پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۲-۰۹

رشد ۷۶ درصدی درصدی تولید هبلکس در کارخانه بنای سبک تهران در سال 1402

با انتخاب شعار سال 1402، شرکت کارخانجات بنای سبک به عنوان یکی دو واحد تولیدکننده هبلکس در آستان قدس رضوی، با دستور کار قرار دادن شعار رشد تولید معطوف به فرمایشات نوروزی رهبر معظم انقلاب، توانست با انجام اقداماتی همچون حفظ نیروی انسانی و ارتقای دانش کارکنان خود، اصلاح فرآیند تولید، بهسازی تجهیزات خط تولید و ماشین‌آلات صنعتی و نظارت دقیق بر فرآیندهای تولید تا فروش، میزان بهره‌وری را این کارخانه بهبود ببخشد.

به گزارش آستان نیوز، دستاوردهای شرکت کارخانجات بنای سبک تهران در سال جاری تنها به رشد تولید ختم نمی‌شود و این مجموعه، گام‌های ارزشمندی را هم برای استفاده از تکنولوژی روز دنیا، اجرای طرح‌های پژوهشی برای بهبود کیفیت محصولات و... برداشته است. در همین راستا با هومن والی نژاد مدیرعامل شرکت کارخانجات بنای سبک قدس رضوی به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا جزئیات بیشتری از فعالیت‌های این مجموعه در سال جاری و تحولات صورت گرفته بشنویم.
 

کارخانجات بنای سبک یکی از شرکت‌های با سابقه آستان قدس رضوی است، این شرکت در چه سالی و با چه رویکردی پا به عرصه تولید محصول مرتبط با صنعت ساختمان گذاشت؟
با توجه به توسعه تکنولوژی بتن‌های AAC در برخی کشورها از دهه ۱۹۵۰ میلادی به بعد، در ایران با هدف ورود این تکنولوژی به داخل کشور برای اولین بار شرکت کارخانجات بنای سبک در سال ۱۳۵۳ با همت بنیانگذار آن مرحوم حاج علی اکبر بجستانی مقدم تأسیس شد و این کارخانه بتن سبک را با نام تجاری هبلکس که محصولی نوین، کارا و منطبق با مقررات ملی ساختمان است، تولید و عرضه کرد. این مجموعه در سال ۱۳۶۷ وقف آستان قدس رضوی شد و به نام شرکت کارخانجات بنای سبک قدس رضوی تغییر نام داد و در سال ۱۳۸۹ خط دوم تولید بلوک‌های AAC با ظرفیت ۱۲۰ هزار مترمکعب در سال راه‌اندازی شد. با توجه به استفاده از ماشین‌آلات مدرن و منطبق بر تکنولوژی روز اروپا در کارخانه بنای سبک و تجربه دست‌اندرکاران خود در حوزه تولید، در تلاش هستیم نقشی موثر برای گسترش این صنعت در سطح کشور ایفا کنیم.
 

این مجموعه در 11 ماه نخست امسال چند مترمکعب هبلکس تولید کرده است؟
از ابتدای امسال تاکنون 55 هزار متر مکعب هبلکس تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد 76 درصدی برخوردار است. اگرچه هبلکس تنها محصولی است که در شرکت کارخانجات بنای سبک تولید می‌شود اما سیاست مجموعه ایجاد سبد بازرگانی برای محصول هبلکس است که برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن در دست اقدام می‌باشد. در واقع قرار است با اتکا به برند تجاری خود و تولیدکنندگان سایر محصولات ساختمانی، سبد فروش محصولات شرکت را توسعه دهیم و به حوزه بازرگانی و فروش سایر محصولات نیز وارد شویم.
 

امسال صادرات هم داشتید؟
تاکنون صادراتی انجام نشده است اما دستیابی به بازارهای هدف خارجی یکی از برنامه‌های بلندمدت این شرکت است که در همین راستا اقداماتی هم در خصوص صادرات هبلکس به کشور عراق صورت گرفته است.
 

به نظر شما تحقق شعار امسال نیازمند چه پارامترهایی است؟
با توجه به انتخاب شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب، رشد تولید و مهار تورم به یکی از اولویت‌های اصلی کشور در سال جاری تبدیل شده که پیام خوبی برای تولیدکنندگان است. البته فراموش نشود رشد تولید مستلزم مهار تورم است و شرایط تورمی مانع برنامه‌ریزی و رشد بنگاه‌های تولیدی می‌شود و از طرفی سرمایه‌گذاران هم رغبتی به ورود به عرصه تولید نخواهند داشت. برای تغییر این شرایط نیازمند جذاب‌سازی تولید برای عموم مردم و حاکم شدن فرهنگ سودآوری ناشی از کار به جای فرهنگ سودآوری بادآورده از محل دلالی و سفته بازی هستیم. در واقع تحقق اهداف دولت در راستای حمایت از تولید برای بهبود کیفیت محصولات و توسعه بازار، در وهله نخست نیازمند بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید و تسهیل در راه‌اندازی مشاغل و سپس پر هزینه کردن هر نوع سودآوری از روش‌های غیرمولد و رقیب تولید و در پایان وارد میدان شدن سایر قوا و بخش‌های حاکمیتی در تبلیغ، ترویج، آموزش و توسعه فرهنگ است.
 

در حوزه پژوهش، تحقیق و نوآوری چه اقداماتی در سال جاری انجام شده است؟
امسال برآورد دقیق هزینه راه‌اندازی خط یک و بهبود ارتقاء خط دوم از طریق تامین‌کننده‌های آسیایی و اروپایی انجام شد که در همین راستا نیز اولین هیئت خارجی به تازگی از خطوط تولید کارخانه دیدن کرد. در این طرح قرار است از تجهیزات مدرن و دقیق استفاده شود که در این زمینه تحقیقات بازار برای خرید آخرین تکنولوژی تولید درحال انجام است. استقرار سیستم رصد و تطبیق منظم محصول با استانداردهای داخلی وضع شده، اقدام پژوهشی دیگری می‌باشد که در راستای بهبود کیفیت محصولات انجام شده است.
 

در این شرکت چند نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و زمینه اشتغال غیر مستقیم برای چند نفر فراهم شده است؟ 
در حال حاضر ۱۱۰ نفر به صورت مستقیم در شرکت فعالیت می‌کنند که با رشد تولید این تعداد افزایش خواهد یافت. به صورت غیر مستقیم هم زمینه اشتغالزایی برای بیش از ۲۰۰ نفر در زنجیره‌های فروش، حمل و نقل و... فراهم شده است.
 

چالش ها و مشکلات صنعت هبلکس کشور در سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از جمله بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین چالش پیش روی شرکت و سایر مجموعه‌های فعال در این حوزه در سال جاری، می‌توان به مواردی همچون تامین مالی برای اقدامات خرد و کلان کارخانه، عدم حمایت بانک‌ها از تولیدکنندگان و قوانین دست و پا گیر آن‌ها، ضد نقیص بودن قوانین و مقررات در کشور در حمایت از تولید و ضعف چرخه معیوب مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدکنندگان، بالا رفتن قیمت ناهنجار مواد اولیه و متعاقبا سیستم حمل و نقل، ناکارآمدی در سیاست‌گذاری‌های بازار نظیر ساخت و ساز و ایجاد رکود و تحریم‌های ظالمانه غرب اشاره کرد که تمام این عوامل باعث کاهش تولید و متعاقبا بالا رفتن قیمت تولید محصولات و تاثیر منفی در رقابت و فروش می‌شود.
 

هم‌افزایی مدیران چه در آستان قدس چه بین نهادهای مختلف کشور، چه تاثیری بر رشد تولید دارد؟
خوشبختانه در مجموعه آستان قدس با توجه به حمایت‌ها و کمک‌های دکتر سدیدی رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات شرایط مطلوبی برای رشد و توسعه فعالیت‌ها ایجاد شده است که امیدوارم تمامی ارکان اجرایی کشور مبتنی بر شعار سال عمل کنند. معتقد هستم علیرغم مشکلات خارجی و تحریم‌های ظالمانه، رشد صنایع تولیدی با همت و هم‌افزایی مدیران و تصمیم‌گیران امکان‌پذیر خواهد بود و این مهم نیازمند توجه بیشتر به توانمندی‌های داخلی و میدان دادن به نسل جدید و اهتمام به گام دوم انقلاب اسلامی است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی