پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۱۱

توسعه طرح‌های آبیاری در شرکت کشاورزری رضوی / تجهیز 10 هزار هکتار به سامانه آبیاری نوین

سرپرست شرکت کشاورزی رضوی از توسعه پروژه‌های آبیاری تحت فشار در اراضی این شرکت خبر داد و گفت: با اجرای طرح‌های متعدد آبیاری نوین در سال جاری، در حال حاضر بیش از 10 هزار هکتار از اراضی به این سامانه‌ها مجهز شده است.

مهندس محمد باقر قناد طوسی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: در سال زراعی جاری در دو فصل کشت بیش از 6730 هکتار به تولید محصولات زراعی شامل انواع گندم، جو، کلزا، زیره، پنبه، ذرت علوفه‌ای و بذری و... اختصاص داده شده که بالغ بر 90 درصد از این اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری همچون نوار تیپ، سنتر و تجهیز شده است.
او ادامه داد: آغاز پروژه احداث استخر ۱۵۰ هزار متر مکعبی در واحد کشاورزی و موقوفات دامغان و نیز افزایش سطوح آبیاری قطره‌ای در کشت و صنعت‌های مزرعه نمونه، سرخس، تربت حیدریه و همچنین سازمان موقوفات جنوب خراسان و سازمان موقوفات سمنان و دامغان بخشی دیگر از طرح‌های این شرکت در حوزه مدیریت منابع آبی به شمار می‌رود.
سرپرست شرکت کشاورزی رضوی افزود: با وجود مشکلات عدیده زراعی از قبیل خاموشی چاه‌ها، سرمازدگی و کاهش نزولات آسمانی که کمترین مقدار را در سال‌های اخیر داشته، با برنامه‌ریزی انجام شده و تلاش همکاران کمترین میزان کاهش تولید را شاهد بوده‌ایم.
او اصلاح الگوی کشت براساس تغییرات اقلیمی را یکی از اقدامات مهم انجام شده در سال جاری عنوان و خاطرنشان کرد: در سال گذشته همچنین کارخانه لینترگیری بذر پنبه کاشمر با ظرفیت تولید بیش از 1000 تن بذر کرک‌زدایی شده، به منظور تکمیل زنجیره تولید تجهیز و راه‌اندازی شد.
قناد طوسی ادامه داد: علاوه‌براین پروژه‌های تولید بذر ذرت رقم cb ۶۷۸ در کشت و صنعت مزرعه نمونه، کوددهی باغات با دستگاه ترنچر برای اصلاح خاک و تغذیه درختان و همچنین اسید پاشی و مدیریت در باغات پسته در مجموعه‌هایی که بحث شوری منابع آب خاک آن بالاتر است، در دست اجرا می‌باشد.
او با اشاره به مهم‌ترین سیاست‌های در دستور کار این شرکت در سال 1402 گفت: برنامه‌های شرکت در سال جاری بر مبنای افزایش بهره‌وری حداکثری در استفاده از منابع آب و خاک دنبال شده و در این راستا اقداماتی همچون اصلاح و بروزرسانی شبکه‌های آبیاری و پایش لحظه‌ای آن، استفاده از ارقام پر بازده و مقاوم در کشت محصولات زراعی، اصلاح باغات پسته، توسعه کشت گلخانه‌ای، آغاز فعالیت‌های دانش بنیان در حوزه بذر محصولاتی همچون پنبه، ذرت و ..، انجام شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی