پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۱۲-۱۶

تجلیل از فعالان امر به معروف و نهی از منکر حرم مطهر رضوی

فعالان امر به معروف و نهی از منکر حرم مطهر رضوی در همایش «آئینه رضوی» تجلیل شدند.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی حرم‌ مطهر رضوی در همایش «آئینه رضوی» و مراسم تقدیر از آمران به معروف و ناهیان از منکر بارگاه منور رضوی که صبح امروز چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه در تالار قدس برگزار شد، با اشاره به آیه 104 سوره آل عمران؛«وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» بیان کرد: در بسیاری از آیات قرآن وقتی انسان‌ها به رعایت تقوا دعوت شده‌اند در ادامه آن بیان شده که شاید شما با رعایت تقوا رستگاری برسید ولی در این آیه شریفه گفته شده کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، قطعا و بدون هیچ قید و شرطی رستگار هستند. 
 

امر به معروف و نهی از منکر جایگاه مهمی در فرهنگ دینی دارد
وی تصریح کرد: در میان امت اسلامی همه توفیق این را پیدا نمی‌کنند که عَلم هدایت مردم را بلند کنند و مردم را به سوی خیر دعوت کنند ولی کسانی که در این مسیر گام برمی‌دارند و خداوند این توفیق را به آنها عطا کرده است، قطعا اهل سعادت و رستگاری خواهند بود. 
شریعتی‌نژاد افزود: اساسا جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در سبک زندگی اسلامی جایگاه بسیار مهمی است و کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد قطعا خود به زینت تقوا آراسته است چرا که بدون داشتن تقوا نمی‌تواند در این عرصه فعالیت کند. 
وی ابراز کرد: امر به معروف و نهی از منکر نه تنها یک واجب دینی است بلکه باعث اعتلای فرد نیز می‌شود. در حرم مطهر رضوی خدمت‌های فراوانی وجود دارد، اما چقدر خوب است که مدال خدمتی بر گردن داشته باشیم که هم واجب الهی است و هم خدمت در بارگاه ولی خدا. 
وی با اشاره به هجمه سنگین فرهنگی دشمن در سال‌های اخیر بیان کرد: هرچند امر به معروف و نهی از منکر همیشه واجب است ولی در حال حاضر ما باید بیش از پیش برای اصلاح جامعه خود تلاش کنیم و در این زمینه باید اهتمام بیشتری داشته باشیم. 
شریعتی‌نژاد ابراز کرد: بعد از صدور امریه تولیت آستان قدس رضوی در زمینه سامان بخشی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام گرفت که از جمله این اقدامات می‌توان به تشکیل شورای عالی امر به معروف و نهی از منکر، تشکیل ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر، تدوین دستورالعمل حجاب و پوشش در قالب «ادب حضور»، انجام فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی، تشکیل حلقه‌های معرفت و جلسات گفتگومحور، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه نوجوانان و برگزاری جشن‌های تکلیف در حرم مطهر رضوی اشاره کرد.

 
امر به معروف و نهی از منکر رسالتی الهی
حجت‌الاسلام والمسلمین سلمان بی‌نیاز دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر حرم مطهر رضوی نیز در این مراسم گفت: رسالت همه انبیاء و اولیاء امر به معروف و نهی از منکر بوده است و در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده کسی که این دو واجب الهی را آنگونه که شایسته است انجام دهد، نصرت الهی شامل حال او خواهد شد و چنانچه این واجب الهی را ترک کنیم دچار خواری و خذلان خواهیم شد. 
وی اظهار کرد: همه ما باید در برابر این تکلیف الهی احساس مسئولیت کنیم تا رشد و تعالی نصیب ما شود و به مقام قرب الهی برسیم. یکی از وظایف آمران به معرف و ناهیان از منکر ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر در بین زائران حضرت رضا(ع) است و همه باید در برابر این واجب الهی احساس وظیفه کنیم. 
حجت‌الاسلام بی‌نیاز اضافه کرد: فراتر و مهمتر از امر به معروف و نهی از منکر ترویج این فرهنگ در بین خادمان و زائران حضرت رضا(ع) است. ما باید در برابر این مسئولیت و تکلیف الهی که بر دوش ما گذاشته شده، احساس وظیفه کنیم تا به رشد و تعالی برسیم. 
وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر در درجه اول کاری خدایی است و بعد از آن انبیا و اولیاء الهی این وظیفه خطیر را بر عهده دارند و در زیارت نامه معصومین(ع) می‌خوانیم؛ «أَشْهَدُ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ...». 
گفتنی است، در پایان این مراسم از آمران به معروف و ناهیان از منکر برگزیده با اهدای هدایایی ارزنده و متبرک از سوی آستان مقدس رضوی تقدیر شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

مرکز «بشری»؛ در راستای فرمایشات رهبری برای کمک به زوجین نابارور و جوانی جمعیت احداث شد
تولیت آستان قدس رضوی احداث بزرگترین مرکز درمان ناباروری شرق کشور «بشری» در بیمارستان رضوی را اقدامی در راستای عمل به…

تلویزیون اینترنتی