پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۲-۰۵

پرسش‌وپاسخ داغ انتخاباتی در دبیرستان امام رضا(ع)

وقتی یکی از دانش آموزان پشت تریبون جا می‌گرفت و سوالش را می‌پرسید؛ سکوت مراسم را فرا می‌گرفت. با هر سوال، پچ‌پچ و حرف‌های زیرگوشی بالا می‎گرفت. با فراز و فرود پاسخ‌های مهمان نیز صدای خنده و همهمه غالب می‌شد و گاهی از یک گوشه، نقد و نظری هم به گوش می‌رسید.   

به گزارش آستان نیوز، تریبون آزاد انتخاباتی دبیرستان امام رضا(ع) واحد10، شوروهیجان روزهای نزدیک به انتخابات را به مدرسه و جمع پسرانه دانش آموزان دبیرستانی آورده بود. تا آنهایی که شاید بین رأی دادن و ندادن مردد بودند، با شنیدن پاسخ بخشی از سوالات ذهن‌شان، تکلیف‌شان بیشتر از پیش روشن شود. 
 

رأی دادن یا ندادن؛ مسئله این است؟!
دانش آموزان علاقه‌مند به شرکت فعال در این تریبون، یک‌به‌یک پشت تریبون می‌رفتند و آزادانه و با لحنی قاطع سؤالات خود را مطرح می‌کردند و استاد مدعو، مصطفی باقرزاده دکتری فیزیک هسته‌ای، محقق و استاد دانشگاه نیز در کمال شجاعت و صراحت پاسخ آنها را می‌داد، طوری که احساس می‌کردی طرف سوالش، نماینده‌ای پشت تریبون خانه ملت است. 
دانش آموزی پرسید؛ «رأی دادن و ندادن چه فرقی دارد؟» دکتر باقرزاده با توضیحاتش معنای انواع رأی دادن را روشن کرد: یکی از راه‌های مهم  و مستقیم اثرگذاری در سرنوشت کشور از مسیر انتخابات رقم می‌خورد. چه رأی بدهید و چه ندهید، سرنوشت کشور تعیین می‌شود. 
وقتی رأی می‌دهید؛ حتی رأی سفید، یک پیام دیگر مخابره می‌کنید. میزان مشارکت را بالا می‌برید و تمام سناریوهایی که جبهه مخالف نظام اسلامی برای ما طراحی می‌کند از قبیل خاورمیانه جدید،1402، هزار خنجر، ابراهیم و امثالهم خنثی می‌شود. رأی سفید یعنی نامزد مورد انتخابت در جمع نامزدهای سیاسی نبوده. 
اما وقتی رأی نمی‌دهید، تعداد مشارکت پائین می‌آید. نه صدردرصد، ولی احتمال اجرای هر نوع سناریویی بالا می‌رود، چون می‌گویند مردم پای کار انقلاب نیستند. پس حواس‌تان به تفاوت‌های فاحش این دو نوع رأی دادن باشد.
دانش آموز دیگری پشت تریبون رفت و پرسید اگر رأی دادن آزاد است، چرا در استخدام نهادهای دولتی، مشارکت در انتخابات در مراحل بررسی صلاحیت مدنظر قرار می‌گیرد؟ و باقرزاده در جوابش تصریح کرد: در هیچ عرصه استخدامی، شرط حضور در انتخابات ملاک نیست و...
دانش آموز دیگری با سوالی تخصصی از کیفیت جنگ‌های خاورمیانه، شمار شهدا و سبک رزم مجاهدین حماس با اسرائیلی‌ها در غزه در مقایسه با جنگ افغانستان با درگیری طالبان و نظامیان آمریکایی پشت تریبون ایستاد. در اثنای سوال، با ارائه عدد و ارقامی از هر کدام از جنگ‌ها، اطلاعات باقرزاده را به چالش کشید و از او دلیل ناهمخوانی صحبت‌هایش را با آمارهای موجود جویا شد. 
این تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی نیز ابتدا تفاوت‌های جنگیدن در شهر و منطقه نظامی، فرق گروه‌های مقاومت، سلاح و ادوات جنگی را تشریح کرد و اضافه کرد: در سوال پرسیدن دقت کنید که گزاره‌های پرسش خود را دقیق و شفاف بیان کنید. این درست نیست که پس از گرفتن پاسخ یک سوال، گزارهای دیگری را به آن الحاق کنید. اگر پاسخ را نپذیرفتید، اشکالی هم ندارد، من دعوت شدم ساعتی را در خدمت شما باشم و در حد معلوماتم به سوالات شما پاسخ بدهم. نه بنده ادعایی دارم و نه شما دنبال رد و اثبات معلومات بنده هستید. منتهای امر این است که پاسخ بنده را نمی‎ پذیرید که اشکالی هم ندارد.  
 

چرا رد شد؟
اما باز هم دانش آموزان دست‌ها را به نشانه آمادگی برای سؤال پرسیدن بالا گرفتند و یکی از این بین پشت تریبون رفت و سوال کرد؛ «چرا فلان متقاضی حضور در مجلس رد صلاحیت شد؟» استاد باقرزاده هم ابتدا قانون را بیان کرد و گفت: در وهله اول بدانید که از نظر قانونی، اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت از سمت شورای نگهبان ممکن نیست و این دلایل تنها به خود متقاضی اعلام می‌شود و خود شخص امکان علنی کردن دارد. 
او در ادامه تأکید کرد: برخی از مشکلات امروز ناشی از ناتوانی برخی مسئولین است و بخش دیگر بر عهده مسئولینی است که خودشان مسبب بخشی از مسائل امروز کشور هستند و با دیدن خرابی اوضاع، در جایگاه اپوزیسیون نظردهی هم می‌کنند.
 

نقش شورای نگهبان در رد و تاییدها
نوبت به دانش آموز دیگری رسید و او با سوألی زیر بنایی به سراغ تریبون رفت. «شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت متقاضیان چطور عمل می‌کند؟» دکتر باقرزاده نیز با تشریح ساده، مختصر و مفید وظایف و نقش شورای نگهبان در چارچوب قانون‌ اساسی بیان کرد: شورای نگهبان، مصوبات قانونی را در قالب طرح و لوایح از دیدگاه شرعی و نیز حقوقی مورد بررسی قرار می‎دهد. بخش دیگر وظایف شورا معطوف به تفسیر قانون اساسی است. 
اما مأموریت سوم شورا، در حوزه انتخابات است. اولا نظارت بر حسن اجرای فرایند انتخابات و همچنین تأیید صلاحیت داوطلبان در حوزه مسئولیت‌های آنهاست.‌ شورای نگهبان در همه شهرستان‌ها دفتر معین و نیروهای معتمد از همان شهر دارد که با کمک مراجع رسمی نظارتی و امنیتی صلاحیت کاندیداها را مورد بررسی قرار‌ می‌دهد. در صورت تایید در مراحل اولیه، بررسی‌ها مراحل دیگری طی می‌کند و در صورت رد شدن امکان اعتراض و پیگیری به رأی وجود دارد. 
هرچند بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس از مسیر طی مراحل دقیقی انجام می‌شود، با این حال اعضای شورای نگهبان هم می‌توانند اشتباه کنند چون انسان هستند. ولی باید توجه داشت، با یک اشتباه نمی‌توان کل یک نهاد و عملکردش را زیر سؤال برد.‌
 

اهل دقت، تفکر و به‌روز باشید
اما باقرزاده در انتهای صحبت هایش، به نقش آفرینی دانش‌آموزان رأی اولی برای جلب مشارکت مردم و خانواده در انتخابات این طور تأکید کرد: حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی و انتخاب آگاهانه برای تأثیرگذاری بر سرنوشت خود و آینده کشور بسیار حائز اهمیت است.
او پس از یک ساعت گپ و گفت داغ و پرشور سیاسی، تریبون را با تقدیر از دانش آموزان به پایان برد: بچه‎ها خیلی سوالات خوب و فنی پرسیدید. به خوبی معلوم است که به‌روز، اهل مطالعه و دقت هستید. از این جهت به خودتان ببالید. امروز نوجوانانی که اهل اندیشه باشند کمتر پیدا می‌شوند. محور کارتان را تفکر و اندیشه‌ورزی قرار دهید؛ فارغ از زنده‌باد و مرده‌بادهایی که در این مسیر مطرح می‌شود. بدون تعلق به این گروه و جناح سیاسی و این فرد و آن شخص. از اینکه در جمع شما حاضر شدم بسیار خوشحالم و از تحمل شما برای نشستن پای صحبت‌هایم تشکر می‌کنم ... 

فرصتی برای رشد سیاسی
به گفته جواد علی آبادی مدیر دبیرستان، این تریبون با همه گردوخاک و همهمه‌ای که به راه می‌اندازد، سراسر خیر و فایده است؛ برای رشد تفکر سیاسی و شخصیت اجتماعی دانش آموزان. 
تضارب آرا شکل می‌گیرد، توانایی دانش آموزان اهل مطالعه، تحقیق و جستجو به نمایش گذاشته می‌شود. دانش سیاسی دانش آموزان و عیار مدرسه محک می‌خورد. دانش آموز از همین دوران نوجوانی می‌آموزد که چطور نظرات شخصی خود را اصولی و در چارچوب قواعد و با احترام بیان کند و پاسخ بگیرد. حتی قانع نشود ولی همچنان به قواعد حاکم بر جامعه پایبند باشد. همین طور بقیه دانش آموزان، آن‌هایی که منفعل و گوشه‌گیر هستند، ترغیب به دانستن و مشارکت بیشتر در چنین اجتماعاتی می‌شوند.

گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی