پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

قاری برجسته قرآن و موذن حرم مطهر رضوی در گفت و گو با آستان نیوز:
۱۴۰۲-۱۱-۲۵

 لزوم بهره گیری از فضای مجازی و رسانه برای توسعه فرهنگ قرآنی  

قریب به چهار دهه از عمرش را صرف آموختن و آموزش آیات وحی کرده است و مانند بسیاری از فعالان قرآنی کارنامه‌ای پر از افتخار و عناوین دارد . کسب رتبه‌های اول مسابقات قرائت تحقیق جوانان هلال احمر کشور، مسابقات ابتهال، انشاد، جشنواره موسیقی امام رضا(ع)، خوانندگی آیینی همرزم، رتبه دوم مسابقات دانشجویان کشور، مسابقات اساتید دانشگاههای کشور، مسابقات تواشیح و همخوانی اوقاف کشور و رتبه سوم و پنجم ترتیل دانشجویان و مسابقات اذان سازمان اوقاف و امورخیریه بخشی از این کارنامه پر افتخار است. 

«ابوالفضل چمنی» شاگردان بسیاری را تربیت کرده است و علاوه بر تدریس، داوری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن را نیز در کارنامه خود دارد. او تلاوت اذانگاهی صبح  روز یک شنبه در حرم مطهر رضوی را بر عهده دارد و در ایوان مقصوره حرم مطهر رضوی نیز کلاس آموزشی قرآنی دارد. چهارشنبه و پنج شنبه در دو شیفت صبح و شب در بخش حفاظ حرم مطهر رضوی نیز در کسوت خادمی فعالیت می‌کند.
«ابوالفضل چمنی» با پشت سر گذاشتن عمر پر فراز و نشیب قرآنی بیش از همه بر توسعه فعالیت‌های قرآنی در بین نوجوانان تاکید دارد و بر این باور است که اولین قدم برای ارتقای سطح قرآنی جامعه، آشنایی عموم مردم با معارف و مفاهیم قرآنی و انس مردم با قرآن است. اینکه مردم با قرآن همنشین باشند و انس بیشتری با کتاب الهی داشته باشند که آیات آن نمایانگر راه درست زندگی برای افراد است. 
او مهم ترین وظیفه دولتمردان و مدیران و مسئولان دست اندرکار قرآنی را نشر عمومی قرآن در جامعه عنوان کرده و می‌گوید: علاوه بر ارائه آموزش‌های قرآنی عمومی و تخصصی در سطوح مختلف به مردم، باید به شبهات و سوالات قرآنی پاسخ داده شود. از تکنولوژی در بحث آموزش و ارائه مفاهیم قرآنی به آحاد جامعه نیز بهره‌ ببریم.  
چمنی، همچنین بر نقش نهادها و متولیان فرهنگی در رونق بخشیدن دوباره به محافل قرآنی در عصر رسانه‌ها به عنوان تنها آنتی ویروس مقابله با انحرافات تاکید می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر در عصر ارتباطات به سر می‌بریم بهتر است از فضای مجازی و ابزار رسانه برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه بهره ببریم . جاذبه و حلاوت قرآن را به جوانان و نوجوانان و حتی کودکان خود بنمایانیم تا قرآن از مهجوریت خارج شود.
این قاری و مدرس قرآنی با اشاره به اینکه وضعیت قرآنی عموم مردم جامعه خوب نیست، ادامه می‌دهد: مهم‌ترین خواسته و توقع مردم مشهد از موسسات و مراکز قرآنی این است که مسئولان جهادی تر عمل کنند و با همکاری جامعه فعالان قرآنی بتوانند در این حوزه اقداماتی شایسته را برای ترویج فرهنگ قرآنی اتخاذ کنند. 

جذب جوانان و نوجوانان به قرآن؛ مهم‌ترین رسالت مراکز قرآنی
چمنی، مهم‌ترین رسالت مرکز  قرآن کریم آستان قدس رضوی را جذب نوجوانان به قرآن عنوان می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه این مرکز قرآنی در بحث  طرح «مهدالرضا» آموزش قرآن به روش قصه و بازی به کودکان پنج سال تمام به خوبی عمل کرده و این طرح در سطح کشور شناخته شده است؛ اما باید این آموزش‌ها ادامه‌دار باشد. در کنار ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن باید سعی شود در حوزه سبک زندگی، تدبر و آشنایی با ائمه معصومین(ع) آموزش‌های مورد نیاز جامعه به کودکان و نوجوانان ارائه شود. 
قاری برتر کشوری که از سال های ابتدایی شکل گیری مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی با این مرکز  همکاری می‌کند، اظهار می‌کند : از سال 1396 به عنوان مدرس قرآنی، داور مسابقات، اجرای تلاوت در محافل قرآنی و گروه تواشیح و ابتهال خوانی با این مرکز همکاری می‌کنم .
او که خدمت در بارگاه منور رضوی را با بالاترین افتخار برای خود می‌داند، می‌گوید: حس خدمت در بارگاه  منور رضوی قابل توصیف نیست. برای ما که در مشهد زندگی می کنیم گاهی توفیق زیارت از ما سلب می شود وقتی وارد حرم می شویم به مثل ماهی هستیم که از تنگ رها شده و به دریا می‌رود. ما باید عظمت  این دریا را درک کنیم. گاهی خودم را غرق دریای لا ینتاهی حرم مطهر رضوی می بینیم و همواره تلاشم بر این بوده است که خدمت در بارگاه بر کارهای دیگر مقدم باشد.
چمنی ادامه می‌دهد: زندگی قرآنی سراسر خاطره است، مخصوصا ایامی که در حرم مطهر هستیم. در سال‌های اخیر به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا  درب‌های حرم مطهر  رضوی براساس پروتکل‌های بهداشتی بر روی زائران بسته شد. آن زمان تنها گروهی که به حرم مطهر رضوی رفت و آمد داشتند، خدام حرم بودند و قاریان و موذنان و قشر خاصی بودند من هم به واسطه خادم بودن و اینکه جزء قاریان و موذنان حرم بودم به حرم رفت و آمد داشتم. فضای حرم بدون زائران واقعا فضای حزن انگیز بود. خدا را شکر که با از بین رفتن ویروس کرونا بار دیگر شاهد خیل عظیم زائران مشتاق آقا علی بن موسی الرضا در حرم مطهر امام هستیم.
این قاری و موذن قرآن با یادآوری اولین روزهای آغاز تلاوت قرآن اظهار می‌کند: وقتی کلاس اول دبستان یا شایدم دوم سوم دبستان بودم یک روز شروع به تلاوت قرآن کردم در همین حین برادر بزرگترم صدای تلاوت من را شنید و بسیار مرا تشویق به خواندن قرآن کرد. بعد با پرس و جو از اعضای خانواده و دوستان متوجه شدم در محله ما یک جلسه قرآن وجود دارد که به صورت هفتگی است. من در آن جلسه به طور مرتب شرکت می کردم و نکاتی رو که استاد یادآور می‌شود  با دقت در تلاوت قرآن رعایت می‌کردم. با عنایت خداوند این مسیر را ادامه دادم و تا به امروز زیر سایه قرآن و اهل بیت هستم. در طول این مدت در زمان دانش آموزی، دانشجویی، استادی دانشگاه، جوانی و نوجوانی و به صورت آزاد در مسابقات مختلف و متعدد فردی و گروهی در رشته های قرائت تحقیق، ترتیل، اذان، ابتهال،حفظ و انشاد و خوانندگی آیینی و آهنگسازی و همخوانی و مدیحه سرایی شرکت کردم و در سطح ملی، استانی و شهرستانی حائز بیش از 100 مقام اول، دوم و سوم شده‌ام.

باید از تولیدات دینی و اجراهای آثار قرآنی حمایت شود 
چمنی با اشاره به سابقه 25 سال فعالیت در گروه‌های تواشیح و همخوانی اظهار می‌کند: از بستر همین فعالیت‌ها و تکخوانی در گروهها به سمت ابتهال خوانی و بعد هم فارسی خوانی جذب شدم. بعد از چند سال فعالیت در حوزه ابتهال و آشنایی با چند تن از دوستانی که به حوزه تولیدات دینی ورود کرده بودند من هم با تشویق این دوستان و حمایت آنها وارد حوزه تولیدات دینی و اجرای آثار قرآنی و دینی که به آن «اناشید» می‌گویند شدم و علاوه بر تولید در جشنواره‌های مختلف شرکت کردم و در مناسبت‌های مختلف با حمایت نهادهای فرهنگی اقدام به تولید اینگونه آثار کردم که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت؛ ولی متاسفانه به دلیل عدم حمایت لازم نهادهایی مانند آستان قدس چرخه تولید اینگونه آثار رو به افول است و حامیان و طرفداران من هر مناسبت به دنبال انتشار آثارمن هستند و متاسفانه در خیلی از مواقع یا پاسخ منفی من روبرو می شوند. این گونه تولیدات در میان مردم ناشناخته نیست ، ارائه آثار از سوی خوانندگان و تولیدکنندگان ایرانی می‌تواند بیش از پیش این آشنایی و الفت را بیشتر کند. با وجود همه محدودیت‌ها و موانع تا کنون بیش از 30 اثر  در این زمینه تولید و منتشر کردم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی