پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۰۹

دفتر اشیای پیداشده حرم رضوی؛ امین زائرین دور و نزدیک

وقتی میهمان صحن و سرای رضوی و مشغول زیارت و راز و نیاز با امام مهربانی‌ها(ع) می‌شوید، ممکن است وسایل شخصی‌تان؛ از گوشی تلفن همراه، مدارک شناسایی و طلا تا کیف، عینک، دستکش و... را گم کنید. در این میان، مهم نیست این وسایل چقدر ارزش و بها دارند، هر وسیله‌ای در اماکن متبرکه رضوی توسط زائرین و خادمین پیدا شود به بخش نگهداری اشیای پیداشده حرم مطهر تحویل داده می‌شود تا به صاحبانش بازگردانده شود. 

به گزارش آستان نیوز، بخش اشیای پیداشده، یکی از بخش‌های اداره امانات و نگهداری اشیای پیداشده حرم مطهر رضوی است که در زیرمجموعه معاونت خدمات زائرین حرم مطهر به دلدادگان انیس النفوس(ع) خدمت‌رسانی می‌کند. در حال حاضر دفتر مرکزی این بخش واقع در ضلع شمال شرقی صحن غدیر به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به زائرین و مجاورینی است که وسایل و مدارک شخصی خود را در گوشه و کنار این آستان مقدس همچون صحن‌ها، رواق‌ها و وضوخانه‌ها جا می‌گذارند. در ادامه حال و هوای خدمت در این دفتر را روایت می‌کنیم. 
 

دفتری با نظم و ترتیب مثال‌زدنی
یک صبح سرد زمستانی است، اما بارگاه ملکوتی رضوی کم و بیش مملو از محبان حضرت رضا(ع) است که از راه دور و نزدیک برای زیارت به این حریم امن الهی مشرف شدند. به دفتر اشیای پیداشده در صحن غدیر می‌روم که بر روی تابلوی سر درب آن عبارت «اشیاء پیداشده» به زبان فارسی و عربی به چشم می‌خورد. به محض ورود به دفتر، باجه‌های مختلف شیشه‌ای، کمدهای بزرگ چوبی و انواع کیف و چترهای رنگی آویزان به دیوار جلب نظر می‌کند. هر کدام از نیروهای دفتر با آرامش پشت باجه‌های «وجوه نقد و مدارک»، «تلفن همراه و لوازم جانبی»، «طلا و ساعت» و «اقلام متفرقه» نشسته‌اند و پاسخگوی مراجعان هستند. 
اتاق کناری دفتر نیز به باجه «پوشاک و کفش پیداشده» اختصاص دارد که انواع کفش، کلاه، چادر رنگی و...، گردآوری و به تفکیک در قفسه‌ها چیدمان شده است. 
در ادامه با رضا ابراهیم‌زاده کارشناس مسئول بخش اشیای پیداشده حرم مطهر رضوی سر صحبت را باز می‌کنم که حدود 24 سال سابقه خدمت دارد. خدمات در باجه‌های «ارسال مراسلات» و «پست یافته» دفتر نیز توسط او ارائه می‌شود. ابراهیم‌زاده می‌گوید: تمامی اشیای پیداشده در این دفتر بررسی و تفکیک شده، مشخصات آن‌ها در سیستم رایانه دفتر ثبت شده و با نظم و ترتیب خاصی در کمدها و قفسه‌ها نگهداری می‌شود. به طور مثال، در قسمت اقلام متفرقه، هر کدام از وسایل اعم از عینک، تسبیح، کلید، انگشتر نقره و... به تفکیک در یک نایلون قرار داده شده، شماره خورده و در قفسه مجزا هر ماه (با ذکر تاریخ بر روی قفسه) نگهداری می‌شود. در قسمت مدارک نیز کارت عابر بانک، گواهینامه و... براساس حروف الفبا در قفسه‌ها طبقه‌بندی شده است. 
او می‌افزاید: در واقع اطلاعات لازم همچون زمان و مکانی که شیء در حرم مطهر پیدا شده است را از یابنده آن می‌پرسیم. سایر مشخصات شیء نظیر جنس آن هم طبق بررسی‌های کارشناسان به این اطلاعات اضافه می‌شود. در زمان مراجعه زائرین نیز این مشخصات را از آنان می‌پرسیم و بر اساس مطابقت اطلاعات، شیء را به صاحب آن تحویل می‌دهیم. 
 

حضور کارشناسان صبور و باتجربه
تعداد اشیاء پیداشده به حدی زیاد است که در پشت کمدهای چوبی دفتر، قفسه‌های فلزی نیز برای نگهداری آن‌ها تعبیه شده است. حتی بخش اشیاء پیداشده دارای انباری است که در آن، این اشیاء برای مدت مشخصی طبق دستورالعمل‌های مربوطه نگهداری شده و سرانجام در صورت عدم مراجعه صاحب آن‌ها، اشیاء تعیین تکلیف می‌شود.
در ادامه ابراهیم‌زاده بیان می‌کند: صبوری و امانتداری، دو ویژگی شاخص کارشناسانی است که در این دفتر خدمت می‌کنند. از طرف دیگر، این افراد باید تجربه و دقت بسیار بالایی در کار داشته باشند، چراکه اشیاء متنوعی به دفتر ما تحویل داده می‌شود و باید به طور دقیق بررسی شده و جزئیاتشان ثبت شود تا بتوان آن‌ها را به صاحبانشان تحویل داد. به عبارتی ما مسئولیت سنگینی در پیشگاه امام رضا(ع) در این بخش داریم. 
او می‌گوید: وقتی زائری برای پیدا کردن شیء گمشده خود به این دفتر مراجعه می‌کند، اگر مضطرب باشد، ابتدا سعی می‌کنیم او را آرام کنیم و سپس مشخصات دقیق شیء را با توجه به وجود شباهت بسیار در برخی از اشیای پیداشده مثل انگشتر و ساعت، از او می‌پرسیم. 
همچنین از کارشناس مسئول بخش اشیاء پیداشده درباره بیشترین اقلامی که به این بخش تحویل داده می‌شود، می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: می‌توان از اقلام در حوزه کفش و پوشاک و همچنین عینک، انگشتر نقره و ساعت به عنوان بیشترین تعداد اشیاء پیداشده نام برد. 
 

دفتر اشک‌ها و لبخندها
در ادامه چشمم به کارشناسی که پشت باجه مدارک نشسته است، می‌افتد. او در حال تماس تلفنی با یکی از زائرین حرم مطهر است و به او اطلاع می‌دهد که کارت عابر بانکش پیدا شده و در این دفتر نگهداری می‌شود و برای تحویل آن مراجعه کند. کمی آن‌طرف‌تر مرد اردبیلی با لهجه ترکی در حال گفت‌وگو با یکی دیگر از کارشناسان دفتر است و مشخصات کیف گمشده و تلفن همراه خود را به کارشناس مربوطه می‌دهد تا در صورت پیدا شدن به او اطلاع دهند. 
به گفته ابراهیم‌زاده، کارشناسان این بخش همیشه در تلاش هستند تا درصد بالایی از اشیا پیداشده در حرم مطهر رضوی به صاحبانشان بازگردانده ‌شود. به طور مثال، به طور میانگین با پیگیری‌های انجام شده حدود 99 درصد تلفن‌های همراه، نزدیک به 40 درصد طلا، حدود 45 درصد وجوه نقد و نزدیک به 60 درصد اقلام متفرقه پیداشده به صاحبانشان بازگردانده می‌شود. همچنین 100 درصد مدارک پیداشده تعیین تکلیف می‌شود.
او تصریح می‌کند: بخش اشیای پیداشده حرم مطهر رضوی با نهادها و ادارات مختلفی در ارتباط و تعامل است تا بتواند اطلاعات بیشتری از صاحبان این اشیا پیدا کند و آن‌ها را به آنان بازگرداند.
این کارشناس مسئول ادامه می‌دهد: وقتی زائری وسایل شخصی خود را در این دفتر پیدا می‌کند و آن را تحویل می‌گیرد، ما نیز همچون او بسیار خوشحال می‌شویم. البته زائرین که اشیای گمشده خود را پیدا نمی‌کنند، باز هم خرسند هستند که چنین مکان و خدمتی در حرم مطهر وجود دارد و ممکن است وسیله آن‌ها نیز در پرتوی عنایت امام رئوف(ع) پیدا شود. در حقیقت، دفتر اشیای پیداشده؛ دفتر اشک‌ها و لبخندهاست و تمام کارشناسان آن، خاطرات زیبای بسیاری دارند.
 

توصیه‌هایی به زائرین و مجاورین
همچنین زائر غیرایرانی با چهره‌ای نگران به دفتر مراجعه کرده و به زبان عربی با کارشناسان دفتر صحبت می‌کند. او مدارکش را گم کرده است و بعدازظهر هم بلیط بازگشت به کشورش را دارد. یکی از کارشناسان سعی می‌کند این زائر غیرایرانی را راهنمایی و اطلاعات لازم را از او بگیرد.  
در این میان، ابراهیم‌زاده می‌گوید: محبان حضرت رضا(ع) که شیء و وسیله‌ای را در گوشه و کنار صحن و سرای رضوی پیدا می‌کنند، می‌توانند علاوه‌بر تحویل آن به دفتر مرکزی اشیای پیداشده در صحن غدیر، شیء پیداشده را به نزدیکترین دفتر امانات نقدی و اشیای ارزشمند حرم مطهر نیز تحویل دهند. سپس این وسایل توسط نیروهای ما به این دفتر منتقل می‌شود.
کارشناس مسئول بخش اشیای پیداشده حرم مطهر رضوی خاطرنشان می‌کند: به دلدادگان حضرت ثامن الحجج(ع) توصیه می‌کنم، اگر وسیله شخصی خود را در حرم مطهر گم کردند، حتماً آن را از طریق این دفتر پیگیری کنند.
او می‌افزاید: در حال حاضر عموم زائرین و مجاورین برای استعلام اشیای گمشده خود علاوه‌بر مراجعه حضوری به این دفتر می‌توانند با سامانه تلفن گویای اشیای پیداشده با شماره تلفن «32002840-051» تماس بگیرند. همچنین آنان می‌توانند اشیای گمشده‌شان در اماکن متبرکه رضوی را از طریق ارسال پیامک(به ویژه با ارسال مدارک و مستندات شیء گم شده) به سرشماره اختصاصی بخش اشیای پیداشده این آستان مقدس به شماره «09905099020» در پیام‌رسان‌های داخلی پیگیری کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی