پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد: 
۱۴۰۲-۱۱-۱۷

 حرکت تمامی انبیا و اولیا الهی در مسیر تحقق عدالت و قسط بوده است

 آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی گفت: حرکت تمامی انبیا و اولیا الهی در مسیر تحقق عدالت و قسط بوده است و احادیث امام رضا علیه‌السلام تأیید بر این مسئله است.

به گزارش آستان نیوز، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی امام‌جمعه بخش مرکزی یزد و نایب‌رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد در بیست و چهارمین پیش نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) که در دانشگاه میبد یزد برگزار شد، اظهار کرد: عدالت به‌طورکلی به دو بخش تقسیم می‌شود که شهید مطهری و امام رضوان‌الله علیه نیز فرمودند، بخشی از آن مربوط به خداوند است که عدل الهی است و بخش دیگر آن مربوط به عدل انسانی است.
 وی ادامه داد: عدل انسانی نیز خود به دو بخش تقسیم می‌شود عدالت فردی و عدالت اجتماعی؛ عدالت فردی در عرصه اعتقاد اخلاق فقه و امثال آن است. عدالت اجتماعی در عرصه اقتصادی و اداری است.
 امام‌جمعه بخش مرکزی یزد بیان کرد: امام رضا علیه‌السلام در روایتی که دارای سند محکمی است در خصوص آیه ۱۸۸ سوره بقره بیان فرمودند که منظور از حاکمان در این موضوع قاضی‌هایی هستند که رشوه می‌گیرند و بخشی از مال را مالک می‌شوند.
 وی تصریح کرد: شما که می‌دانید حکم ظالمانه است و قاضی حکم ظالمانه صادر کرده است فردای قیامت نمی‌توانید بگویید حکم قاضی داشتم و چون حکم قاضی داشتم من آن را گرفته و خورده‌ام، امام رضا (ع) می‌فرماید این‌ها جزو عدالت اسلامی نیست.
 امام کاظم در حدیثی می‌فرماید همسایگی با دیگران تنها در این نیست که دیگری را اذیت نکند حال اینکه اذیت باعدالت منافات ندارد. منظور این است که تحمل بر اذیت همسایه داشته باشد.
 آیت‌الله مدرسی با اشاره به اینکه ادعای به حق که در تشیع داریم این است که ائمه(ع) افضل از انبیا سلف هستند، افزود: یکی از دلایلی که می‌توان به آن برای افضل بودن ائمه استناد کرد آیه ۱۲۴ سوره بقره است. در این سوره عنوان می‌شود که حضرت ابراهیم پس از امتحان به‌عنوان امام قرار داده شدند درحالی‌که امامان معصوم قبل از امتحان به مقام امامت رسیدند. در دعای ندبه می‌خوانیم؛ چون خداوند می‌دانست از امتحان پیروز بیرون خواهند آمد امامت را به آنها اعطا کرد.
 وی بیان کرد: از روایتی که از امام رضا (ع) در خصوص آیه ۱۲۴ سوره بقره عنوان شده است می‌توان برداشت کرد امامت آن‌قدر در جایگاه بالایی قرار دارد که عقل بشریت نمی‌تواند آن را درک کند. جایگاه امامت به‌قدری بالا است که بشر نمی‌تواند با رأی‌گیری آن را انتخاب کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی