پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی:
۱۴۰۲-۱۱-۲۹

 اگر می‌خواهیم اوضاع بهتر شود انتخاب اصلح یک تکلیف است

دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی، حضور در انتخابات را از مصادیق شکر نعمت حکومت اسلامی دانست و اگر می‌خواهیم اوضاع بهتر شود انتخاب اصلح یک تکلیف است.

به گزارش آستان‌نیوز، دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی در نشست علمی «در محضر نهج البلاغه» که به بهانه نزدیک شدن به انتخابات در پردیس خواهران دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) سالن شهید سلیمانی برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، به موضوع انتخابات از منظر امام علی(ع) اشاره کرد.
حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مهدوی ارفع، تصریح کرد: امام علی(ع) در یکی از حکمت های نهج البلاغه می‌فرمایند: «علم خود را تبدیل به جهل و یقین خود را تبدیل به شک نکنید» به این معنی که وقتی چیزی را دانستید و یقین کردید اقدام کنید.
وی ادامه داد: حضرت همچنین در حکمت 275 نهج البلاغه در مورد طمع می فرمایند: طمع مثل کسی است که ادعا می کند راهنمای چشمه است و تو را تا لب چشمه می برد، اما تشنه بر می‌گرداند و به شما ضمانت دروغین می‌دهد. بسیاری از انسان های خوش فکر که به زمین خوردند به خاطر برق طمع بوده است زیرا برق طمع عقل انسان را از بین می‌برد.
دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی با بیان اینکه آنچه روزی هر کسی باشد بدون دست و پا زدن به آن می‌رسد، گفت: خداوند برای هر موجودی رزقی معین کرده است و هر کس هر چقدر هم خوش فکر باشد بیشتر از آن چه که خدا برای او معین کرده، روزی‌اش نمی‌شود همچنین اگر کسی ضعیف و بی دست و پا باشد نیز بین او و رزقی که خدا برای او مشخص کرده حائلی وجود ندارد.
 

حرص انسان را هلاک می‌کند
وی خاطر نشان کرد: لذت دنیا برای کسی است که دنیا طلب نباشد دینا طلب دائما در رنج است، امیر‌المومنین(ع) در حکمت 108 نهج البلاغه می‌فرمایند: به محض امید در قلب انسان طمع آن را خراب می‌کند و  در چشم دیگران خار می شوی. کسی که طمعکار باشد خودش با دستان خودش، خود را نابود می‌کند و شدت طمع تبدیل به حرص می‌شود و حرص انسان را هلاک می‌کند.
به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع، امیرالمومنین(ع) در آخرین خطبه نهج البلاغه یعنی خطبه 241 یاران خود را نسبت به ادای شکر نعمت حکومت اسلامی توصیه می‌کنند و می‌فرمایند خدا امر و حاکمیت خود را برای شما به ارث گذاشته است و شما وارث حکومت خدا در روی زمین هستید.
وی ادامه داد: باید برای رسیدن به این ارث با هم رقابت کنید، پای کار بایستید و خدمت کنید و از حاشیه‌های دنیوی کم کنید، جهادی زندگی کنید و دنبال دنیا طلبی و تن‌پروری نباشید زیرا آرمان‌های بلند با شکم بارگی سازگار نیست.

دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی، اولین مبنای انتخابات را نعمتی که دست ما رسیده و خدا منتظر شکرگزاری آن است ذکر کرد و افزود: این شکرگزاری دو مخاطب دارد نخست مسئولین و دیگری مردم هستند، مسئولین به جهت اینکه حکومت بر اساس تصمیم و اراده و اقدام آنان حرکتش تنظیم می شود نقش مهمی دارند.
وی تصریح کرد: اصل حکومت داشتن یک امر بدیهی است و نیاز به استدلال ندارد، در واقع مسئولین و مردم تکالیفی بر عهده دارند و اگر کسی سر سوزنی از دین بداند شکی برای حضور در انتخابات ندارد.
دبیر نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی با اشاره به خطبه 216 نهج البلاغه گفت: حضرت در این خطبه کاری تبلیغاتی و روانشناختی کرده و بر این نکته تاکید دارند که بزرگترین حقی که خود خدا از بین همه حقوق متقابل واجب کرده است حق رهبر است.
 

انتخاب اصلح یک تکلیف است
وی ادامه داد: تنها راه رفع همه نگرانی ها رعایت حق مسئول بر مردم و مردم بر مسئولان است از همین رو مصداق شکر نعمت در حکومت، حضور در انتخابات است که تکلیف همه ماست.اگر می‌خواهیم اوضاع بهتر شود انتخاب اصلح یک تکلیف است و اگر به وضع موجود راضی و ناامید هستیم انتخاب حق ماست. 
به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع، در خطبه 216 نهج البلاغه امام علی می‌فرمایند(ع) اگر می‌خواهید جامعه به بهترین وضع برسد دو شرط دارد نخست شرط لازم و دیگری شرط کافی است، شرط لازم این است که کارگزاران باید صالح باشند و مردم باید پای طرح راهبردی آنان استقامت کنند. در واقع ملت ما ثابت کرده در انتخاب کارگزاران اصلح همواره در صحنه حاضر بوده و پای انقلاب استقامت کرده است.
وی در ادامه داشتن تخصص، تقوا و تعهد در مسائل مالی، صداقت، تجربه و استقلال را برخی از شروط صلاحیت‌ در انتخابات ذکر کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی