پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از نمایشگاه فرهنگی دبیرستان امام رضا(ع) 
۱۴۰۲-۱۱-۱۹

سفر در زمان دهه هشتادی‌ها از فرعون تا ظهور

سالگرد دهه مبارک فجر، بهترین فرصت بود تا دبیرستان دخترانه امام رضا(ع) واحدیک مبانی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی را در قالب نمایشگاه «سفری برای پروانه شدن» به دختران دانش آموز منتقل کند.

به گزارش آستان نیوز، تاریخ را پیش چشم بازدیدکنندگان دانش آموز به تصویر کشیدند. نه فقط تحولات سال‌های اخیر، همراه ماشین زمان از 4 هزار سال پیش، از حکومت فراعنه سیر می‌کنند تا عصر ظهور. همه تاریخ را برای یافتن و شناساندن زنان معتقد و تمدن‌ساز جستجو می‌کنند تا الگوهای فکری و عملی زندگی پر ماجرای آنها برای دختران دهه هشتادی امروز قابل برداشت و هویت ساز شود. 
 

سفری برای جستجو در خود
دو دانش آموز دهه هشتادی، مبینا شمس آبادی و دینا صفوی که سوالات زیادی از هویت زنانه، از چندوچون باورها، دلیل حجاب، معنی آزادی و به کجا قرار است برسم دارند، به نمایندگی از دختران دانش آموز هم‌دوره خود با زنان مؤثر تاریخ همسفر می‌شوند تا روایت دشواری‌هایی که بر سر حفظ اعتقادات‌شان متحمل شدند، بشنوند و هویت خود را بسازند و مسیر درست را انتخاب کنند.
 

سفر در زمان دهه هشتادی‌ها از فرعون تا ظهور


تقابل دو هویت
نمایشگاه از دوره بانو ماشطه، مأمور خزانه دستگاه فرعونی شروع می‌شود که در تقابل با دختر فرعون، ایمان و باورهایشان به محک گذاشته می‌شود. روایتی هویت‌های دوگانه که از زبان نازنین زهرا سلطانی و مبینا نادری نقل می‌شود.   
بانویی به تصویر کشیده می‌شود که با وجود تهدید جانی هم ذره‌ای از اعتقاداتش کوتاه نمی‌آید و با اظهار به خداباوری، نه‌تنها جان خود، که همسر و فرزندانش را بر سر باورهایش می‌گذارد ولی در زمره معدود زنان عصر ظهور جای گرفت.   
 

گذر از داشته‌ها 
ماشین زمان در برهه دیگری از تاریخ، به سال‌های سخت آغاز رسالت نبی مکرم اسلام می‌رود. آن برهه که بیش از همیشه تاریخ به دوران ما شباهت دارد. دوران حصر در شعب ابی‌طالب. این بار ریحانه اردمه، روزهای دشوار خدیجه کبری(س) تاجر نامدار قریش، را پا به پای پیامبر خدا(ص) روایت می‌کند. تا آنجا که برای حفظ ارزش‌های دین الهی از مال و آبرو و حتی جان مایه گذاشت. 
 

سفر در زمان دهه هشتادی‌ها از فرعون تا ظهور

تبیین برای عصر ظهور 
دو دانش آموز دهه هشتادی، تا برهه دیگری از تاریخ جلو می‌روند. تا آنجا که به کوچه انقلاب اسلامی می‌رسند و مسافران زمان را پشت میله‌های زندان مخوف ساواک و سلول مرحومه حدیدچی می‌برند. 
کوثر شاهرودی در نقش این قهرمان مبارزه و مقاومت، فقط به بیان چند پرده کوتاه از مصائب دوران سیاه زمامداری رژیم پهلوی و ایثار و مجاهدت‌های بانوان انقلابی همراه همسر و فرزند و خانواده اشاره می‌کند. از خشونت‌، هتک حرمت‌، تهدید مال و جان و همه داشته‌های زنان انقلابی به‌ویژه به حمله آنها به چادر و حجاب و آزادی تعریف می‌کند. و در مقابل او و همه دختران و بانوان هم‌عصر انقلاب اسلامی اسارت و آزادی واقعی معنا می‌شود. دانش آموزان دهه هشتادی باز هم چند سالی پیش می‌روند و پس از دیدن تلاش‌ها و ازخودگذشتگی‌های مادران انقلابی در پشت صحنه جبهه و جنگ تحمیلی، کم‌کم برای درک ظهور امام عصر(عج) آماده می‌شوند. دانش آموز عصر ظهور، پس از سیر در تاریخ پر فراز و فرود بانوان تمدن ساز، خود را مسئول می‌داند که به سهم خود نقشی در ساختن تمدن اسلامی به یادگار بگذارد. با تبیین حقایق برای هم‌نسلان دهه هشتادی.
گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی