پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گفت‌وگپ با چند تن از دانش آموزان و معلمان کاروفن‎آوری مدارس امام رضا(ع) 
۱۴۰۲-۱۲-۱۸

ورود به دنیای کار و تولید و بازار از در مدرسه

چند روزی به عید نوروز مانده و اینجا هم مثل هر بازار شب عید، مملو از محصول و فروشنده و رهگذرانی است که قلاب یک کار به دل‌شان گیر می‌کند و گرم چانه‌زنی هستند. 

به گزارش آستان نیوز، از دانش آموزان دبستانی تا دبیرستانی با همه داشته‌های هنری و مهارتی خود به بزرگترین بازارچه کارآفرینی مدارس امام رضا(ع) آمدند تا با برداشتن اولین قدم‌های ورود به دنیای کار و تولید و بازار، معنی «خواستن، توانستن است» را از همین دوران نوجوانی و با حمایت تمام قد مدرسه تجربه کنند.
 

سهمی از زیبایی تصویری شهرم داشته شوم
زینب سروری کارهای تمیز و چشم‌نوازی از جنس خمیر گل چینی که طرح و مدال‌شان بیشتر باب میل نوجوانان است، روی میزش ردیف کرده و منتظر است سلیقه مشتریان گذری بلوار خیام را شکار کند و دست ساخته‌هایش را بفروشد. 
از 10 سالگی به این کار هنری علاقه پیدا کرد و چیزهایی می‌ساخت، اما می‌گوید تازه با شرکت در دوره‌های فوق برنامه خمیر گل‌سازی مدرسه بود که جدی‌تر دست به کار شد که پول توجیبی مناسبی هم برایش به ارمغان آورده. 
سروری اضافه کرد: سال گذشته هم در بازارچه کارآفرینی مدارس امام رضا(ع) شرکت داشتم و محصولاتم را عرضه کردم و دیدم می‌توانم با کار حرفه‌ای و جدی مشتریان را بیشتر جذب کنم. تلاشم را می‌کنم که در آینده سطوح بالاتر این هنر را یاد بگیرم. دوست دارم روزی بتوانم در ساختن مسجمه‌های شهرم سهمی داشته باشم.  
 

ورود به دنیای کار و تولید و بازار از در مدرسه


توسعه توانایی‌ها برای حرفه‌ای شدن
بیشتر غرفه‌ها در اختیار دختران دانش آموز مدارس امام رضا(ع) است. به همین دلیل هم هست که ظرافت و خلاقیت دخترانه در ریز و درشت محصولات به چشم می‌آید. چند غرفه را همین طور غرق تماشای دست ساخته‌های رنگارنگ و متنوع بچه‌ها چرخ می‌خورم تا به صبا بختیاری که گرم خوش‌وبش با دو مشتری خانم است برمی‌خورم. به قول بروبچه‌های هم‌نسلش هنرش را خوب پرزنت می‌کرد: این کارها پافی بافی است که به بند انگشتی هم معروفه. اسم نوعی کامواست. چون جنس لطیف و قابل شستشویی است، کاربردهای مختلفی دارد: حوله، پادری، روتختی و... اگر در بازار نمونه‌های این کار را ببینید، به این ظرافت و کیفیت نیست. کارهای من ریزبافت و دوام‌دار است. شماره بدهید هر مدلی سفارش داشتید، می‌بافم ... 
این کار هنری را مثل خیلی از دوستانش در دوره‌های مهارتی مدرسه یاد گرفته و سادگی بافت، کم هزینه، زیبایی و تنوع استفاده‌های آن برایش جذاب بود. عواملی که اصول مهم تولید و فروش محصولات هستند و صبا از همین تجربه دانش آموزی به فرمول بازار رسیده. 
از خودش پرسیدم، «صبای قبل و بعد از یاد گرفتن یک مهارت چه فرقی کرده است؟» در جواب گفت: وقتی آدم یک هنر جدید یاد می‌گیرد، اولاً اعتماد به نفس‌مان بالا می‌رود. همین‌طور برای حرفه‌ای شدن باید توانایی‌های‌مان را بیشتر کنیم چون از تهیه مواد اولیه گرفته تا انتخاب راه ارائه محصولات و پیدا کردن مشتریان برای بازگشت سرمایه و بیشتر سود کردن، نیاز به مهارت‌های مختلفی دارد که خیلی‌هایش را در مسیر کار یاد می‌گیریم. 

تجربه کارآفرینی در دل مدرسه
چند غرفه آن طرف‌تر، جمعی از پسرهای دانش آموز متوسطه دوره اول امام رضا(ع) با چند میز پروپیمان به بازارچه آمدند و هر کدام کاری باب میل و مهارت و هنرشان ارائه دادند.
روی یک میز مملو از انگشتری‌های فیروزه است، میز بغلی با کاشی‌ها،‌ فرش شده و میز آخری هم با تابلوی ال ای دی بزرگی که چند دانش آموز مشغول کار طراحی روی آن هستند، چشمگیر به نظر می‌رسد. 
محسن پاک منش دبیر هنر این واحد، چند سالی است که حس و حال هنری و گرایش به فعالیت های کارآفرینانه را بین پسران دانش آموز راه انداخته و حالا در رویداد کارآفرینی مدارس امام رضا(ع) دانش آموزانش با دست پر ظاهر شدند.   
او درباره توانمندی‌های آنها می‌گوید: بچه‌ها در مدرسه ما در کنار آموزش دیدن کارهای هنری، در رشته‌های دیگری مثل تبلیغات، گرافیک محیطی، کار با لیزر دستگاه غیر فلزات، آشنایی و کار با نرم افزارهای مختلف مثل بلندر و طراحی کرل برای کارهایی مانند چرم دوزی و... این طور بگویم که بچه‌های ما به اندازه فارغ التحصیلان فوق دیپلم رشته هنر توانایی تولید و ارائه کار دارند. 
بچه‌ها خودشان مدل‌های روز را از گوگل پیدا می‌کنند، با نرم افزار طراحی می‌زنند و پس از سفارش مشتری و یا به درخواست دانش آموزان و خانواده‌ها، در کارگاه خودم که کلیدش دست دانش آموزان است، کارها را تهیه، رنگ‌آمیزی و تولید می‌کنند. محصولات را یا در فضای مدرسه و یا در فضای مجازی به دست مشتری می‌رسانند. 
 

ورود به دنیای کار و تولید و بازار از در مدرسه


چشم اندازی به آینده 
محمدمهدی غلامی یکی از دانش آموزان گرم طراحی یک نقش شمسه با نرم افزار کورل است تا از آن برای چاپ روی کیف، سوییچ، جا کلیدی و امثالهم استفاده کنند. از او پرسدم به عنوان یک دانش آموز 13 ساله چرا فکر کردی لازم است یک مهارت را از همین سن و سال یاد بگیری؟ جواب داد: این مهارت‌ها چشم انداز دارد، یک کار را یاد بگیریم، یک پله ما را به اهداف آینده‌مان نزیک‌تر می‌کند. از الان تجربه کار و خرید و فروش پیدا می‌کنیم. 
دوست هنرمند چرم دوزش، امیرحسین فرد به میان حرفش آمد و گفت: هر کاری را زودتر و ریشه‌ای‌تر یاد بگیریم، به نفع خودمان است.  کم نیستند متخصصان و صاحب مدرک دکترا که شاید در یک برهه زمانی بازار کاری نداشته باشند، ولی اگر همه ما در کنار تحصیل یک مهارت بیاموزیم، بیکار نمی‌مانیم که باری بر دوش خانواده و جامعه شویم. 
گزارش از سارا صالحی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی در پی درگذشت مادر شهیدان خوراکیان
تولیت آستان قدس رضوی با صدور پیامی درگذشت حاجیه خانم رئیس‌زاده عیدگاهی مادر شهیدان مجتبی و حسن خوراکیان را تسلیت گفت.

تلویزیون اینترنتی