پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم (ع) در بیست و سومین پیش نشست کنگره جهانی حضرت رضا (ع):
۱۴۰۲-۱۱-۰۹

در نگرش امام رضا(ع)میان عدالت و آزادی، عینیت وجود دارد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدحسین هاشمیان گفت: در نگرش امام رضا علیه السلام در مقابل نگاه‌های غربی میان عدالت و آزادی، عینیت وجود دارد.

به گزارش آستان نیوز ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمدحسین هاشمیان استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم (ع) در بیست و سومین پیش نشست پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دفتر سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم اظهار کرد: حکمرانی دارای تعریف واحد و مستقری نیست اما اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم تعاریفی که در مورد حکمرانی مطرح شده تمشیت حاکمیت در امور جامعه در عرصه‌های مختلف اجتماعی سیاسی و غیره در راستای حفظ مصلحت عمومی جامعه از طریق سیاست گذاری و قانونگذاری است.
وی با بیان اینکه حکمرانی یک ساختار هنجاری و ایدئولوژیک است، افزود: در این میان دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد دیدگاه لیبرال سوسیالی و کمونیستی و از آنجایی که با فروپاشی شوروی نگاه کمونیستی از بین رفته است بیشتر روی دو دیدگاه دیگر باید توجه کرد.
هاشمیان افزود: در دیدگاه‌های لیبرالیسم و سوسیالیسم روی دو عامل توجه می‌شود  یکی مصلحت عمومی و دوم روش رسیدن به این مصلحت عمومی است. در حقیقت این دعوایی است که این ارزش اخلاقی چیست؟
وی ادامه داد: یک دیدگاه جنرالز مصلحت عمومی را عدالت تلقی می‌کند  و به همین جهت نظام حکمرانی سوسیالیسم را تجویز می‌کند اما در مقابل این دیدگاه فردریش فونهایک حکمرانی را آزادی تلقی می‌کند و لیبرالیسم را پیشنهاد می‌دهد.
استاد تمام دانشگاه باقر العلوم(ع) بیان کرد: فونهایک معتقد است عدالت سراب اجتماعی است دولت‌ها با شعار عدالت می‌آیند اما نه تنها عدالت را برقرار نمی‌کنند را به بردگی می‌گیرند ایشان عدالت را وصف رفتار می‌داند و نه وصف به یک حکمرانی الهی و معتقد از آنچه در غرب رخ می‌دهد عین عدالت است و نظم خودجوش که در جامعه وجود دارند بهترین نوع عدالت است.
هاشمیان تصریح کرد: برخلاف دو دیدگاه قبلی که عدالت در مقابل آزادی قرار می‌گیرد در نگاه اسلامی  تاکید بر این است که در میان عدالت و آزادی توازن وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه حکمران بایدمیان تکوینی و تشریعی رابطه برقرار کند ، افزود: تعریفی که ازعدالت در اندیشه اسلامی انجام می‌شوند  برخلاف نگاه هستی شناسانه اومانیسمی که در نگاه رالز و هایک مطرح است یک نگاه هستی شناسانه متعالی است که دوگانه عدالت به تکوینی و تشریعی را مبنای خود قرار می‌دهد.
استاد تمام دانشگاه باقر العلوم(ع) در انتها بیان داشت: در عدالت انسان کامل مطرح است و نه نظام  و امام به عنوان انسان کامل و خلیفه الله مظهر عدل است. امام رضا در یکی از مناظرات خود در ذکر ویژگی‌های امام عدالت را همراه با عصمت عنوان می‌کنند. در نگرش امام رضا علیه السلام در مقابل نگاه‌های غربی میان عدالت و آزادی عینیت وجود دارد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی