پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از نمایشگاه انقلاب در متوسطه دخترانه امام رضا(ع) 
۱۴۰۲-۱۱-۱۷

چند نقل انقلابی برای نوجوانان امروز و فردا

باز روزهای پیروزی انقلاب و جشن و مرور خاطرات تاریخ یک ملت از راه رسید و مدارس امام رضا(ع) مملو از تصویر و رنگ و جنب و جوش شدند. 

به گزارش آستان نیوز، سالن اصلی مدرسه و کلاس‌های متوسطه دخترانه امام رضا(ع) واحد6، کوچه‌ای از هزار کوچه و خیابان انقلاب 57 شده و دختران دانش آموز از چند روز مانده به دهه فجر، در نقشی شبیه دختران نوباوه انقلابی آن سال‌ها، با دیوارنویسی، سخنوری پشت تریبون آزاد، اجرای سرود، فضاآرایی و برگزاری جشن و توزیع شیرینی نقش آفرینی می‌کنند.  
اما بخش محوری ویژه برنامه‌های این مدرسه در دهه فجر، نمایشگاه «دیروز، امروز، فردا» است که از دانش آموزان برای سیری تأمل برانگیز در تاریخ معاصر دعوت می‌کند. 
 

چند نما از ایران پیش و پس از انقلاب
سارا نظری دانش آموز پایه نهمی، راوی غرفه «خاندان ویرانی» با نشان دادن تصاویری نامطلوب از زنان کوچه و محلات تهران که در معابر عمومی مشغول شستشوی ظروف و لباس هستند، گرم روایتگری وضعیت نابسامان ملت ایران در دوره رژیم پهلوی است: با مشاهده این تصاویر به راحتی متوجه تغییرات بزرگ آن سال‎ها با امروز کشورمان می‌شوید. دورانی که فقط 5 شهر کشورمان لوله‌کشی آب داشت و تنها 8 درصد آب قابل شرب بود. مردم برای رفع نیازهای شستشو و پاکیزگی مجبور به استفاده از آب غیر بهداشتی بودند. 
اما فقط در همان سال‌های اول پیروزی انقلاب 33 درصد به ظرفیت آب لوله‌کشی افزوده شد تا امروز که جای‌جای کشور از آب بهداشتی بهره‌مند هستند. و این اوضاع تکان‌دهنده، فقط یک گوشه از کم کاری‌ها و بی‌توجهی خاندان پهلوی به مردم است. 
او در بخش دیگری از این غرفه که در قالب تصاویر کاریکاتوری در معرض دید دانش آموزان بود، با توضیحاتش توجه نوجوانان بازدیدکننده را به انواع خیانت‌های نظام شاهنشاهی از تشکیل سازمان ساواک، خسارت زدن به ارزش‌ها از جمله ممنوعیت عزاداری اهل بیت(ع) و حجاب بانوان، به غارت بردن ثروت‌های ملی توسط شاه مخلوع و...  جلب می‌کند.  
 

مرور روزهای خاطره‌انگیز
سیده ملیکا صداقت در غرفه جانبی، تلاش می‌کند با توصیفات شنیدنی خود تاریخ بازگشت امام به میهن و شادی و شیرینی آن روزهای خاطره‌انگیز ملت ایران را در کام دانش آموزان بنشاند. اما در بین توصیفاتش این بیشتربه دل می نشست: سال‌ها در خیابان‌ها شعار سر می‌دادند: «روح منی خمینی، بت‌شکنی خمینی»؛ با بازگشت امام، روح به کالبد ملت ایران دمید. 
 

چند نقل انقلابی برای نوجوانان امروز و فردا


آگاهی‌بخشی برای انتخاب
غرفه دیگر نمایشگاه، چهل سال به جلو پرتاب می‌شود و شمه‌ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی را پیش چشم دانش آموزان، طلایه‌داران گام دوم انقلاب نمایشگاه می‌گذارد. ملیکا افخم یک‌نفس در حال برشمردن عرصه‌های پیشرفت و دستاوردهاست: «سرعت پیشرفت علم در ایران، 11 برابر دنیاست؛ جزو 11 کشور برتر جهان در علوم دارویی، در زمره 13 کشور جهان در ریاضی و...» از او پرسیدم، نتیجه معرفی این موفقیت‌ها و افتخارات علمی و نظامی و ... به دانش آموزان چیه؟ در جواب گفت: هر چه بیشتر از زوایای پیشرفت و دستاوردها بدانیم، این دانستن و آگاهی موجب رشد خود ما برای شناخت مسیر درست از نادرست و تصمیم‌گیری‌های زندگی مثل انتخاب رشته و دانشگاه درست به جای مهاجرت، همراه نشدن با موج‌های احساسی سیاسی رسانه‌های خارجی، نقش آفرینی در محورهای اجتماعی مثل انتخابات و... می‌شود. 
 

تفکر مقدمه پیشرفت
در غرفه امنیت به بازدیدکنندگان نوجوان غرفه می‌گوید: «تا شهدای امنیت نباشند، امکان تحصیل، کسب دستاورد و پیشرفت نیست.» هانیه انتظار یزدی دانش آموز نهمی دبیرستان راوی غرفه «امنیت و فرج» است و ادامه می‌دهد: تلاش در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی به هر میزانی که از دست ما برمی‌آید، از مسئولیت‌های ماست. و از همه اینها ارزشمندتر فکر کردن است. با عقل و تفکر همه امور قابل حل‌تر می‌شود.  
 

روایتگری برای آینده  
اما در میز «گفتمان زنان انقلابی» چند دانش آموز روایت بانوان دیروز را نقل می‌کنند. از سرگذشت قهرمان نوجوانی چون شهیده زینب کمایی ۱۴ ساله می‌گویند که هم‌سن و سال خودشان بود و به خاطر پایبندی به آرمان‌های اسلام با چادرش به دست منافقین خفه شد و به شهادت رسید. از اسطوره‌های مبارزه و استقامت، بانو مرضیه حدیدچی نقل می‌کنند تا صدها بانوی فعال امروز در عرصه‌های گوناگون اجتماعی. تا بروبچه‎های دهه هشتادی با شنیدن این روایت‌ها، به قول یکی از راویان دانش آموز؛ «آینده بهتری برای کشور بسازند.» 
گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی