پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۱-۲۹

طعمی از بهشت به رنگ ارادت

حدود چهار سال است که در چند نقطه دنج از فضای حرم امام هشتم، زائران و مجاوران و خادمان حضرتش، خستگی خود را با خوردن یک نوشیدنی گرم و بی‌نظیر از تن می‌زدایند. چایخانه‌های حرم در طول سه شب از اعیاد شعبانیه میزبان یا به عبارتی میهمان خادمیاران و یاوران رضوی اصفهانی از دو کانون محله‌ای نورالائمه و شهید طباطبائی نسب است.

به گزارش آستان نیوز از اصفهان، خادم حضرت سلطان که باشی از کوچه پس‌کوچه‌های منطقه‌ای کم برخوردار در شهر اصفهان، تا چایخانه حضرتی بارگاه ملکوتی ثامن الحجج عرصه خدمت توست. شاید هیچ توفیری نداشته باشد چه لباسی به تن داشته باشی، سرمه‌ای، سفید یا سبزرنگ. بلا شک سوای از رنگ‌ها و لباس‌ها این حس ممتاز و عمیق ارادت و خدمت در سایه امام رضا(ع) است که تفاوتی ندارد.

عزت پوشیدن لباس خادمیاری
وقتی پای عشق در میان باشد، آن هم عشقی که تو را به حرکت و تکاپو وامی‌دارد، فرقی نمی‌کند که در کدام گوشه افتخار خادمی سلطان را داشته باشی، قسمت ویلچر، خدمات، چایخانه، کفشداری و یا هر جای دیگر.
عزت پوشیدن لباس خادمیاری امام رئوف که نصیبت شده باشد، کافیست تا هرچه در توان داری در مجاورت حرم و غیر از حرم برای رفاه حال زائران و محبان امام رضا علیه السلام و هموطن و غیر هم‌وطن در طبق اخلاص قرار دهی. 
در ماه شادی اهل بیت یعنی شعبان‌المعظم، حرم امام رضا علیه‌السلام به عنوان پایتخت معنوی ایران زمین، غرق شادی و نور و چراغانی ‌است. انگار هوای سرد شبانگاهی واپسین روزهای بهمن‌ماه را حال و هوای روحانی صحن و سرای منور آقا گرم و پرشور کرده ‌است. در کنار این گرمای معنوی، بخار کتری‌ها و بوی چای گرم در چند گوشه از صحن‌های حرم، زائران را به سمت خود می‌کشاند. صدای بر هم خوردن استکان‌ با نعلبکی‌ و صدای مداحی و همخوانی خادمان بارگاه سلطان طوس که از مناقب امام رضا و ائمه هدی علیهم‌السلام می‌خوانند در هم آمیخته است. شب‌های مناسبتی چایخانه حضرت تا صبح پذیرای میهمانان است. زن و مرد، پیرو جوان، ایرانی و غیر ایرانی، صف‌هایی که گاه شلوغند و گاهی خلوت. برای همه، مهم نوشیدن از این شراب طهوراست.

قرعه خدمت به نام اصفهانی‌ها رقم خورد
این بار اما قرعه خدمت به نام اصفهانی‌ها افتاده است. کانون محله‌ای خدمت رضوی نورالائمه با همراهی کانون محله‌ای شهید طباطبائی نسب برازوند در اعیاد شعبانیه و همزمان با روزهای میلاد پربرکت امام حسین علیه السلام و برادر باوفایش عباس ابن علی و تولد امام سجاد علیه‌السلام میزبان یا شاید به عبارت بهتر میهمان چایخانه غدیر واقع در صحن غدیر حرم مطهر رضوی هستند.
حدود ۶۵ نفر از خادمیاران و یاوران رضوی این دو کانون با لباس‌های متحد الشکل سبز رنگ در تکاپو هستند تا به نحو احسن از زائران انیس‌النفوس پذیرایی کنند. چای شیرینی که گاه با چاشنی خرما و گاهی با گز یا کلوچه اصفهان کام مشتاقان را شیرین و تازه می‌کند.

بهترین ساعات عمر که هیچ حساب نشد
مهدی یعقوبی مدیر کانون نورالائمه درخصوص برگزاری این ضیافت چنین می‌گوید: از حدود پنج ماه پیش با توجه به این که متوجه شدیم خادمیاران رضوی، هیئات و ارادتمندان از سراسر نقاط و شهرهای کشور در چایخانه امام رضا علیه‌السلام حضوری فعال دارند بر آن شدیم تا درخواست کتبی مبنی بر اشتیاق حضورمان را برای مسؤلان مربوطه ارسال کنیم.
حدود دو ماه پیش حضور ما در اعیاد شعبانیه تأیید نهایی شد و با کمک بی دریغ خادمیاران، یاوران رضوی و البته خیرین ارجمند هزینه و امکانات مورد نیاز برای هرچه بهتر برگزار شدن این میهمانی مهیا و توفیق پذیرایی از زائران امام هشتم حاصل شد.
سید علی مظفری مدیر کانون شهید طباطبائی نسب برازوند هم که خود توفیق مدیریت و حضور در این مراسم را دارد اضافه می‌کند: تلاش ما و دوستان خادمیار در این سه شب باعث شد زیر پرچم امام رضا علیه‌السلام حسی را تجربه کنیم که متفاوت و لذت‌بخش بود. استقبال زائران و مجاوران حضرت از پذیرایی چایخانه و هم‌خوانی اشعار شور و شوقی متفاوت و وصف‌ناشدنی برای ما به ارمغان آورد که شاید اگر بگویم بهترین ساعات و لحظات عمر و حتی خدمت چندین ساله در کنار بارگاه سلطان بوده، گزافه نگفته باشم.

چای با طعم عاشقی
تازه عروسی با چادری سپید به همراه همسرش برای گرفتن چای می‌آید. این‌بار صلوات بلند خادمان برای خوشبختی او و همه جوانان فضا را آکنده می‌کند. پسر جوانی که آن‌طرف‌تر ایستاده استکان خالی را تحویل می‌دهد و از یکی از خادمان که با روی گشاده استکان‌ها را درون سینی می‌چیند، می‌پرسد: من در بهترین هتل مشهد اقامت دارم ولی طعم این چای با چای گران‌قیمتی که در هتل می‌نوشم خیلی تفاوت دارد. می‌توانم نام چایی را که استفاده می‌کنید بدانم؟! خادم بغض خود را فرو می‌خورد و با لبخند پاسخ می‌دهد: این چای طعم خوشش را از لطف آقا علی ابن موسی الرضا می‌گیرد، دلنشینی آن به یقین از کرامت صاحبخانه است و نه هیچ چیز دیگر!
 یک چای با رنگی از ارادت و طعمی از بهشت.
گزارشگر: جمشیدیان
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی