پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از برپایی جشن تکلیف در حرم مطهر رضوی؛ 
۱۴۰۲-۱۱-۱۱

پرواز پروانه‌ها در آسمان حرم امام رضا(ع) 

صدای خنده و شادی دختر بچه‌ها فضای حرم را پر کرده. برق نگاه‌شان خبر از خانه کردن یک دنیا شادی و نشاط در دل کوچکشان دارد. آری امروز آغازین روز مکلف شدن این پروانه‌های کوچک است و آمده‌اند تا این روز زیبا را در کنار امام مهربانی‌ها جشن بگیرند.  

به گزارش آستان نیوز، رواق بزرگ دارالمرحمه امروز میزبان هزار پروانه زیبا است که می‌خواهند پرواز خود در آسمان عبادت را از این رواق نورانی آغاز کنند. فرشته‌های کوچک صف به صف کنار هم نشسته‌اند و منتظر شروع جشن باشکوه«پرواز پروانه‌ها» هستند. جشنی برای دختران تازه مکلف که به همت اداره پایگاه‌های رواق کودک برپا شده است. 
این جشن باشکوه با خواندن صلوات خاصه امام رضا(ع) و عرض سلام و ارادت به محضر امام مهربانی‌ها آغاز شد. فرشته‌های کوچک دست بر سینه گذاشته‌اند و با امام مهربان خود سلام می‌دهند و بعد از این سلام صدای صلوات تمام فضای رواق را پر می‌کند. 
بعد نوبت خواندن شعر نماز می‌رسد و همه با هم یک صدا می‌خوانند؛ 
وقتی نماز می‌خونم، انگار تو آسمونم
من از زمین جدایم، پیش فرشته‌ هایم
دستای من تو دستشون، پر می‌زنم به آسمون
من با اونا می‌رم بالا، می‌چینم از ستاره‌ها
ستاره از دستای من دوباره، پُر می‌شه جانمازم از ستاره
ستاره‌های رحمت الهی، میدن به تو اگه تو هم بخواهی
به شرطی که نمازتو بخونی، ترک نکنی قدرشو خوب بدونی
بعد از خواندن این شعر زیبا مجری کارشناس برنامه به فرشته‌های کوچک حاضر در این جشن تکلیف یادآوری می‌کند که از همین حالا باید به محض شنیدن صدای موذن وقتی که ندای «الله اکبر» سر می‌دهد برای خواندن نماز اول وقت حاضر شده و به نماز بایستند. 
شادی دختر بچه‌ها در این جشن تمام شدنی نیست. پوشیدن چادر نماز، جانماز و مهر و تسبیح نو شور و شعف آنها را بیشتر کرده است. یکی چادر سفید بر سر دارد با تاجی صورتی و دیگری چادرش به رنگ آسمان، آبی است و با شکوفه‌های کوچک تزئین شده و تا چشم کار می‌کند زیبایی می‌بینی و صفا. مهربانی و یک رنگی و چه زیباست شادمانی آنها در هنگام اقامه اولین نماز جماعت. 
با صدای تکبیره الاحرام فرشته‌های کوچک صف به صف و شانه به شانه کنار هم می‌ایستند تا اولین نماز خود را بر روی فرش‌های هزار نقش حرم اقامه کنند و عطر خوب بندگی در فضای حرم می‌پیچد. از میان زمزمه تکبیر  نماز گزاران انگار صدای بال ملائک به گوش می‌رسد. ملائکی که از آسمان به زمین آمده‌اند تا نماز این نمازگزاران کوچک را تا عرش خدا بالا ببرند و نام تک تک آنها را در طومار بندگان خوب خدا ثبت کنند. 
نماز که به پایان می‌رسد بچه‌ها دست‌های کوچک خود را به سوی آسمان بلند می‌کنند و برای سلامتی و ظهور امام زمان(عج) دعا می‌کنند و دعای دیگر آنها توفیق بندگی خدا است. آنها دعا می‌کنند که همیشه بنده های خوبی برای خدا باشند و به دستورات دینی عمل کنند تا در دنیا و آخرت سعادتمند شوند. 
فاطمه تاتار یکی از شرکت کنندگان در این جشن است که از مدرسه مهندس مهدی رحمانی‌فر  در این جشن شرکت کرده و با ذوق و شوق بسیار از اولین نمازی که در حرم امام رضا(ع) خوانده برایمان می‌گوید که همه وجودش را غرق در شادی کرده است.
او که چادری صورتی با گل‌های سفید بر سر دارد می‌گوید: امروز یک روز خیلی خوب برای من بود چرا که با دوستان و خانم معلم به حرم امام رضا(ع) آمده‌ایم و در جشن تکلیف شرکت کردیم. 
پارمیس سلیمانی از مدرسه بُرجستانی هم درباره حس خوبش از شرکت در جشن پرواز پروانه‌ها می‌گوید: امروز برای اولین بار نماز جماعت خواندم و برای همین خیلی خوشحال هستم و بعد از نماز دعا کردم که خدا همه مریض‌ها را شفا دهد تا سالم و سلامت باشند. 
یسنا سلطانی نام یکی دیگر از شرکت کنندگان در این جشن بزرگ است که همراه خانم معلوم و همکلاسی‌هایش از پیشگامان فردای اصفهان زائر امام رضا(ع) شده. او می‌گوید: وقتی خانم مدیر به ما گفت که قرار است جشن تکلیف ما در مشهد و در حرم امام رضا(ع) برگزار شود خیلی خوشحال شدم و الان هم برای همه مریض‌ها که در بیمارستان هستند دعا می‌کنم زودتر خوب بشوند. 
حجت‌الاسلام علی پایاب؛ مدیر پایگاه‌های تبلیغی- معرفتی حرم مطهر رضوی  درباره چگونگی برگزاری جشن بزرگ«پرواز پروانه‌ها» گفت: پرواز پروانه‌ها بزرگ‌ترین رویداد جشن تکلیفِ کشور است که هر سال در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. 
وی تصریح کرد: این رویداد بزرگ به همت مدیریت پایگاه‌های تبلیغی-معرفتیِ معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی و اداره پایگاه‌های رواق کودک در ایام ماه‌های مبارک رجب و شعبان هر روز با حضور بیش از هزار دانش‌آموز دختر تازه مکلف در رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. 
پایاب افزود: سال گذشته 43 هزار دانش آموز دختر در جشن «پرواز پروانه‌ها» ی حرم مطهر رضوی شرکت کردند و امسال بیش از 60 هزار نفر از دختران تازه مکلف برای شرکت در این رویداد بزرگ فرهنگی-مذهبی ثبت نام و اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی ابراز کرد: «جشن پرواز پروانه‌ها» با هدف فرهنگ سازی و آموزش اجمالی احکام و نماز به دانش‌آموزان دختر تازه مکلف شده برگزار می‌شود و یکی از نکات مثبتِ آموزشی آن اقامه دو رکعت نماز جماعت نمادین با حضور یکی از ائمه جماعات حرم مطهر رضوی است. 
حجت‌الاسلام پایاب خاطرنشان کرد: از آنجا که جشن تکلیف تنها یک بار در زندگی فرد اتفاق می‌افتد تلاش می‌شود که این جشن به بهترین شکل برگزار شود تا یک روز خاطره انگیز و به یادماندنی برای دانش‌آموزان تازه مکلف رقم بخورد. 
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی