پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۲-۱۳

توسعه خدمات دارویی در کشور، دستاورد ارزشمند مؤسسه خدمات دارویی رضوی در ۱۴۰۲

مؤسسه خدمات دارویی رضوی، از جمله مؤسسات زیرمجموعه بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی است که در طول چهار دهه فعالیت خود نه تنها خدمات ارزشمندی به بیماران زائر و مجاور بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در مشهدمقدس ارائه کرده است بلکه توانسته هر ساله بر تعداد داروخانه‌های تحت پوشش خود در سطح کشور و همچنین ارائه خدمات نوین دارویی به ویژه به بیماران مزمن و صعب‌العلاج بیفزاید.  

به گزارش آستان نیوز، این مؤسسه در سال ۱۳۶۲ در شرایط هشت سال دفاع مقدس تأسیس شد و افتخار داشته تا اولین عرضه‌کننده متمرکز داروهای شیمی‌درمانی، اولین داروخانه آموزشی دانشکده داروسازی و اولین داروخانه عرضه‌کننده دارو به شکل مکانیزه و رایانه‌ای در شرق کشور باشد. در حال حاضر حوزه فعالیت مؤسسه خدمات دارویی رضوی شامل فعالیت‌های تجاری و خدماتی در حوزه‌های سلامت محور اعم از «مدیریت داروخانه‌های سرپایی و بیمارستانی»، «تأمین و توزیع استانی دارو و تجهیزات پزشکی»، «تولید و عرضه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی»، «فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات(آی.تی) پزشکی»، «فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مستقل و همکاری با مراکز دولتی و غیردولتی و دانشگاه‌ها» و «مدیریت واردات و صادرات داروهای خاص از طریق زنجیره تأمین زیرمجموعه مؤسسه» است. در این مجال با دکتر سیدمهدی هاشمی‌نژاد مدیرعامل مؤسسه خدمات دارویی رضوی در خصوص اهداف و اقدامات شاخص این مؤسسه در سال 1402 به گفت‌وگو می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید.  
 

این مؤسسه فعالیت‌های خود را در سال جاری با چه اهداف و سیاست‌هایی دنبال کرد و این فعالیت‌ها در چه حوزه‌هایی متمرکز بود؟ 
مؤسسه خدمات دارویی رضوی فعالیت‌هایش را در سال 1402 در راستای برنامه راهبردی خود که منطبق بر سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی و بنیاد بهره‌وری موقوفات این آستان مقدس است، انجام داد و بیشتر فعالیت‌های آن بر روی توسعه خدمات دارویی متمرکز بود. 
 

در این راستا چه اقدامات شاخصی در حوزه‌های مختلف فعالیتی مؤسسه در سال جاری صورت گرفت؟  
از جمله این اقدامات می‌توان به گسترش خدمات در داروخانه‌های تحت پوشش مؤسسه خدمات دارویی رضوی و همینطور توسعه آن از طریق عقد قراردادهای جدید با بیمارستان‌های مختلف در سطح کشور برای مدیریت داروخانه‌های آن مراکز و توسعه خدمات پخش استانی مؤسسه اشاره کرد. همچنین با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای مؤسسه، نیازمند گسترش سبد تأمین دارو و تجهیزات پزشکی هستیم که این امر به صورت دائم و مستمر در حال انجام است. در واقع، در حوزه توسعه خدمات تجهیزات پزشکی به فراخور افزایش مراکز تحت پوشش مؤسسه و البته مراکز خارج از مدیریت آن، در حال گسترش سبد تأمین و عرضه تجهیزات پزشکی هستیم. از دیگر اقدامات ارزشمند مؤسسه می‌توان از ارائه خدمات به بیماران خاص و صعب‌العلاج همچون هموفیلی، تالاسمی، پیوندی، شیمی درمانی، دیالیزی، ام.اس و... نام برد که این خدمات در مراکز جدید نیز به این گروه از بیماران ارائه می‌شود. ناگفته نماند در این مؤسسه به صورت مستقیم بیش از 230 نفر مشغول به کار هستند.  
 

توسعه خدمات دارویی در کشور، دستاورد ارزشمند مؤسسه خدمات دارویی رضوی در ۱۴۰۲


کدام داروخانه‌های کشور در حال حاضر تحت پوشش خدمات مؤسسه خدمات دارویی رضوی قرار دارد؟ 
در حال حاضر داروخانه مرکزی امام(ع)، داروخانه دارالشفاء امام(ع)، داروخانه بیمارستان فوق تخصصی پیوند منتصریه، داروخانه کلینیک سرو(ویژه بیماران هموفیلی و تالاسمی)، داروخانه بیمارستان جوادالائمه(ع) طبرسی و داروخانه بیمارستان موسی بن جعفر(ع) در مشهد، داروخانه بیمارستان نهم دی و داروخانه بیمارستان امام حسین(ع) در تربت حیدریه، داروخانه بیمارستان امام خمینی(ره) جیرفت و داروخانه‌ شهر زابل، تحت پوشش خدمات این مؤسسه قرار دارد.
 

امسال چه اقداماتی به منظور ارتقای شیوه پاسخگویی به مراجعان در داروخانه مرکزی امام(ع) مشهد صورت گرفت؟ 
مؤسسه خدمات دارویی رضوی از شیوه نوین ارائه خدمات دارویی در داروخانه مرکزی امام(ع) استفاده می‌کند که شیوه منحصربه‌فردی است. به طور مثال می‌توان به بهره‌گیری از PDA و مکانیزه کردن فرایند برای سهولت و دقت انجام کار، پاسخگویی به سؤالات مراجعان به صورت شبانه‌روزی توسط داروسازان مؤسسه و راه‌اندازی واحد خدمات غیرحضوری به منظور کاهش زمان حضور بیماران به ویژه بیماران مزمن و صعب‌العلاج در داروخانه اشاره کرد. 
 

لطفا در خصوص خدمات غیرحضوری مؤسسه خدمات دارویی رضوی بیشتر توضیح دهید.  
این مؤسسه با هدف کاهش رنج ناشی از بیماری به ویژه در بیماران مزمن و صعب‌العلاج، واحد خدمات غیرحضوری را راه‌اندازی کرده است که در آن تمام فرایند تأیید و آماده‌سازی نسخه بدون نیاز به حضور فرد انجام شده تا بیمار فقط برای دریافت دارو و استفاده از توصیه‌های دکتر داروساز در داروخانه حضور یابد. همچنین مسئولان فنی(دکترهای داروساز) به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سؤالات دارویی کاربران سایت مؤسسه به نشانی اینترنتی «www.rpsi.ir» هستند. 
 

این مؤسسه در راستای ارتقای سطح خدمات‌رسانی خود به زائران حرم مطهر رضوی در داروخانه دارالشفای امام(ع) چه اقدامات مهمی در سال جاری انجام داده است؟ 
مؤسسه خدمات دارویی رضوی در سال 1402 به صورت مستقیم با افزایش حداکثری تعداد نیروی انسانی و باجه‌های پاسخگو در داروخانه دارالشفاء امام(ع) در راستای تسریع خدمت‌رسانی به زائران حرم مطهر رضوی تلاش کرده است. در این میان، با پشتیبانی شبانه‌روزی نیروهای ستادی و واحد آی.تی مؤسسه، تمهیدات لازم در خصوص اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی به ویژه در ایام پیک کاری اتخاذ شد. در مجموع داروخانه دارالشفای امام(ع) در ۱۰ ماهه نخست سال جاری، پاسخگوی حدود ۵۰۰ هزار نفر مراجعه‌کننده در جوار حرم مطهر بود.
 

مؤسسه خدمات دارویی رضوی چه خدماتی در حوزه گیاهان دارویی به زائران ارائه می‌دهد؟
این مؤسسه از سال 1384 به منظور فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف گیاهان دارویی، نسبت به فعالیت در حوزه گیاهان دارویی اقدام کرده است. در این راستا مؤسسه سعی دارد حلقه‌های مفقوده؛ از کشت تا مصرف را با استفاده از اعتبار و اعتماد برند آستان قدس رضوی به هم متصل و از این حوزه در جنبه‌های مختلف حمایت کند. همچنین حمایت از طرح‌های دانشگاهی آماده تولید، توزیع، کشت و یا صنایع تبدیلی با بررسی‌های کارشناسی در این حوزه در مؤسسه انجام می‌شود. در حال حاضر خدمات مؤسسه در این حوزه در دو واحد گیاهان دارویی واقع در باب الجواد(ع) و دوربرگردان خیابان شیرازی در جوار حرم مطهر حضرت رضا(ع) به زائران و مجاوران ارائه می‌شود. همچنین در داروخانه مرکزی امام(ع) نیز بخشی به ارائه این خدمات اختصاص دارد. 
 

ارائه خدمات مؤسسه به اقشار کم‌برخوردار و محروم جامعه در سال 1402 چطور دنبال شد؟
در حال حاضر مؤسسه خدمات دارویی رضوی با ۲۲ خیریه مختلف طرف قرارداد است و هر ماه نیز افراد خیر زیادی به صورت ناشناس با توجه به شفافیت عملکرد مؤسسه در ارائه تخفیفات دارویی به بیماران با مؤسسه همکاری و مشارکت دارند. این مؤسسه علاوه‌بر همکاری با خیرین حوزه دارو و ارائه تخفیفات به بیماران بر اساس نیت خیرین و ارائه گزارشات ماهانه به آن‌ها، هر ماه درصد مشخصی از سود دارویی مؤسسه را به ارائه تخفیف به اقشار کم‌برخوردار و محروم جامعه اختصاص می‌دهد. اهدای دارو به موکب‌های خدمت‌رسان در ایام مناسبتی عزاداری امسال به اندازه نیاز و ارائه تخفیف به آن‌ها، از دیگر اقدامات مؤسسه در این حوزه بود. 
 

آیا امسال شاهد رشد اقتصادی مؤسسه خدمات دارویی رضوی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز بودیم؟
بله. درآمد عملیاتی این مؤسسه برای سال مالی منتهی به آذر ماه 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۹ درصد رشد داشته است که می‌توان گفت این افزایش رشد به دلیل توسعه فعالیت‌های اقتصادی آن بوده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی