پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۱۹

رشد تولید و توسعه بازار صادراتی خمیرمایه رضوی در ۱۴۰۲

پس از اجرای فاز نخست طرح توسعه شرکت خمیرمایه رضوی در سال گذشته، امسال شاهد آغاز فاز دوم این طرح با افزایش ظرفیت تولید به میزان 3000 تن بوده‌ایم. رشد تولید در کنار توسعه بازارهای صادراتی و افزایش تناژ صادرات به میزان سالانه حداقل 4500 تن، حکایت از این دارد که شعار امسال در این شرکت جامه عمل پوشیده شده است.

به گزارش آستان نیوز، آغاز تولید تجاری محصولات جدید و نوآورانه مانند مخمر غیرفعال و مخمر بولاردی که در صنایع داروییِ حیوانی و انسانی کاربرد دارد، نوید خبرهای خوشی را می‌دهد که در گفت‌وگو با محمد صادق مروارید مدیرعامل شرکت خمیرمایه رضوی به جزئیات بیشتری از اقدامات این مجموعه در سال جاری پرداخته شده است.

 

میزان تولید خمیرمایه رضوی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته چه وضعیتی دارد؟

در 10 ماه نخست سال 1402 شاهد افزایش تولید در مقایسه با سال گذشته بوده‌ایم، به گونه‌ای تولید خمیرمایه تازه 47/25 درصد، خمیرمایه خشک 23 درصد و محصول همگن نیز 09/24 درصد بیشتر شده است.امسال همچنین توانستیم خمیرمایه رضوی را به 14 کشور صادر کنیم.

 

در راستای تحقق شعار «رشد تولید، مهار تورم» در این شرکت چه اقداماتی انجام شده است؟

شرکت خمیرمایه رضوی علاوه‌بر افزایش تولید و ارتقاء کیفیت انواع محصولات مخمر محور از جمله خمیرمایه تازه و خشک، نسبت به دریافت مجوزهای لازم به منظور تولید محصولات جدیدی همچون انواع بهبود دهنده‌های نان و مخمر غیرفعال برای سایر صنایع مرتبط اقدام کرده است. در همین راستا در قالب فاز دوم طرح توسعه کارخانه، خط تولید به همراه سوله‌ای مجزا از خط تولید اصلی با ظرفیت تولید 3000 تن ایجاد شده تا این شرکت به سهم خود گامی در راستای تحقق رشد تولید بردارد و ظرفیت عملی کارخانه را به سالانه حدود 8500 تن برساند.

با توجه به این‌که افزایش ظرفیت عملی کارخانه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام شرکت خمیرمایه رضوی به شمار می‌رود، برنامه‌ریزی شده است ظرفیت تولید سالانه تا 11000 تن افزایش پیدا کند که براساس هدفگذاری‌های صورت گرفته، فاز دوم طرح توسعه شرکت تا پایان سال 1403 به ثمر خواهد نشست.

 

این مجموعه امسال با چه مشکلاتی روبرو بوده و برای رفع آن‌ها یا بخشی از آن‌ها چه اقداماتی توسط شرکت انجام شده است؟

علاوه‌بر نوسانات نرخ ارز، نوسانات تغییر قیمت مواد اولیه نظیر ملاس، از جمله چالش‌های اصلی شرکت در سال جاری بوده است که بدین منظور ضمن مدیریت فروش محصولات هماهنگ با نواسانات بازار، ریسک بازار نیز کنترل شد.

 

در شرکت خمیرمایه رضوی چند نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند؟

در حال حاضر در این مجموعه 240 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و همچنین زمینه اشتغال غیر مستقیم برای حدود 200 نفر فراهم شده است.

 

لطفا درخصوص سایر اقدامات شاخصی که این مجموعه در سال 1402 انجام داده است، بفرمایید.

در سال جاری طرح تصفیه پساب در دو فاز تغلیظ و تصفیه بیولوژیکی آغاز شد که این طرح هم اکنون از پیشرفت بیش از 70 درصدی برخوردار است. راه‌اندازی و نصب فیلترهای هپا(حذف ذرات معلق هوا با کارایی بالا) اقدام مهم دیگری است که به منظور افزایش کیفیت و پیشگیری از آلودگی بیولوژیکی در خطوط تولید صورت گرفت. در کنار این موارد همچنین شاهد تولید انواع بهبود دهنده نان‌های صنعتی و افزایش بازارهای صادراتی به 16 مورد بوده‌ایم.

 

سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت در سال جاری بیشتر بر چه موضوعاتی متمرکز بود؟

مهم‌ترين استراتژي شرکت، توجه ويژه به بيانات رهبر معظم انقلاب در شعار امسال مبنی افزايش توليد بوده است. در همين راستا بند هفتم از حكم ابلاغي مقام معظم رهبري خطاب به توليت آستان قدس رضوي كه توجه به ساماندهي شركت‌ها و انضباط قانوني را مورد تاكيد قرارداده و همچنین اصول سياست‌هاي كلان آستان قدس رضوي در بخش بنياد بهره‌وري موقوفات، به عنوان نقشه راه شركت مد نظر قرار گرفت.

با توجه به این‌که رويكرد اقتصادي آستان قدس رضوي، ارتقاي بازدهي اقتصادي موقوفات و دارايي‌هاي حاصل از آن با رعايت كامل نيات واقفان، گسترش مستمر پايگاه اقتصادي مولد و نیز توجه به سياست‌هاي ابلاغي از سوی رهبر معظم انقلاب به ويژه سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است، شرکت خمیرمایه رضوی در تدوين اهداف و استراتژي‌هاي خود تلاش کرده در راستاي اين سياست‌ها، استراتژي‌هاي خود را پايه‌ريزي کند.

 

در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چه برنامه‌هایی در دستور کار دارید؟

شرکت خمیرمایه رضوی با هدف رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را با رویکردی جهادی، انعطاف‌پذیر و فرصت‌ساز در دستور کار قرار داده است که می‌توان به تأمین امنیت غذا، درمان و سلامتی جامعه و نیز افزایش ظرفیت تولید با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص اشاره کرد. تأمین شرایط و فعال‌سازی تمامی امکانات، منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت کارکنان در فعالیت‌های اقتصادی با تأکید بر ارتقاء درآمد، برنامه دیگری است که به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند. برنامه دیگر، پیشتازی در اقتصاد دانش‌بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی و ساماندهی نظام نوآوری است که باعث ارتقاء جایگاه داخلی و خارجی و افزایش سهم تولید، صادرات محصولات و خدمات خواهد شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی