. در این بخش در سال جاری به طور میانگین ماهانه حدود 160 پت اسکن برای بیماران سرطانی انجام شد. واحد درمانی این بخش نیز دارای سه اتاق درمانی با ظرفیت پذیرش و بستری یک بیمار در هر اتاق به صورت مجزا است. این اتاق‌ها با توجه به استفاده از داروهای رادیواکتیو در درمان بیماران، سرب‌کوبی شده و دارای سیستم فاضلابی مجزا از سیستم فاضلاب شهری است. بیماران به‌طور معمول پس از تزریق دارو یک شبانه‌روز در این اتاق‌ها بستری می‌شوند، سپس میزان دُز ماده رادیواکتیو موجود در بدن آن‌ها اندازه‌گیری شده و در صورت کاهش در حد مجاز، امکان ترخیص فراهم خواهد شد. در شرق کشور تنها دو بیمارستان در مشهد قادر به ارائه خدمات درمانی پزشکی هسته‌ای به صورت بستری هستند که بیمارستان رضوی یکی از آن دو به شمار می‌آید. این بیمارستان از یک سو، دومین بیمارستان خصوصی کشور محسوب می‌شود که به واحد سیکلوترون فعال مجهز است و از سویی دیگر، تنها مرکز درمانی شهر مشهد است که دارای دستگاه پت.سی.تی است.
 

ارائه خدمات رادیوتراپی به بیماران
بخش رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان رضوی در راستای ارائه خدمات درمانی به بیماران سرطانی در تمامی گروه‌های سنی فعالیت می‌کند. در این بخش انواع سرطان‌های توپُر(solid tumor) همچون تومورهای مغزی درمان می‌شود. سرطان‌های خون هم که جزء سرطان‌های توپر محسوب نمی‌شود، توسط پزشکان متخصص هماتولوژی باید درمان شود.
بیماری سرطان با سه روش جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی درمان شده که به طور معمول 40 درصد خدمات درمانی در فرآیندهای درمان آن با رادیوتراپی، به عنوان روش درمانی اصلی یا کمکی انجام می‌شود. بدین‌ترتیب بخش رادیوتراپی و آنکولوژی بیمارستان رضوی با ظرفیت کامل خود روزانه 80 بیمار را پذیرش کرده و با توجه به امکانات و تجهیزات موجود، بهترین خدمات را به آن‌ها ارائه می‌کند. از جمله مزایای خدمات این بخش می‌توان به دسترسی آسان به پزشک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی، انتخاب بهترین روش درمانی برای بیمار پس از بررسی وضعیت او توسط تیمی از متخصصان، امکان انجام سی.تی.اسکن برای انواع بیماران سرطانی در بخش، طراحی درمان با مشخص کردن مناطق پرخطر و ایجاد یک مدل سه‌بعدی رایانه‌ای از بدن بیمار و تصویربرداری حین درمان، اشاره کرد. 
 

خدمات شیمی‌درمانی به بیماران بستری و سرپایی
بخش هماتولوژی و آنکولوژی بیمارستان رضوی نیز واحدی مجهز و بروز در حوزه درمان بیماران سرطانی با 18 تخت فعال بستری است. در این بخش به بیماران سرطانی که به دلیل انجام شیمی‌درمانی یا عوارض ناشی از شیمی‌درمانی نیاز به بستری دارند، خدمات‌رسانی می‌شود که این بیماران از داخل و خارج کشور پذیرش می‌شوند. نکته حائز اهمیت در این خصوص، این است که به ندرت در مراکز درمانی خصوصی کشور، بخش بستری مجزایی برای بیماران سرطانی همچون بخش هماتولوژی و آنکولوژی بیمارستان رضوی وجود دارد. پزشکان فوق تخصص و پرستارانی متبحر در این بخش مشغول به کار هستند. انجام مشاوره‌های رایگان روانپزشکی توسط روانشناسان و روانپزشکان به صورت دوره‌ای، انجام مشاوره‌های تغذیه توسط کارشناسان و پزشکان تغذیه و حمایت روحی و روانی از بیماران از طریق ایجاد حس اعتماد بین کادر درمان و بیماران، منتخبی از خدمات جانبی بخش هماتولوژی و آنکولوژی بیمارستان به شمار می‌آید.
بخش شیمی‌درمانی سرپایی بیمارستان نیز با 12 تخت شامل شش تخت مجزای آقایان و شش تخت مجزای بانوان، به بیماران سرطانی که نیاز به تزریق داروهای شیمی‌درمانی سرپایی و کوتاه‌مدت چند ساعته دارند، در شیفت صبح خدمات‌رسانی می‌کند. 
در مجموع می‌توان گفت وجود امکانات و تجهیزات تشخیص انواع سرطان همچون انجام پت اسکن در بخش پزشکی هسته‌ای تا ارائه خدمات مختلف درمانی به بیماران سرطانی در یک ساختمان، موجب تسهیل دسترسی این بیماران به خدمات پزشکی مورد نیاز شده است که این امر برای درمان بیمارانی که به صورت همزمان به هر دو روش شیمی‌درمانی و رادیوتراپی نیاز دارند، اهمیت بیشتری دارد. 
 

برگزاری برنامه‌های مختلف در هفته ملی مبارزه با سرطان
بیمارستان رضوی به عنوان یکی از بیمارستان‌های ارتقاءدهنده سلامت با بهره‌گیری از ظرفیت «واحد آموزش و ارتقاء سلامت» خود در راستای افزایش آگاهی مردم جامعه به ویژه مراجعان خود در خصوص انواع بیماری‌ها از جمله سرطان فعالیت می‌کند. به عنوان مثال این بیمارستان به پویش یک ماهه پیشگیری از سرطان که از 9 مهر تا 9 آبان سال جاری با اطلاع‌رسانی جامع برگزار شد، پیوسته بود. از جمله اقداماتی که به همت بیمارستان رضوی به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان 1402 در حال پیگیری و انجام است می‌توان به شارژ ایستگاه‌های سلامت با محتوای آموزشی حوزه سرطان و ارائه بروشور به همراه آموزش‌های لازم به مراجعان، ارائه آموزش همگانی مراجعان در نقاط پرتردد بیمارستان در خصوص پیشگیری از سرطان، آگاهی علائم خطر و ارتقاء سطح سلامت جامعه و نیز ارائه آموزش به رابطان بهداشت مدارس اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان اشاره کرد. گفت‌وگو با پزشکان متخصص حوزه سرطان و تهیه کلیپ‌های آموزشی و انتشار در بسترهای مجازی، راه‌اندازی کلینیک پرستاری آموزش و پیگیری از سرطان، تعیین کارشناس و مشاوره رایگان به مراجعان و خانواده‌های مبتلا به سرطان، برپایی نشست‌های صمیمی و آموزش خودمراقبتی مسئولین بخش‌های مرتبط با سرطان با بیماران در راستای ارتقاء سلامت روان حین درمان، مهارت‌افزایی در زمینه ارتقاء سلامت كاركنان و بیماران بخش‌های مرتبط نظیر مدیریت استرس، برگزاری جشن «شفایافتگان سرطان» در روز جهانی سرطان و...، بخشی دیگر از این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

خبرنگار: آرزو مستأجر حقیقی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی