پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

یک کارشناس مذهبی:
۱۴۰۲-۱۱-۱۶

استقرار حکومت دینی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است

یک کارشناس دینی گفت: استقرار حکومت دینی تحت عنوان ولایت فقیه از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین محمد الهی خراسانی در سلسله جلسات پرسمان دینی که شامگاه یکشنبه پانزدهم بهمن در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: ولایت فقیه به معنای زعامت و حاکمیت دینی و سیاسی است یعنی یک فقیه جامع الشرایط ولی و سرپرست جامعه اسلامی می‌شود.

وی بیان کرد: این نظریه نه تنها توسط امام خمینی (ره) بلکه در قرن های جدید توسط علما و فقهای بزرگی همچون ملا احمد نراقی صاحب جواهر، کاشف الغطا و برخی دیگر از فقها نیز مطرح شده است البته منظور آنها از ولایت فقیه و حاکمیت دینی در حدی بود که حکم جهاد صادر کند.

مدرس حوزه علمیه ابراز کرد: ولایت به گونه ای که امروز شاهد آن هستیم قبل از انقلاب کمتر مطرح بوده چرا که در طول تاریخ چنین زمینه و فرصتی برای علمای شیعه پیش نیامده بود و شیعه همواره تحت فشار حکومت‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: مسأله ولایت فقیه به معنای زعامت و حاکمیت سیاسی و اجتماعی در جریان انقلاب اسلامی تحقق پیدا کرد و در این جریان یک فقیه و مجتهد جامع الشرایط که در بالاترین درجه از فقاهت، عدالت، معنویت، مدیریت و تدبیر قرار دارد و در آن زمان این شرایط امام خمینی(ره) دارای همه این ویژگی ها بود، حاکمیت سیاسی کشور را به دست می‌گیرد.

این کارشناس مذهبی افزود: پشتوانه این رهبر دینی، بیعت و رای مردم بود و  امام راحل(ره) با حمایت و پشتیبانی مردم رهبری جامعه را به عهده گرفت و به این ترتیب بود که ولایت فقیه به معنای حاکمیت دینی در کشور ما تحقق پیدا کرد.

حجت الاسلام الهی خراسانی عنوان کرد: البته قبل از انقلاب اسلامی نیز مردم ما جلوه هایی از تأثیرگذاری و نفوذ معنوی فقهای شیعه را در جریان تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی مشاهده کرده بودند که فتوای یک مرجع دینی در زمینه تحریم تنباکو آنچنان تاثیرگذار بود که حتی در دربار شاه نیز قلیان‌ها شکسته شد.

وی اظهار کرد: دین اسلام، یک دین جامع و همه جانبه است و  باید برای زندگی اجتماعی انسان  برنامه داشته باشد بنابراین یک رهبر دینی باید بر چگونگی اجرای احکام در جامعه  نظارت داشته باشد که این رهبر دینی همان ولی فقیه است.

خطیب حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: طبق آیات قرآن کریم، حاکمیت دینی بر عهده خدا و رسول (ص) و ائمه معصومین(ع) و در زمان غیبت امام معصوم بر عهده فقیهی است که علم و توانایی او برای رهبری جامعه بیشتر از دیگران باشد.

حجت الاسلام الهی خراسانی عنوان کرد: ولایت فقیه ضمانت دینداری در جامعه ما است اگر ولی فقیه نباشد دینداری به مراتب سخت تر خواهد شد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

جبهه مقاومت امتداد خط مبارزه و ظلم‌ستيزي ائمه اطهار(ع) است
تولیت آستان قدس رضوی جبهه مقاومت را پیرو و امتداد خط مبارزاتی و ظلم ستیزی بی‎وقفه ائمه اطهار(ع) دانست.

تلویزیون اینترنتی