پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۲۱

احیای یک معدن، احیای ده‌ها زندگی / افزایش ۵۰۰ درصدی ظرفیت استخراج از معدن آق‌دربند به همت شرکت معادن خاور

معدن آق دربند قدیمی‌ترین معدن زغال سنگ کشور است که با تولید سالانه ۸ هزار تن کُک، نه تنها نقش مهمی در کمک به تامین نیاز سوخت صنایع و کارخانجات به ویژه فولاد دارد، بلکه از واردات این محصول استراتژیک به کشور جلوگیری می‌کند.

به گزارش آستان نیوز، این معدن در آبان ماه امسال به همت شرکت معادن خاور یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی پس از مدتی توقف، به چرخ تولید بازگشت و با بهره‌گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه بهره‌برداری از معادن کشور، پس از تجهیز و ایمن‌سازی تونل‌های آن، در یکی از محروم‌ترین مناطق بازگشایی شد.
با توجه به اقدامات اساسی صورت گرفته برای احیای استانداردهای ایمنی و وارد مدار شدن معدن زغال سنگ آق دربند، شاهد افزایش 5 برابری ظرفیت استخراج زغال سنگ هم بودیم، اقدامی که علاوه‌بر کمک به تامین نیاز صنایع و کارخانجات، از واردات این محصول استراتژیک به کشور هم جلوگیری می‌کند. کك زغال سنگ يكي از مواد خام مورد نياز كارخانه‌هاي ذوب آهن و فولادسازي است که براي توليد حرارت و ذوب سنگ‌هاي آهن و همچنين احيا آن‌ها به كار مي‌رود.
 

افزایش ظرفیت استخراج زغال سنگ
معدن آق دربند در منطقه مزداوند از توابع شهرستان سرخس در 150 کیلومتری مشهد مقدس واقع شده و بیش از 80 سال از فعالیت آن می‌گذرد. کشف این معدن به سال 1317 بر می‌گردد و کار اکتشفاف زغال سنگ در آن از سال 1324 آغاز شد. با تجهیز، ایمن‌سازی و راه‌اندازی معدن آق دربند در سال 1402، ظرفیت استخراج زغال سنگ از این معدن از 200 تن به حدود 1000 تن در ماه افزایش داده شد تا به سهم خود علاوه‌بر افزایش تولید برای فراهم‌سازی سوخت مورد نیاز صنایع کشور، نقشی در تامین این ماده استراتژیک در کشور ایفا کند. زغال سنگ استخراج شده از معدن آق دربند به صورت زغال سنگ‌های کک شو است که برای کارخانجات فولاد و دیگر مصارف صنعتی در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

رفع ایرادات ایمنی
اجرای عملیات ایمن‌سازی این معدن با نظارت اداره صمت و سازمان نظام مهندسی معدن، در دو ماه و با صرف هزینه‌ای بالغ بر 20 میلیارد ریال انجام شد که طی آن سیستم‌های ایمنی و تهویه‌های قوی تعبیه و تجهیزات لازم برای خروج گازهای سمی و قابل انفجار نصب شد. در کنار این اقدامات، مهم‌ترین تونل معدن آق دربند که نقش مهمی هم در افزایش ظرفیت استخراج زغال سنگ از این معدن داشت، ایمن‌سازی و وارد چرخه تولید شد.
 

توسعه اشتغال برای ساکنان منطقه
معدن آق دربند نه تنها یکی از معادن مهم شهرستان سرخس و شرق کشور است، بلکه به دلیل قرارگیری در مجاورت با مرز افغانستان و ترکمنستان در منطقه استراتژیکی واقع شده و از نظر امنیت ملی هم مورد توجه است. این معدن تنها معدن زغال سنگ در منطقه است و ساکنان روستای آق دربند و دیگر روستاهای اطراف، در آن مشغول به کار هستند، از همین رو نه تنها اقتصاد مردم چندین روستا معطوف به آن است، بلکه اقتصاد معدنی شرق کشور را تحت ثاتیر خود قرار می‌دهد. این معدن علاوه‌بر اشتغالزایی مستقیم برای نزدیک به 70 نفر، زمینه اشتغال غیر مستقیم برای حدود چند صد نفر را در کارخانجات قند، فولاد و کارخانجاتی که رگ حیاتی آن‌ها معطوف به منابع زغال سنگی این معدن می‌باشد، فراهم کرده است.
 

احیای استانداردهای ایمنی معدن آق دربند
شرکت معادن خاور به عنوان متولی معدن آق دربند در دی ماه امسال نیز به منظور افزایش بیشتر ایمنی کارگران، تجهیزات بروزتری را بکار گرفت و استانداردهای ایمنی در این معدن را احیاء کرد. در این راستا با توجه به اهمیت ایمنی کارکنان در معادن زیر زمینی و لزوم استفاده از تجهیزات بروز برای رعایت این اصول، واحد ایمنی شرکت معادن خاور تهیه کپسول‌های خود نجات و تجهیز کارگران به آن را در دستور کار قرار داد تا شرایط بهتری را برای حفظ و حراست ایمنی و سلامت نیروهای خود فراهم کند. از انجا که این تجهیزات در داخل کشور تولید نمی‌شود و باید از خارج کشور وارد می‌شد، با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های انجام شده و تامین مالی مورد نیاز، در حال حاضر تمامی کارگران مجهز به تجهیزات ایمنی لازم شده‌اند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی