پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۲-۰۲

۱۱۰۰ زیارت اولی به همت خادمان امام رضا(ع) به آرزویشان رسیدند

۱۱۰۰ زیارت اولی از مناطق مرزی و کم برخوردار سراسر کشور به همت خیرین میهمان بارگاه رضوی شدند و به آرزوی سفر به مشهدالرضا رسیدند.

به گزارش آستان نیوز، چهل سال است که خیرانی از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان بانی زیارت آرزومندانی از سراسر کشور می شوند تا با چشمانی از شوق لبریز، گنبد طلایی ش را به تماشا بنشینند و دست ها را گره در پنجره فولاد یا قاضی الحاجات بخوانند و درب‌های حرم دوست را بوسه باران کنند؛ حالا صدها بغض در گلو مانده زیر سقف آینه کاری بارگاهش می شکفد و حس دل انگیز دیدار، پس از سال‌های سال فراق، در خاطرشان جاودانه می‌شود. 

لباسهای محلی شان، زیبایی این زائر اولی ها را دوچندان کرده است، از همه شهرها، کرد، لر، بلوچ، میهمان این ضیافتند، اینجا یک «ایران» زیارت اولی، در رواق دارالهدایه بازو به بازوی هم نشسته اند و دستهایشان با فریاد «یا امام رضا» به سوی آسمان بلند است. 

«سحر» از کهگیلیویه بویراحمد آمده، دامن چین دار یراق دوزی شده اش از زیر چادر محلی و بلندش، تصویر، عکس یادگاری شان را، زیباتر می کند؛ می پرسم:«خوشحالی؟» میخندد و با لهجه شیرینش می گوید:«خیلی خوشحالیم، همه ی خانواده مان برای اولین بار است، آمدیم مشهد.» 

«آتنا» اما، ۹ سال بیشتر ندارد، دختر بلوچ از شهر «هامون»، چشمان معصومش و کم رویی و حیای دخترانه ش، او را زیباتر کرده، دست در دست برادرش یک گوشه ی رواق نشسته، انگار می خواهد او را گم نکند، می پرسم،«آتنا از امام رضا چه خواستی؟»، آرام می گوید: «سلامتی» 

در میان بانوان زائر، مادرانی روی ویلچر و دو دختر معلول با عصا بیشتر به چشم می آیند و یکی شان معتقد است، اینکه خدمتگزاران این کاروان، برایشان این سفر را مهیا کرده اند،«از لطف خدا و اهل بیت است.» 

 

۴٠ سال خدمتگزاری در گمنامی

«هاشمیان» از خادمان کاروان زیارت اولی ها که بیست سال توفیق خدمت رسانی به آنها را داشته است در گفتگو با آستان نیوز می گوید: ۳۹ سال است که این کاروان با حضور خادمان گمنام و به همت خیران راه اندازی شده است. 

او می افزاید: هر ساله با کمک خیران از سراسر کشور، افرادی که تا کنون موفق به زیارت امام رضا(ع) نشده اند به این سفر معنوی دعوت و به حرم رضوی مشرف می شوند. 

به گفته او، امسال نیز ۱۱٠٠ زائر اولی، شامل زن، مرد و کودک، ساماندهی و هفت روز میهمان سفره با برکت ثامن الحجج(ع) خواهند بود.

او معتقد است، خادمان گمنام این زائران، برایشان سنگ تمام می گذارند و یادآور می شود، در پایان هدایایی نیز به سوغات به آنها هدیه می دهند. 

این خادم پیشکسوت می افزاید: این افراد از کردستان، ایلام، همدان، استان مرکزی و سایر نقاط محروم کشور میهمان امام رضا شده اند. 

هاشمیان، انجام «نذر زیارت» را، برای همه افراد میسر می داند و تاکید می کند، سالهاست که دیده ام چگونه « آقای مهربان»، برای خیران، این نیکوکاری را جبران می کند.

 

اختتامیه با قرعه کشی سفر کربلا

یکی دیگر از خادمان گمنام این کاروان که از تهران آمده، بدون ذکر نامش به آستان نیوز می گوید: این کاروان منتسب به علی ابن موسی الرضا و ما وظیفه مان را انجام می دهیم و خوشحالیم امسال هم مانند ۳۹ سال گذشته، پذیرای ۱۱۰۰ زائر از مناطق مرزی و کم برخوردار هستیم. 

او می افزاید: چایخانه، کفاشی، خیاط خانه، آرایشگاه، دارالشفا دندانپزشکی از جمله خدمات شبانه روزی است که به این میهمانان عزیز ارائه می شود. 

این خادم گمنام می گوید: در پایان مراسم و در اختتامیه، زائران این کاروان، دلنوشته ای می نویسند و با قرعه کشی از ۴۰ تا ۱۰۰ نفرشان انتخاب و سال آینده برای پابوسی امام حسین(ع) رهسپار می شوند. 

به گفته وی، ۷۰۰ نفر خانم، ۱۷۳ خردسال، ۵۰ سالمند، ۲۶ ایتام و ۳۰ نفر از سادات نیز در این کاروان حضور دارند.

حال و هوای رواق دارالهدایه متفاوت از روزهای دیگر است، امشب نوای مداحی ستایشگران اهل بیت(ع) حاج آقای شیری و احمدیان در مراسم استقبال این زائران، گره از دلهای گرفته یک یک این میهمانان گشود و پس از اولین زیارت، چهره هایشان نشان از حسی سرشار از رضایتمندی داشت.

 وقت اذان رسیده، فرخنده میلاد علی اکبر(ع) است و گویی ملائک نیز به شادباش این بندگان برگزیده آمده اند تا زیباترین زیارت زندگی شان را تبریک بگویند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی