پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

سخنران حرم مطهر رضوی:
۱۴۰۲-۱۱-۲۶

استفاده از ابزار دعا، شیوه امام سجاد(ع) برای مبارزه با دشمن بود

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: استفاده از ابزار دعا و نیایش شیوه امام سجاد(ع) برای مبارزه با دشمن و بیان معارف دینی بود.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل مقری در ویژه برنامه روز میلاد علی بن الحسین؛ امام زین العابدین(ع) که با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) نه تنها در بین شیعیان مورد احترام بودند بلکه حتی پیروان مذاهب دیگر هم برای ایشان احترام خاصی قائل بودند.

وی اضافه کرد: یکی از علمای مشهور اهل سنت به نام شمس‌الذهب درباره ایشان گفته است که امام سجاد(ع) دارای جلالت عظیم بودند و او کسی بود که به حق شایستگی رهبری عُظمی جامعه اسلامی را داشت.

وی تصریح کرد:بنی امیه در دوران امامت امام سجاد(ع) با استبداد تمام بر جامعه اسلامی حکومت می‌کردند و در آن دوران که دین در منحط ترین وضع خود بود، کسی جرات نداشت حتی نام خاندان رسول اله(ص) را بر زبان جاری کند چرا که قطعا جان خود را از دست می‌داد.

این کارشناس دینی ابراز کرد: در آن دوران سخت اولا حضور فیزیکی امام سجاد(ع) بدون هیچ اقدام و مبارزه‌ای به معنای پیروزی اهل بیت(ع) بود چرا که بنی‌امیه بعد از واقعه عاشورا همه مظاهر دینی را از بین برده بودند ولی همینکه صدای «اَشهَدُ اَنَّ مُحُمَّدا رَسولُ اَلله» از ماذنه‌ها بلند می‌شد همه می‌دانستند علی بن الحسین(ع) فرزند رسول خدا(ص) است نه بنی‌امیه.

وی ابراز کرد: در آن شرایط که کسی نمی‌توانست نام اهل بیت(ع) را ببرد امام سجاد(ع) در قالب دعا و مناجات به مبارزه با بنی‌امیه پرداخت به این صورت که در قالب دعا بر محمد و آل محمد(ص) دورد می‌فرستاد و بر دشمنان آنها را مورد لعن قرار می‌داد.

حجت‌الاسلام مقری بیان کرد: در فرازهایی از دعاهای امام سجاد(ع) که در صحیفه سجادیه جمع‌آوری شده است می‌بینیم که آن حضرت به صورت علنی و صراحتا از اهل بیت پیامبر(ص) به عنوان فقره ای از دعا به صراحت از آنان به عنوان؛« خزنة علمک، و حفظة دینک و خلفاءِک فی ارضک» یعنی «خزانه داران علم خدا و نگهداران دین الهی و جانشینان خدا در زمین» یاد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه اظهار کرد: در این دعا «اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا الْمَقَامَ لِخُلَفَائِک وَ أَصْفِیائِک وَ مَوَاضِعَ أُمَنَائِک فِی الدَّرَجَةِ الرَّفِیعَةِ الَّتِی اخْتَصَصْتَهُمْ بِهَا قَدِ ابْتَزُّوهَا..» بیان کرد: در این دعا امام سجاد(ع) به درگاه خداوند عرضه می‌دارد: خدایا این مقام(یعنی مقام خلافت) مخصوص خلفای تو و برگزیدگان توست و جایگاه امنای تو در درجه بلندی که ایشان را به آن اختصاص دادی، غاصبان آن را به غارت برده‌اند...» .

خطیب حرم مطهر رضوی افزود: امام سجاد(ع) در فرازهای بعدی این دعا می‌فرمایند:«اللَّهُمَّ الْعَنْ أَعْدَاءَهُمْ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ، وَ مَنْ رَضِی بِفِعَالِهِمْ وَ أَشْیاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ» یعنی(بارالها دشمنان ایشان را از اولین و آخرین، و هر که به کردارشان راضی شده و دنباله روها و پیروانشان را لعنت کن».
وی خاطرنشان کرد: با دقت در این عبارات می‌بینیم که امام سجاد(ع) عالی‌ترین مفاهیم دینی یعنی محبت اهل بیت(ع) و تبری از دشمنان آنها را در قالب دعا بیان می‌کنند بدون اینکه دشمن متوجه این موضوع شود.

گفتنی است؛ دکلمه خوانی مداح نوجوان؛ سید علی اسماعیلی، اجرای سرود گروه گلدسته هاب حرم و مدیحه سرایی و مولودی خوانی مدیحه سرایان اهل بیت(ع) ؛ ا وحید اصغری و محمدجواد جامعی از دیگر برنامه های روز میلاد امام سجاد(ع) در حرم مطهر رضوی بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

نماینده اعزامی رهبر معظم انقلاب وارد طبس شد
حجت الاسلام و المسلمین مروی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن جوی و…

تلویزیون اینترنتی